دهقانی فیروزآبادی:

پیام شهادت سردار سلیمانی تضعیف نگاه به غرب در سیاست خارجی است

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: پیام شهادت سردار سلیمانی در سیاست خارجی، تضعیف نگاه به غرب و تقویت نگاه به شرق است.

پیام شهادت «سردار سلیمانی» تضعیف نگاه به غرب در سیاست خارجی استبه گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جلال دهقانی فیروز آبادی صبح امروز چهارشنبه در همایش پیامد‌های منطقه‌ای و بین المللی ترور سردار سلیمانی، گفت: شهادت سردار دل‌ها مسلما تاثیرات و پیامد‌های بسیاری بر سیاست خارجی ایران خواهد داشت.

او با اشاره به بکارگیری سیاست تامین امنیت و توسعه گرای کشور در عرصه سیاست خارجی، افزود: در پیش برد سیاست خارجی، یک تقسیم کار مشخص وجود دارد و فقط در دست وزارت خارجه نیست، مشخصا از این به بعد نقش نیروی قدس در سیاست خارجی منطقه‌ای ما در کنار وزارت خارجه پررنگ‌تر خواهد شد.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: از پیامد‌های شهادت سردار سلیمانی می‌توان به تقویت بعد آرمان‌گرایی در سیاست خارجی ایران اشاره کرد، همچنین این رخداد موجب فعال شدن سیاست منطقه‌ای ایران خواهد شد.

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: یکی دیگر از پیامد‌های شهادت سردار سلیمانی در سیاست خارجی، تضعیف نگاه به غرب و تقویت نگاه به شرق و توسعه روابط با چین و روسیه خواهد بود. البته مقاومت گرایی در سیاست خارجی و ارتقاء و تقویت جایگاه محور مقاومت در سیاست خارجی نیز از دیگر پیامد‌های این حادثه مهم می‌تواند باشد.

او با بیان اینکه تقویت چندجانبه گرایی منطقه‌ای و بین المللی در قالب تشکیل ائتلافات منطقه‌ای و جهانی از دیگر پیامد‌های شهادت سردار سلیمانی بر سیاست خارجی کشور خواهد بود، تصریح کرد: مسلما این حادثه در «برجام» تاثیرخواهد گذاشت و به زعم بنده ممکن است موجب پایان یافتن آن شود، چنانچه دیدیم اخیرا اروپایی‌ها مکانیسم ماشه را فعال کردند.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: تهاجمی شدن سیاست خارجی ایران از دیگر پیامد‌های شهادت سردار سلیمانی در سیاست خارجی کشور خواهد بود. این اتفاق تلخ و شهادت سردار سلیمانی و حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکا، موجب تثبیت قدرت بازدارندگی منطقه‌ای ایران نیز خواهد شد.

او با اشاره به پایه‌های قدرت بازدارندگی ایران، عنوان کرد: این قدرت چند پایه دارد، اولین آن مردمی بودن و حمایت مردم در مقاطع مختلف و حساس از نظام است که اوج آن را در تشییع پیکر سردار دل‌ها دیدیم. پایه دوم آن، قدرت نظامی ایران است چنانچه توان موشکی ما بازدارندگی ایجاد کرده است و پایه سوم نیز برقراری روابط دیپلماتیک است.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: هم اکنون نیاز به سیاست خارجی و دیپلماسی فعال داریم تا اقدام تروریستی آمریکا در ترور سردار شهید سلیمانی را به درستی در سطح منطقه‌ای و جهانی نقد کنیم.

او افزود: البته یکی دیگر از موضوعات مهمی که هم اینک باید مورد توجه قرار گیرد، تقویت مولفه وحدت ملی است. یکی از راه‌های ترامپ با فشار حداکثری ایجاد شکاف در بین لایه‌های مختلف حاکمیت، حاکمیت و ملت، ملت و ملت با حاکمیت است.

استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی گفت: یکی از اهداف آمریکا از ترور شهید سلیمانی این بود که ایران را مجاب کند، دست از حضور منطقه‌ای اش بردارد؛ لذا تثبیت قدرت منطقه‌ای در این شرایط باید در دستور کار قرار گیرد.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: البته بازسازی و تثبیت محور مقاومت هم یکی دیگر از اقدامات لازم بعد از ترور سردار دل‌ها است که به نظر می‌رسد، این اقدام می‌تواند حول افزودن و یا همکاری بازیگران دولتی باشد.

او گفت: مسلما پس از ترور سردار شهید سلیمانی، بازسازی محور ضد مقاومت در دستور کار دشمنان قرار می‌گیرد و این محور در حال بازسازی است و ایران هم باید گروه‌های مقاومت را بازسازی و تقویت کند.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه البته بعد از ترور سپهبد شهید سلیمانی گرایش بیشتر اروپا به سمت آمریکا درباره شرایط ایران و منطقه را شاهد خواهیم بود، گفت: اروپایی‌ها تلاش می‌کنند ایران به مذاکرات جدید برگردد و این قصدشان متفاوت است با آنچه آمریکا درباره مذاکرات با ایران مدنظر دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار