۱۲ موزه دانشگاهی ایران بین‌المللی شده است

۱۲ موزه دانشگاهی ایران در پایگاه بین‌المللی به ثبت رسیده‌است که یکی از آن‌ها موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس بوشهر است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، کارشناس موزه پزشکی و عضو هیات اجرایی کمیته بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی درحاشیه نشست آموزشی موزه‌داری و گردشگری در موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس گفت: تا کنون ۳۰ موزه دانشگاهی با موضوع‌های مختلف در کشور شناسایی شده‌است که ازاین شمار ۱۲ موزه در پایگاه بین‌المللی به ثبت رسیده‌است.

فاطمه احمدی، کمیته بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی را یکی از کمیته‌های زیر شاخه شورای بین‌المللی موزه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: در «ایکوم» جهانی (شورای بین المللی موزه‌ها) حدود ۳۰ کمیته از جمله موزه‌های باستان‌شناسی، شیشه، پول و بانکداری وجود دارد که یکی از این کمیته‌ها موزه‌های دانشگاهی است که مربوط به معرفی تاریخچه دانشگاه‌ها است و در کشور ما کمتر شناخته شده‌است.

او افزود: کمیته موزه‌های دانشگاهی در دنیا بیش از سه هزار موزه را ثبت کرده‌است و با این کار نگاه ویژه‌ای به موزه‌های دانشگاهی می‌شود.

کارشناس موزه پزشکی و عضو هیات اجرایی کمیته بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی تاکید کرد: هرچند ایران با تاسیس دانشگاه جندی شاپور در خوزستان در این عرصه پیشگام بوده، اما امروز با وجود حدود هزار و ۵۰۰ موزه دانشگاهی در قاره اروپا متوجه می‌شویم این قاره در معرفی تاریخ دانشگاه‌ها موفق‌تر بوده‌است.

احمدی با اشاره به اینکه بیشترین آمار موزه‌های دانشگاهی و پزشکی مربوط به کشور آلمان است، گفت: از ۱۲ موزه دانشگاهی کشور که در پایگاه بین‌المللی ثبت شده، چهار موزه پزشکی در تهران، بوشهر، شهرکرد و اردبیل هستند.

او عنوان کرد: بسیار مهم است که دنیا بداند در شهر بوشهر یک موزه پزشکی با پیشینه طولانی وجود دارد. این موضوع می‌تواند به جذب گردشگر در این شهر کند.

کارشناس موزه پزشکی و عضو هیات اجرایی کمیته بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی ادامه داد: ۲۲۹ موزه پزشکی در دنیا وجود دارد که این آمار ۱۰ درصد موزه‌های دنیا را تشکیل می‌دهند و ایران با چهار موزه پزشکی در قاره آسیا پیشتاز و کشور‌های کره جنوبی با دو موزه، تایوان، چین و ژاپن هر کدام با یک موزه در مرتبه‌های بعد قرار دارند.

احمدی گفت: موزه‌ها با موضوع عمومی جایگاه و اهمیت خاص خود را دارند، اما موزه‌های دانشگاهی از لحاظ اینکه کمتر شناخته شده هستند می‌توانند با ثبت در این پایگاه بین‌المللی راحت‌تر شناسایی شوند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.