دانستنی های حقوقی؛

تفاوت خیانت در امانت با سرقت و کلاهبرداری

یک وکیل دادگستری گفت: در کلاهبرداری، نتیجه جرم، بردن مال غیر است، اما در خیانت در امانت، فقط ورود ضرر به مالک یا متصرف شرط است.

زینب مبشری وکیل دادگستری و مشاور حقوقی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: امانت از کلمه امن به معنی ایمنی و اطمینان گرفته شده است و این اصطلاح را به این دلیل به کار می‌برند، چون کسی که چیزی را به امانت می‌گذارد از خیانت نکردن کسی که امانت پیش اوست مطمئن است.

او ادامه داد: حفظ امانت دیگران امری اخلاقی است که ضرورت انجام آن بر هیچ کس پوشیده نیست از همین رو خیانت در امانت در قانون مجازات اسلامی جرم بوده و برای مرتکبان آن مجازات تعیین شده و خسارت زیان‌دیده نیز باید جبران شود.

این مشاور حقوقی عنوان کرد: برای تحقق جرم خیانت در امانت باید یکی از رفتار‌های زیر انجام شود:
 استعمال کردن (به معنای به کار بردن، مورد استفاده قرار دادن)
 تصاحب (تصاحب به این معنا است که شخص امین رفتار مالکانه‌ای نسبت به آن‌چه به او به امانت داده شده است، انجام دهد؛ مانند این‌که آن را بفروشد یا به دیگری ببخشد)
 تلف کردن (از بین بردن، نابود کردن)
 مفقود کردن (گم کردن)

مبشری بیان کرد: نکته مهم در خصوص جرم خیانت در امانت این است که در این جرم فرد به دلخواه و رضایت خود فرد دیگر را امین می‌داند و اموالش را در اختیار او قرار می‌دهد و کسی که به او اعتماد شده صاحب مال را با رفتار متقلبانه فریب نمی‌دهد.

او در خصوص تفاوت جرم خیانت در امانت با سرقت گفت: در سرقت مرتکب، مال غیر را به طور مخفی می‌رباید، اما در جرم خیانت در امانت فرد به دلخواه خود مالش را در اختیار دیگری قرار می‌دهد.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: تفاوت کلاهبرداری با خیانت در امانت این است که در کلاهبرداری، نتیجه جرم، بردن مال غیر است، در حالی که بهره برداری کلاهبردار از آن مال نیز شرط است، اما در جرم خیانت در امانت، فقط ورود ضرر به مالک یا متصرف شرط است، حتی اگر خود خائن از مال منتفع نشده باشد.
 
در کلاهبرداری متهم با توسل به اقدامات متقلبانه، مال غیر را به دست می‌آورد، در صورتی که در جرم خیانت در امانت زیان‌دیده از جرم، با میل و رضای خود مال خود را در اختیار متهم می‌گذارد.

مبشری در پایان در خصوص مجازات مرتکبین جرم خیانت در امانت گفت: بر اساس ماده ۶۷۴ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵، مجازات کسی که خیانت در امانت کند حبس از ۶ ماه تا سه سال است همچنین قانونگذار در ماده ۶۷۳ قانون یاد شده، برای سوء استفاده از سفید مهر یا سفید امضا، یک تا سه سال حبس تعیین کرده است.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار