در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نقش صنایع دستی در سر پا ماندن هنرمندان خلّاق مناطق سیل‌زده

صنایع دستی نقش بسزایی در چرخه اقتصادی کشور دارد و در این مطلب با اثر آن در گذران زندگی هنرمندان گلستانی آشنا می‌شوید.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حمایت از تولیدات ملی و توجه بیش از پیش به اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر در مرکز توجه مسئولان کشورمان قرار گرفته‌ است. در این میان برخی از کارشناسان باور دارند که صنایع دستی بومی‌ترین تولید ملی ما به حساب می‌آید و می‌توان با توجه کافی به آن چرخ‌های اقتصادی کشور را راحت‌تر از پیش به حرکت درآور.د این در صورتی است که به زعم برخی از افراد هنرمندان صنایع دستی در بسیاری از مواقع جزو هنرمندانی هستند که آسیب‌پذیرتر از سایر هنرمندان کشور هستند.

ما در این گزارش با خانمی مصاحبه کردیم که با اعتقاد به لزوم آموختن ماهی‌گیری به افراد محروم و کم‌توان مالی، تلاش کرده از طریق حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی شادی را به یکی از مناطقی که در سیلاب‌های امسال ضربه زیادی خورده تزریق کند.

مروری بر نحوه حمایت خیران از تولید ملی کشورمان/صنایع دستی چه نقشی در سرپا ماندن مناطق سیل‌زده استان گلستان ایفا می‌کند؟

وحیده نوری زاده سرپرست موسسه خیریه ترکمن آرکا در شهرستان کلاله گفت: استان گلستان خانم‌های هنرمند زیادی دارد؛ ولی همچنان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. ما تصمیم گرفتیم برای حفظ کرامت انسانی افراد با رفتن به روستا‌ها و شناسایی هنرمندان با اتکا به هنرشان اشتغالزایی کنیم. در این میان، متوجه شدیم خانم‌های شهرستان کلاله پارچه بافی می‌کنند و نتیجه کارشان را با مبادله کالا به کالا به دلال می‌دهند. برای همین با کمک مردم و خیرین حاصل عملکرد هنرمندان شهرستان کلاله را به نرخ روز از آن‌ها خریدیم تا دغدغه فروش نداشته باشند. پارچه‌های بافته شده را هم به افرادی می‌دادیم که می‌توانستند با آن کیف تولید کنند و به نوعی برای پارچه تولید شده ارزش افزده درست کردیم.

او افزود: به گمیشان که رفتیم متوجه شدیم خانم‌های این شهرستان گلیم بافی می‌کنند و از طرف دیگر اکثر دامداران پشم‌های گوسفندان را دور می‌انداختند و یا آتش می‌زدند. ما از همه دامداران خواهش کردیم که پشم‌ها را به خیریه ما بدهند و آن را به حلاج دادیم تا به نخ تبدیل شود. به همین ترتیب کار‌های مختلفی که در روند تبدیل پشم به گلیم تبدیل شده را به هنرمندان زیرمجموعه خودمان دادیم تا در قالب تولید یک گلیم چند خانوار درآمد داشته باشند.

مروری بر نحوه حمایت خیران از تولید ملی کشورمان/صنایع دستی چه نقشی در سرپا ماندن مناطق سیل‌زده استان گلستان ایفا می‌کند؟

سرپرست موسسه خیریه ترکمن آرکا بهبود وضعیت مناطق مختلف کشور را مشروط به اتحاد مردم دانست و گفت: اقشار مختلف جامعه با حمایت از تولیدات داخلی می‌توانند چرخه اقتصادی کشور را بچرخانند. ما هم اکنون با ۵۰۰ نفر از هنرمندان استان گلستان همکاری می‌کنیم.

او گفت: از سال۹۵ تا به امروز در استان گلستان فعالیت کردیم؛ اما با افزایش انگیزه امیدواریم که در سال‌های آینده بتوانیم با هنرمندان استان‌های سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری هم همکاری کنیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار