آزادی ۶۸ زندانی غیرعمد سیستان و بلوچستان نیازمند ۵۳ میلیارد ریال است

مدیر نمایندگی ستاد دیه سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک ۶۸ زندانی غیرعمد در زندان‌های این استان تحمل حبس می‌کنند که حدود ۵۳ میلیارد ریال برای آزادی آنان مورد نیاز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، سید عبدالحسین سجادی مدیر نمایندگی ستاد دیه سیستان و بلوچستان   اظهار داشت: ۲۲ جشن گلریزان در سال ۹۷ برگزار شده که در سالجاری به ۴۲ جشن افزایش یافته و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹۱ درصد رشد داشته است.

او گفت: در تلاشیم با هماهنگی‌های صورت گرفته پس از برطرف شدن مشکلات و گرفتاری‌های سیلاب حوزه شهرستان چابهار قبل از سال جدید همایش گلریزان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار تحت عنوان "باکریمان" که طی سنوات گذشته نیز برگزار شده امسال نیز برپا تا با کمک‌های خیرین در جشن فوق تعدادی از مددجویان آزاد شوند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه سیستان و بلوچستان افزود: میزان کمک‌های مردمی خیرین در جشن‌های گلریزان سال ۹۷ مبلغ ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده که در سالجاری به پنج میلیارد و ۵۷۵ میلیون تومان رسیده که نسبت به سال گذشته افزایش ۹۲ درصدی داشته است.

او بیان کرد: میزان کمک‌های نقدی خیرین سیستان و بلوچستان تا پایان سال ۹۷ مبلغ ۹۹۵ میلیون تومان و در سال ۹۸ تاکنون به غیر از گلریزان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار یک میلیارد و ۳۶۱ میلیون تومان است که نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سجادی ادامه داد: در سال ۹۰ تعداد آزادی زندانیان جرائم غیرعمد سیستان و بلوچستان ۱۰۹ نفر بوده که در سال ۹۷ به ۱۴۱ نفر رسیده و طبق مقایسه آماری ۳۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد که از این تعداد ۹۴۲ نفر مرد و ۱۵ نفر زن از زندان‌های استان آزاد شده‌اند.

او گفت: همچنین به تفکیک اتهام تعداد افراد محکوم به پرداخت دیه ۳۲۲ نفر، مالی ۲۴۰ نفر و مددجویان مهریه و نفقه که بالاترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند ۳۹۵ نفر است.

مدیر نمایندگی ستاد دیه سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: هم‌اینک ۶۸ زندانی جرائم غیرعمد در پنج زندان استان تحمل حبس می‌کنند که از این تعداد ۶ نفر به علت عدم توانایی در پرداخت دیه، ۲۸ نفر محکومین مالی غیرکلاهبرداری و ۳۴ نفر نیز بابت عدم تمکن مالی در پرداخت مهریه و نفقه محکوم هستند و برای آزادی این افراد مبلغی در حدود ۵۳ میلیارد ریال مورد نیاز است.

او گفت: از لحاظ محل تحمل حبس، زندان مرکزی و بازداشتگاه زاهدان ۳۵ درصد، زابل ۲۸ درصد، خاش ۲ درصد، سراوان ۱۰ درصد، ایرانشهر ۱۸ درصد و در نهایت چابهار هفت درصد و از لحاظ نوع محکومیت ۹ درصد پرداخت دیه، ۴۱ درصد مالی غیرکلاهبرداری و ۵۰ درصد نیز به علت مهریه و نفقه مددجویان این استان را تشکیل می‌دهند.

سجادی افزود: از اول سالجاری تاکنون ۸۰ نفر از مددجویان جرائم غیرعمد استان از زندان آزاد شده‌اند که همگی مرد بودند و خوشبختانه مددجوی زن غیرعمد تاکنون در سطح زندان‌های سیستان و بلوچستان نداشته‌ایم.

او اظهار داشت: از مجموع ۸۰ نفر مددجوی آزاد شده چهار نفر محکوم به پرداخت دیه، ۱۸ نفر مالی غیرکلاهبرداری و ۵۸ نفر محکومین مهریه و نفقه بودند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه سیستان و بلوچستان گفت: کل بدهی این افراد تاکنون ۱۱۳ میلیارد ریال، گذشت اخذ شده از شُکات ۸۰ میلیارد ریال، آورده شخص مددجو سه میلیارد ریال، معرفی جهت اخذ تسهیلات بانکی، بیمه و اعسار ۲۲ میلیارد ریال و در نهایت کمک ستاد دیه کشور، استان و صندوق تامین خسارات بدنی بیش از هفت میلیارد ریال بوده است.

اوافزود: همچنین ۹ پرونده از مددجویان جرائم غیرعمد سیستان و بلوچستان تکمیل و مقرر شده در ششمین جلسه هیات امنای ستاد دیه استان مطرح و شاهد آزادی این افراد نیز باشیم که بدین ترتیب تعداد آزادی زندانیان جرائم غیرعمد سیستان و بلوچستان به ۸۹ نفر افزایش پیدا خواهدکرد.

انتهای پیام/گ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار