در گفت و گوی ۱۸:۳۰ مطرح شد؛

کیفیت تجهیزات نفتی تولید داخل همتراز کشور‌های پیشرفته/ بهره گیری از توان مهندسان ایرانی در حوزه طراحی و ساخت

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی گفت: کیفیت تجهیزات نفتی ساخت داخل همتراز استاندارد‌های جهانی و کشور‌های پیشرفته است.

تجهیزات نفتیبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  سیروس تالاری رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفتی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر تصریح کرد: نیاز‌ها در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و تجهیزات به ۲ گروه بهره برداری، پروژه‌ها تقسیم بندی می‌شود که در حوزه بهره برداری ظرفیت بالفعل تولید داخل برای نگهداشت، تعمیرات، سرویس و راه اندازی تجهیزات و قطعات مورد نیاز بالای ۹۰ درصد است و صنعتگران ما می‌توانند مهندسی معکوس نیز انجام دهند.

او ادامه داد: اما در حوزه پروژه‌ها به دلایل مختلف به دلیل خرید از خارج کشور اینگونه نیست و در پروژه‌های توسعه‌ای پتروشیمی، نفت و گاز سهم قابل ملاحظه‌ای نداریم.

تالاری افزود: کشور ما اگرچه در زمینه کیفیت همتراز استاندارد‌های جهانی و کشور‌های پیشرفته هستیم و از نظر کیفیت از چین و کره نیز عبور کرده ایم، اما در این زمینه مظلوم واقع شده ایم و کشور‌هایی مثل آمریکا و اروپا صاحب استاندارد جهانی هستند.

او گفت: اگرچه زیرساخت‌های دستگاه اجرایی کشور متناسب با توسعه، پیشرفت نداشته است، اما خوشبختانه در شرایط موجود که در جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم، با توجه به درک و تفاهم متقابل بین اجزا و ذینفعان در وزارت صنعت و نفت، برای اصلاح ساختار‌ها جنبش‌هایی دیده می‌شود و ۴ کارگروه مشترک در حوزه بالادستی، پایین دستی و رگلاتوری و ارتقای توان شرکت‌های دولتی شکل گرفته است که نشان می دهد برای پیشرفت فقط باید ظرفیت‌های ملی تقویت و هزینه‌های لازم پرداخت شود.


بیشتر بخوانید: صادرات ۲۲ میلیون تن محصول پتروشیمی در سال/ صنعت پتروشیمی ۱۷ میلیارد دلار در آمد کسب کرده است




رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفتی گفت: همگرایی و همفکری و عزم جزم ایجاد شده در وزارت صنعت و نفت باید تبدیل به فرهنگ ملی شود.

تالاری درباره رگلاتوری توضیح داد: در شرایط تحریم و با توجه به ۱۲۰۰ صنعتگر شاغل در حوزه نفت، برای سیاستگذاری لازم خرید و رگولاتری و توزیع متناسب خرید بین همه سازندگان برای فعالیت بیشتر تولید، تجمیع خرید‌ها از یک سو و مدیریت سازندگان از سوی دیگر لازم است.

سید محمد مهدی هادوی رئیس ساخت داخل و تجهیزات وزارت صنعت در ارتباط تلفنی گفت: در بخش پروژه‌ها آنطور که باید وارد نشده ایم، اما برای توسعه نیاز به قانون حداکثر استفاده از توان تولید و خدمات کشوری است و تولید و پروژه‌های ملی باید به سمت کالای ایرانی پیش برود.

او افزود: در زمینه طراحی پروژه بیشتر وارد مهندسی معکوس شده ایم که برای پیشرفت نیاز است دانش فنی را نهادینه و بومی کنیم.

این مقام مسئول تصریج کرد: در قانون حداکثر استفاده از توان تولید ،  طراحی و مهندسی را باید بیشتر به مهندسان ایرانی ارجاع بدهیم و به صورت جدی‌تر پیگیری و دنبال در وزارت صمت شود.

رئیس ساخت داخل و تجهیزات وزارت صنعت گفت: با توجه به تحریم‌ها نیاز به سیاست گذاری بهینه در بخش صنعت نفت داریم که با استفاده از توان بخش خصوصی و انجمن‌ها و سندیکای خصوصی برای تدوین سند سیاست گذاری در طولانی مدت اجرایی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار