لاریجانی مطرح کرد؛

خروج مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان از بحران/ اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو به راه آهن زاهدان- چابهار

لاریجانی گفت: وضعیت مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان از حالت بحران در حال عبور است.

طرح توسعه منطقه آزاد چابهار یک امر ضروری بود/ اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو برای پروژه راه آهن زاهدان- چابهاربه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین روز سفر خود به استان سیستان و بلوچستان پس از بازدید از مناطق سیل زده استان، اظهار کرد: براساس بازدید امروز و گزارش‌های واصله دستگاه‌های امدادرسان از جمله سپاه، بسیج، هلال احمر ، همگی حضور موثری در مناطق سیل زده داشته و این حضور پس از دستور مقام معظم رهبری نیز قوت گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر جاده‌های مواصلاتی و مسیر‌های دسترسی به برخی از روستا‌ها دچار آبگرفتگی و اخلال شدند که این موضوع باید سریعا برطرف شود، همچنین برق برخی از روستا‌های سیل زده قطع بوده که براساس قول وزیر نیرو تا ۲۴ ساعت آینده برق این مناطق وصل خواهد شد.

او اضافه کرد: مسئله بعدی خسارات وارده به منابع و زمین‌های کشاورزی اهالی است که بنیاد مسکن و وزارت جهاد کشاورزی در حال برآورد خسارات هستند.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: امروز نشست شورای اداری استان برگزار خواهد شد که در این نشست خسارات وارده برآورد می‌شود تا در دولت پیگیری شود؛ چنانچه نیازی باشد در بودجه سال آینده نیز برای مسکن مناطق سیل زده و زمین‌های کشاورزی آسیب دیده بودجه خاص در نظر گرفته می‌شود.

لاریجانی تاکید کرد: مسئله‌ای که اهمیت دارد این است که وضعیت مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان از حالت بحران در حال عبور به وضعیت عادی است و با توجه به اینکه خسارات فقط مالی بوده سعی در جبران آنها در اسرع وقت داریم.

رئیس مجلس درباره مصوبه امروز مجلس در خصوص توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار اظهار کرد: توسعه منطقه آزاد چابهار یک امر لازم و ضروری بوده چرا که چابهار پل ارتباطی جنوب کشور با دریای عمان و اقیانوس هند است.

او  با بیان اینکه این تصمیم سال‌ها پیش باید محقق می‌شد، افزود: تخلیه کالا‌های اساسی استان‌های مجاور در بنادر منطقه آزاد چابهار موضوعی است که امروز در حال انجام است که با اتصال منطقه آزاد به دریا تخلیه و صادرات کالا در این منطقه رونق می‌گیرد.

لاریجانی دسترسی مناطق آزاد به دریا را ویژگی بسیار مهم و ممتازی ارزیابی و تاکید کرد: در آینده نیز قرار است فرودگاهی برای منطقه چابهار احداث شود که این تصمیم نیز به رونق و آبادانی منطقه منجر خواهد شد.

او اضافه کرد: قطعا مصوبه امروز مجلس در افزایش گردش مالی بنادر چابهار تاثیرگذار خواهد بود و حجم کالا‌های ورودی به بنادر و صادرات از آن افزایش خواهد یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی اتصال ریل به بنادر چابهار را موضوعی بسیار مهم دانست و تصریح کرد: در صورت اتصال ریل به چابهار این منطقه بهترین مکان برای سرمایه گذاری است.

لاریجانی اضافه کرد: با اذن مقام معظم رهبری مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو برای اتصال راه آهن زاهدان- چابهار در نظر گرفته شده است و از سوی دیگر نیز توافقنامه‌ای برای تامین مالی راه آهن زاهدان- بیرجند از طریق روسیه پیش بینی شده است.

رئیس قوه مقننه افزود: با اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور موضوع ترانزیت شمال به جنوب با توجه به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا فعال‌تر از گذشته خواهد شد و مسئله‌ای که همواره مدنظر مقام معظم رهبری بوده یعنی توسعه و سرمایه گذاری در سواحل مکران تقویت خواهد شد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار