معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری:

استارت‌آپ‌ها تا چند سال آینده تعاونی‌ها را از پای درمی‌آورند

ستاری گفت: استارت‌آپ‌ها با استفاده از قدرت و توانایی خود تمامی تعاونی‌ها و کسب‌وکار‌های سنتی از میان برخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز در نشست هم‌اندیشی با مدیران اتاق تعاون ایران با بیان اینکه ما احتیاج به اکوسیستم در این حوزه داریم، گفت: هیچ چیزی زود و یا خلق‌الساعه درست نمی‌شود، بلکه برای اجرایی شدن هر کاری نیاز به زمان داریم.

او با اشاره به اینکه متأسفانه در کشور دیدگاه اقتصاد نفتی شکل گرفته است، گفت: هم‌اکنون این موضوع در بین تمامی بخش‌ها رواج یافته است که با پول نفت می‌توانیم همه چیز را درست کنیم و یا از بین ببریم، اما این تفکر کاملاً غلط است و ما باید با فرهنگ‌سازی و اکوسیستم بتوانیم این تفکر را نابود کنیم.

ستاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون در کشور پایه‌های اکوسیستم ایجاد شده است، افزود: ۵ تا ۶ هزار مرکز فناوری و علم و دانش در کشور ایجاد شده است و ما سعی داریم تفکر ۱۰ سال گذشته را که با پول نفت همه چیز درست و یا نابود می‌شود، از بین ببریم.

لزوم تغییر زیرساختی مجموعه تعاون

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: مجموعه تعاون باید از لحاظ زیرساختی تغییر کند و با توجه به آنکه ۱۳ تا ۱۴هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور با پتانسیل فوق‌العاده قوی وجود دارد، می‌توانیم این حوزه را تقویت کنیم.

او یادآور شد: در ۵ سال گذشته اقتصاد دانش‌بنیان رشد بسیار چشمگیری داشته است، اما متأسفانه کسب‌وکار‌های سیاسی و مسائل این حوزه باعث شده که دست و پای اقتصاد دانش‌بنیان بسته شود، اما همه ما تلاش می‌کنیم اکوسیستم را جایگزین این تفکر کنیم.

ستاری اظهار کرد: بخشی از تعاونی‌ها بازار‌های بزرگی هستند که بسیاری از آن‌ها در حوزه ساختمان، کشاورزی و یا سایر حوزه‌های اقتصادی مهم کشور فعالیت می‌کنند و ما از تمامی ایده‌ها در این حوزه با روی باز استقبال می‌کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: باید ساختار‌های مدرن و دسترسی آن به تمامی حوزه‌ها ایجاد شود و ما از تمامی ایده‌ها نه تنها استقبال می‌کنیم بلکه سعی می‌کنیم با سرمایه‌گذاری خطرپذیر و با ریسک بالا آن‌ها را به مرحله اجرایی برسانیم.

او تأکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ایجاد صندوق‌های نوآوری و سرمایه‌گذاری خطرپذیر سعی کرده بسیاری از ایده‌ها را به مرحله اجرایی برساند، البته در این حوزه بخش خصوصی هم پای کار آمده است.

تعاونی‌ها تاب و توان ایده‌های جوانان را ندارند

ستاری اظهار کرد: هم‌اکنون بازار در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان است و من این هشدار را می‌دهم که بسیاری از تعاونی‌ها تا چند سال آینده به صورت کامل نابود می‌شود، چرا که با این سیستم جدیدی که در کشور ایجاد شده است، تعاونی‌ها تاب و توان ایده‌های جوانان را ندارند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در ۵ سال گذشته جوانانی که در حوزه استارت‌آپی کار می‌کنند، سعی کرده‌اند به مردم و بسیاری از کسب‌وکار‌ها قدرت خود را اثبات کنند.

او گفت: استارت‌آپ‌ها آمده‌اند تا با ایده‌های جدید خود بازار را دست بگیرند و کسب‌وکار‌های سنتی را از پای دربیاورند، بسیاری از این جوانان با مقاومت و توانایی بالای خود توانسته‌اند در این بازی پیروز شوند.

ستاری افزود: هم‌اکنون بسیاری از تعاونی‌ها هم می‌توانند در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های حمل‌ونقلی و مسافری با استفاده از استارت‌آپ‌ها در این بخش موفق شوند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: تعاونی‌ها می‌توانند با ورود به این عرصه و سرمایه‌گذاری بتوانند با حوزه‌های نوآوری در این بخش مقاومت کنند.


بیشتربخوانید:تولید ۹۸ درصد دارو‌های کشور در داخل


او یادآور شد: در سال ۱۳۹۴ اولین شرکت‌های استارت‌آپی در حوزه حمل‌ونقل درون شهری راه‌اندازی شد به طوری که در آن دوره رسانه ملی با برگزاری مناظره‌های قوی سعی داشتند این جوانان و نرم‌افزار‌های آن‌ها را از پا دربیاورند، اما هم‌اکنون شاهد آن هستیم که کسب‌وکار‌های سنتی به مرور زمان از این بازی خارج شده‌اند.

ستاری گفت: استارت‌آپ‌ها تنها نرم‌افزار نیستند بلکه آن‌ها انسان‌هایی با انگیزه بسیار بالا هستند که حاضرند چندین بار شکست بخورند، اما از این میدان خارج نشوند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: کسب‌وکار‌های اینترنتی و یا استارت‌آپ‌ها با سرویس‌هایی که ارائه می‌دهند، توانسته‌اند نیاز‌های مردم را برآورده کنند و به صورت کامل در دسترس و اختیار مردم باشند، اما کسب‌وکار‌های سنتی نه تنها در دسترس مردم نیستند بلکه خدماتی که مورد نیاز مردم را هست را هم تأمین نمی‌کنند.

او گفت: باید تعاونی‌ها وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه شوند و ما آماده هستیم، در این حوزه با استفاده از فرمول‌هایی که در اختیارمان است، بتوانیم ایده‌های این افراد را پیاده‌سازی و به مرحله اجرایی برسانیم.

ستاری تصریح کرد: خود تعاونی‌ها هم می‌توانند به عنوان یک مرکز نوآوری باشند و با پرورش و فرهنگ‌سازی نیرو‌های خود آن‌ها را تا مرحله بالاتر هدایت کنند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: ما از گذشته در فرهنگ خود پرورش نیرو‌های جوان را به ویژه در کسب‌وکار‌ها در بازار داشتیم که به مرور زمان این فرهنگ از بین رفته‌است، اما هم‌اکنون می‌توانیم با راه‌اندازی مجدد این ایده نیرو‌های پرقدرتی را به مرحله عملیاتی برسانیم.

او با اشاره به اینکه تحریم‌ها در تمامی بخش‌های اقتصادی و کشاورزی ما ورود کرده است، گفت: متأسفانه در بخش کشاورزی زنبور هم به لیست تحریم‌ها اضافه شده، اما ما با استفاده از فناوری‌های خود توانسته‌ایم در این حوزه زنبور و یا سبزیجاتی را تولید کنیم که قیمت یک کیلو از آن‌ها برابر با چندین هزار تن طلا است.

ستاری یادآور شد: قیمت یک کیلو بذر خیار و گوجه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده این در حالی است که قیمت یک بشکه نفت که شامل ۱۵۴ لیتر است تنها ۵۰ دلار است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: قیمت یک ریال دارو ۲ تا ۳ هزار دلار است بنابر این ما وقتی در مورد دانش صحبت می‌کنیم در باره چنین مواد با ارزشی که به هیچ عنوان قابل مقایسه با نفت نیست، صحبت می‌کنیم.

او افزود: شرکت‌های خصوصی ظرفیت‌های بسیار زیادی در این حوزه دارند و با ایجاد محیط‌های کسب‌وکار سعی می‌کنند دغدغه‌های بسیاری از این حوزه‌ها را برطرف کنند.

ستاری تصریح کرد: هم‌اکنون سعی داریم مراکز نوآوری و فناوری را در کشور افزایش دهیم به طوری که با ایجاد پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها بتوانیم یک اکوسیستم جدیدی را در کشور ایجاد کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: ۳۰۰ هزار اشتغال برای جوانان به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌توانیم از طریق دانش و فناوری ایجاد کنیم که به صورت کامل در اختیار جوانان ما قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۹ دی ۱۳۹۸
بر نمی‌دارند، بهتر می کنند
آخرین اخبار