تحول صنعت هوافضای کشور با توانمندی دانش‌آموزان

آزمایشگاه‌های فضایی دانش‌آموزی، مکانی مناسب برای محک زدن توانایی علاقه‌مندان به صنعت هوافضا است.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایده‌های نو و خلاقیت لازمه توسعه صنعت هوافضا هستند. خلاقیت‌هایی که برای ورود به این صنعت، باید مسیری مطمئن و استاندارد بیابند. مسیر مطمئنی که از گذرگاه آزمایشگاه‌های فضایی دانش‌آموزی می‌گذرد. 

روزگاری دانش‌آموزی تنها مساوی بود با گذراندن دروس در قالب برنامه‌ریزی‌های درسی آموزشی مدارس. در این دوران حرفی از خلاقیت و بهره‌گیری از کلاس‌های فوق برنامه‌ای که به دانش‌آموزان رسم چگونه زیستن در آینده را بیاموزد، نبود.

امروزی که زیست‌بومی از فناوری و کارآفرینی در کشور تعریف شده است، نسلی در مدارس تربیت می‌شوند که با شناخت علایق و توانایی‌های خود، در مسیر درست قدم برمی‌دارند. دانش‌آموزانی در هیئت زیست‌فناوران، فضانوردان، سرآمدان دریایی و هوایی، خلاقان صنعت نانوتکنولوژی و داروسازی که در راه درست رسیدن به آینده شغلی خود حرکت می‌کنند.

یکی از این راه‌های درست که چراغ راه دانش‌آموزان علاقه‌مند به صنعت هوافضا شده است، راه‌اندازی و ساخت آزمایشگاه‌های فضایی در پژوهش‌سرا‌های دانش‌آموزی است. آزمایشگاه‌هایی که در کنار آزمایشات خلاء، فشار و جاذبه، نحوه کارکرد ماهواره‌بر‌ها و طراحی و ساخت ماهواره و نحوه کار ماهواره‌ها و نوع خدماتی که ارائه می‌دهند را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد.

«برگزاری کارگاه‌های مربیگری ساخت و پرواز هواپیمای مدل در حوزه هوایی»، «راه‌اندازی نخستین شبکه اجتماعی تخصصی بومی هوایی دانش‌آموزی در حوزه پرواز آزاد»، «کارگاه آموزشی ساخت و پرواز هواپیمای Free Flight-p-۳۰ در ایران»، هم از دیگر اقداماتی است که به دانش‌آموزان راه و رسم ورود به این صنعت حیاتی را نشان می‌دهد.

خلاقیت، آینده صنعت هوایی را دگرگون می‌کند

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم که یک پای اصلی زیست‌بوم توسعه فناوری‌های صنعت هوافضا در کشور است از راه‌اندازی این آزمایشگاه‌های فضایی در پژوهش‌سرا‌های دانش‌آموزی حمایت می‌کند. این ستاد در تلاش است تا تعداد این آزمایشگاه‌ها در کشور را بیشتر کند و در گستره وسیع‌تری از کشور توسعه دهد.

راهی برای تربیت نسلی توانمند، خلاق و کارا برای صنعت هوافضای کشور که می‌تواند نیرو‌هایی تازه نفس را به این صنعت راهبردی تزریق کند.

ایران کشوری است که جمعیتی جوان و خلاق دارد. کشوری که می‌تواند با اتکا به همین خلاقیت‌ها و نیرو‌های تازه نفس، گلیم خود را از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیرون بکشد. توانمندانی که با طی مسیری درست از ابتدای دوران آموزش و یادگیری، تبدیل به سربازان اقتصادی و سرآمدان علمی کشور می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
باید کانونها و انجمنهای مخصوص این کار پر رنگ تر شود ، نیاز به افراد با تجربه و موثر و تولید یا کم کردن تعرفه گمرکی جهت ورود ماکتهای مدل هواپیما و موارد مرتبط. یک بررسی ساده در کشورهای دیگر اهمیت سرمایه گذاری این موضوع را بر روی دانش آموزان بیشتر به رخ می کشد
آخرین اخبار