برکناری دو دانشمند نروژی از کار به دلیل دعوت از دانشمندان ایرانی

دو محقق نروژی در دانشگاه علم و فن‌آوری این کشور به دلیل دعوت از مهمانان ایرانی، از سمت خود تعلیق شدند و اجازه فعالیت دانشگاهی ندارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، گفته می‌شود دو محقق نروژی میهمانانی را از ایران به یک آزمایشگاه پیشرفته دعوت کرده‌اند که این مسئله آن‌ها را با اتهام مشارکت در درز اطلاعات روبرو ساخته و سبب شده از کار خود تعلیق و از فعالیت دانشگاهی منع شوند.

گفته می‌شود این دو محقق در دانشگاه علم و فن‌آوری نروژ در تروندهایم به اتهام به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس با ایران تحت بازجویی سرویس‌های امنیتی پلیس نروژ هستند. آن‌ها متهم هستند که بدون در جریان گذاشتن مدیریت دانشگاه و طی مراحل قانونی مهمانانی را از ایران به آنجا دعوت کرده‌اند.

تروند هاگاباکن، مدیر ارتباطات دانشگاه علوم و فن‌آوری در این خصوص گفت: «این تحقیق به محیط کوچکتر مرتبط بود و بازدید محققان مهمان از ایران را نیز شامل می‌شد. سوال مهم برای ما آن است که بفهمیم آیا این تحقیق می‌تواند برای ساخت سلاح‌های کشتار جمعی اهمیت داشته باشد یا خیر.» او در ادامه افزود: «دو کارمند به ارائه دسترسی غیرمجاز به سیستم‌های رایانه‌ای و درز اطلاعات متهم هستند. تحقیقات در این زمینه در حال انجام است و در مراحل اولیه قرار دارد و این فرایند کمی وقت‌گیر خواهد بود.»

بنا به گفته مقامات، این دو محقق از کار خود در انستیتو مهندسی مکانیک و ساخت معلق شدند. آن‌ها به آزمایشگاه‌های پیشرفته که در آن مواد پیشرفته مانند آلیاژ‌های فلزی تجزیه و تحلیل می‌شد دسترسی داشتند. گفته می‌شود محققان نروژی به همراه مهمانان ایرانی خود از یک آزمایشگاه ویژه که نانو-مکانیکال نامیده می‌شود در یک دوره زمانی کوتاه به صورت تقریبا فشرده استفاده کرده‌اند.

اسپوتنیک در ادامه نوشت: ایران سلاح‌های کشتار جمعی ندارد و معاهدات متعددی را امضا کرده که نشان می‌دهد در صدد دستیابی به آن نیست--از جمله کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی، کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته ای. ایران دانش درجه اول از اثرات سلاح‌های کشتار جمعی را در اختیار دارد، زیرا ده‌ها هزار سرباز و غیرنظامی این کشور قربانی سلاح‌های شیمیایی در جنگ ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰ شدند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
اگه دولت نروژ وقتی به اونها نیاز نداره ما برای یادگیری از اونها با احترام دعوت کنیم ونشون میدیم که برعکس نروژیها به دانشمندان اون ها احترام میگذاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
خب نروژ وقتی به دانشمندان خودش احترام نمیذاره وبه مهمانش، باید بدونیم این کشور چطوره، البته ما با مردم نروژ مهربان هستیم چون سیاست مدران اونها هم درحال پادوی هستند
آخرین اخبار