گاردین: در شرایط احتمال وقوع جنگ، هیچ کسی نباید تعجب کند که سربازان اشتباه کنند

گاردین در گزارشی نوشت ساقط شدن هواپیمای اوکراینی تنها مربوط به کسانی که هواپیما را سرنگون کرده‌اند، نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «مارتین ریوِرز» خبرنگار و مقاله‌نویس در مطلبی که در روزنامه انگلیسی گاردین منتشر شده است، نوشت: «در ۷ ژانویه، یک روز قبل از اینکه ایران هواپیمای مسافربری اوکراینی را بر اثر خطای انسانی در نزدیکی تهران سرنگون کند، در حالی که هواپیما‌های تجاری در کریدور هوایی شلوغی قرار داشتند، توییت کردم: "امیدوارم درس MH۱۷ فراموش نشود".»

نویسنده با اشاره به سرنگون شدن هواپیمای MH۱۷ خط هوایی مالزی در سال ۲۰۱۴ توسط شبه‌نظامیان اوکراینی در شرق این کشور که موجب کشته شدن همه ۲۹۸ سرنشین آن شد، نوشت: نگرانی من در درک اساسی خطرات پرواز در مناطق تحت تنش ریشه دارد. فاجعه هفته گذشته عدم توانایی دولت‌های غربی، آژانس‌های اطلاعاتی و گروه‌های صنعت هواپیمایی در محافظت از مسافران را تایید کرد؛ آن هم پس از تعهداتی که به دنبال سانحه هوایی MH۱۷ داده بودند.

ریورز در این گزارش انگشت اتهام را به سوی سازمان بین‌المللی هوایی (ایکائو) نیز گرفته است. او نوشت: هواپیماهایی که در این منطقه پرواز می‌کنند کاملاً آگاه بودند که مسیر پرواز آن‌ها از یک منطقه درگیری بالقوه عبور می‌کند. با این حال آن‌ها هیچ راهنمایی از سازمان بین‌المللی هوایی (ایکائو) —یک شاخه وابسته به سازمان ملل متحد که وظیفه‌اش ارتقاء امنیت و رعایت حامل‌های بین‌المللی است-- دریافت نکردند. در عوض، ارزیابی سطح خطر توسط شرکت‌های خصوصی و کشور‌ها انجام شد، دقیقاً مانند آنچه قبل از فاجعه هواپیمای MH۱۷ رخ داد. برخی از حامل‌ها در خاورمیانه پرواز‌های خود را به بغداد قبل از حمله موشکی متوقف کرده بودند. برخی از کشور‌های آسیایی و اروپایی هم پرواز‌ها را از آسمان ایران منحرف کردند. اندکی پس از حمله، آمریکا عبور هواپیماهای خطوط هوایی خود را از منطقه ممنوع اعلام کرد. اما بسیاری دیگر برنامه پیشین خود را حفظ کردند. در این شرایط بحرانی بود که شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین صبح روز ۸ ژانویه تصمیم سرنوشت ساز پرواز شماره ۷۵۲ را از تهران گرفت؛ در حالی که نیرو‌های نظامی ایران در حومه پایتخت این کشور موشک‌های خود را به سمت آسمان نشانه رفته بودند و در آماده باش کامل منتظر هر حمله‌ای از سوی آمریکا بودند.

ریورز در ادامه گزارش آورده است: با بهره‌گیری از واقعیت، چرا هواپیمایی اوکراین این خطر را به جان خرید؟ سوال واضحی که هواپیمایی اوکراین باید از خود می‌پرسید. اما به جای آن پرسید چرا پرواز را باید لغو کنیم! 

ریورز در پایان گزارش خود آورده است: در شرایط پرالتهابی که احتمال وقوع جنگ وجود دارد، هیچ کسی نباید تعجب کند که سربازان اشتباه کنند. ساقط شدن پرواز ۷۵۲ اوکراین تنها مربوط به کسانی که هواپیما را سرنگون کرده‌اند، نیست بلکه متوجه آن‌هایی نیز است که در مسیر ایجاد چنین خطر و آسیبی قرار دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۲۵ دی ۱۳۹۸
واقعا دردناکه ولی مقصر اصلی اول آمریکا یی ها وبعد کسانی که اجازه پرواز دادند واخر کسی که به اشتباه شلیک کرد
آخرین اخبار