از حمایت رژیم بعث تا گزینه های روی میز؛

سلاح‌های خاک خورده ای که در ۲۰۲۰ رنگ و بوی تحریم به خود گرفت

سخنان رهبری در نماز جمعه هفته گذشته نگاهها را جزئی‌تر معطوف به اقدامات تروئیکای اروپایی در سال‌های جنگ ایران و عراق کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در تاریخی‌ترین نماز جمعه، رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های خود به موضوعی اشاره کردند که برگی از تاریخ را یادآور شد.

ایشان در بخش‌هایی از صحبت‌های خود به تهدید مجدد سه دولت اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان علیه ایران اشاره کردند که به تهران هشدار داده بودند در صورت ادامه گام های معکوس برجامی و عدم بازگشت آنها، مسئله‌ی هسته‌ای را بار دیگر به شورای امنیّت خواهند برد،
هفته گذشته رهبری در خطبه های نماز جمعه تاکید کردند که "این سه کشور همان سه کشوری هستند که در دوران جنگ تحمیلیِ، تا توانستند به صدّام‌حسین کمک کردند؛ دولت آلمان، ابزار، وسایل شیمیایی و سلاح شیمیایی را در اختیار صدّام‌حسین گذاشت که شهر‌ها و جبهه‌ها را با آن سلاح هدف قرار بدهد، که هنوز آثارش در بین رزمندگان قدیمی ما وجود دارد؛ دولت فرانسه بالگرد‌های (۱۸) جنگیِ سوپر استاندارد را برای زدن کشتی‌های نفتی ما در اختیار صدّام‌حسین قرار داد؛ سوابق این‌ها این است؛ دولت انگلیس با همه‌ی وجود در خدمت دشمنان ما بود، در خدمت صدّام بود. این‌ها این جوری‌اند، سوابقشان این است".

اظهارات مقام معظم رهبری سبب شد تا در یک نگاه جزئی‌تر اقدامات این سه کشور را در سال‌های جنگ رژیم بعث با ایران حتی بعد ازآن مرور کنیم، هرچند که اسناد دروغگویی آنها در حافظه‌ی تاریخی مردم ایران ثبت شده است.

سلاح‌های خاک خورده ای که در ۲۰۲۰ رنگ و بوی تحریم به خود گرفت

فرانسه دومین کشور فروشنده تسلیحات به صدام

 در میان کشور‌های غربی فرانسه بیشترین ارسال کمک نظامی را طی جنگ تحمیلی به عراق داشت. پاریس این کمک‌ها را به روش‌های گوناگون بدست نیرو‌های بعث می‌رساند، در آن زمان هواپیما‌های بعثی به راحتی می‌توانستند از طریق فرودگاهی در فرانسه که آن زمان به ناتو تعلق داشت، تجهیزات نظامی خود را بارگیری کنند. این هواپیما‌های غول‌پیکر باری، روزانه موشک‌های ساخت فرانسه، بمب‌های خوشه‌ای، فیوز، تجهیزات راداری و الکترونیکی هواپیما‌ها را به دست صدام می‌رساندند. محموله‌های تسلیحاتی ارسالی از این کشور آن قدر زیاد بود که تقریبا از اواسط سال ۱۳۶۵ حتی هواپیما‌های غیرنظامی خطوط هوایی بغداد ـ پاریس نیز به حمل جنگ افزار می‌پرداختند.
اما خود الیزه نشینان تاریخ را به گونه دیگری روایت می‌کنند. از منظر آنها کمک‌هایی که  به صدام داشته اند قبل از شروع جنگ عراق علیه ایران بوده و این درحالی است که طبق آمار موجود با شروع جنگ هشت ساله علیه ما حجم این کمک‌ها افزایش یافته به طوری که این کشور اروپایی بعد از شوروی  رده دوم فروشندگان تسلیحات به رژیم حاکم در عراق  را از آن خود کرد.

نقش پررنگ آلمان در رساندن سلاح شیمیایی به عراق

اسفند ماه سال ۱۳۶۵ در میانه‌ی جنگ تحمیلی مجله‌ی آلمانی «اشترن» در گزارشی نوشت که  اسرائیل در سال ۱۹۸۱ مراکز اتمی عراق را بمباران کرد و پس از آن امیدهای رژیم بعث  برای استفاده از بمب‌های اتمی به باد رفت، به دنبال این حمله عراق کارخانه سموم دفع آفات نباتی در سامره را تبدیل به کارخانه ساخت مواد سمی بمب‌های شیمیایی کرد و دست به ساخت «بمب اتمی فقرا» یعنی «گاز خردل»، «تابون» و «سارین» زد.   به گفته‌ی یک موسسه مرتبط با مسائل نظامی خاورمیانه در پاریس با نام «وزینتال»، ۸۶ شرکت آلمانی برای ساخت این کارخانه و تسلیح شیمیایی ارتش بعثی عراق مشارکت کردند.

کمک‌های نظامی دولت آلمان به صدام حدود صدهزار قربانی ناشی از جنگ شیمیایی عراق بر ضد ایران را به دنبال داشت، همین اقدامات باعث شده است تا امروز صد هزار جانباز شیمیایی در کشور وجود داشته باشد که از اوضاع جسمی حدود هشت هزار نفر از این عزیزان وخیم و بحرانی است.

نکته قابل توجه این است که عراق بدون فناوری آلمان، قادر به تولید موشک‌های دوربرد «اسکاد B نبوده است؛ فناوری پیشرفته آلمان به بغداد این امکان را می‌داد که برد موشک‌های اسکاد B را به ۶۰۰ کیلومتر افزایش دهند.

سلاح‌های خاک خورده ای که در ۲۰۲۰ رنگ و بوی تحریم به خود گرفت


انگلیس چگونه در جنگ هشت ساله‌ی به صدام کمک کردند؟

اسنادی از سایت رادیو فردا به عنوان ارگانی که از سوی بخش های امنیتی در خارج از کشور حمایت می شود منتشر شده  که نشان دهنده‌ی تاثیر بریتانیا بر آغاز جنگ عراق علیه ایران است، این سایت از قول یک پژوهشگر مقیم لندن نوشت: دیوید میرز مسئول بخش خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس خبر از سفر بختیار در آستانه‌ی جنگ تحملی را می‌دهد در واقع عراق از اپوزیسیون ایران خواسته تا از این دولت علیه ایران حمایت کند و طی سفری که معاون سابق وزیر خارجه انگلیس در عراق داشته با صدام حسین و طارق عزیز معاون نخست وزیر عراق دیداری داشته باشد.همچنین دولت عراق هم از انگلیس‌ها خواست که از اپوزیسیون‌های ایرانی خارج از کشور به منظور سرنگونی حکومت ایران کمک کند.

حتی در روز‌های آغاز جنگ ایران و عراق، دولت‌های عربی بر این باور بودند که با حمایت از اپوزیسیون های ایرانی مقیم خارج از کشور می‌توانند یک هفته‌ای ارتش ایران را شکست بدهند البته این پیش بینی هرگز به وقوع نپیوست.

با توجه به مطالب گفته شده می توان نتیجه گرفت که دولت انگلیس یکی دیگر از تامین کننده‌های سلاح‌های شیمایی صدام بوده و در همین راستا هم مجله تایمز  چاپ لندن نوشت که «یک شرکت انگلیسی، مقادیر زیادی گلوله‌های حاوی گاز‌های سمی، چون هنسلین، ترونیات همچنین بمب‌های آتش زا (شبیه بمب‌هایی که آمریکا در ویتنام به‌کار برد) را به عراق صادر کرد». اسامی شرکت‌های انگلیسی تجهیز کننده ماشین جنگی صدام به تسلیحات شیمیایی و هسته‌ای تأیید این حقیقت است.

جک استروتوی وزیر خارجه‌ی پیشین انگلستان در خاطراتی که بعد از سفر به تهران نقل کرده بود، می‌گوید: اصلا فکر نمی‌کردم بعد از آخرین باری که برای توافق درسعدآباد بودم حالا زیر آن همه تحریم، تهران را به عنوان پایتخت ایران به این شکل ببینم.

امروز اتحادیه اروپا در حالی ایران را به فعال کردن مکانیسم ماشه تهدید می‌کند که پس از خروج آمریکا به هیچ یک از تعهدات خود برای بهره مندی کشورمان از مزایای اقتصادی برجام عمل نکرده اند. علاوه براین هرچند اروپا تلاش داشت از خود ماهیتی مستقل نسبت به واشنگتن را به نمایش بگذارد، اما تاکنون در راه تحقق این امر موفق نبوده و همانطور که مقام معظم رهبری در نماز جمعه گفتند: "اینها به معنای واقعی کلمه، پادو آمریکا هستند؛ اینها پادو آمریکا هستند".

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۲۲ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
نسل جدید و حتی عده ای از قدیمی ترها چیز زیادی از خباثات غرب نمیدانند وو اگر بدانند میفهمند که ما قبل از اینکه سپاه داشته باشیم چه بر سر ما آوردند ...
رسانه ها باید این خباثت ها را بیشتر به آگاهی ملت مخصوصا جوان ترها برسانند.
آخرین اخبار