دلیل بروز حوادث زیاد در کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

از پارسال تاکنون خبر‌های ناگواری از فوتی‌های ناشی از حوادث در کهگیلویه و بویراحمد شنیده شده، اخباری که شنیدن آن دل هر انسانی را به درد می‌آورد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از پارسال تاکنون خبر‌های ناگواری از فوتی‌های ناشی از حوادث در کهگیلویه و بویراحمد شنیده شده، اخباری که شنیدن آن دل هر انسانی را به درد می‌آورد؛ فوت سه دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی در یکی از ساختمان‌های استیجاری بلوار مطهری یاسوج در سال گذشته، فتح باب این دست از حوادث بود، جان باختن ۲ کارگر نانوایی در شهر سی‌سخت و فوت ۲ جوان افغانی در آبشار یاسوج و ده‌ها مورد دیگر این چنینی که در نقاط مختلف استان اتفاق افتاده است.

همچنین در حوزه راه‌ها و مسیر‌های منتهی به شهر‌های استان کهگیلویه و بویراحمد چه در جاده‌های اصلی و چه جاده‌های فرعی شاهد بروز سوانح بسیاری بوده ایم و تلفات زیادی داده ایم هر چند که به مانند برخی استان‌ها تردد در جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به دلایل مختلف از جمله رکود در کسب و کار و سرمایه‌گذاری به مراتب کمتر است.

برای تحلیل چنین وضعیتی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از دلایل عدم اطلاع رسانی کافی در خصوص اتفاقات و سوانح است که رسانه‌های استان به خوبی نکات ایمنی و لزوم توجه به آن‌ها را برای مردم تبیین نکرده اند.

علاوه بر گاز گرفتگی‌های غیر معمول و تصادفات خارج از عرف در استان، غرق شدگی در رودخانه نیز خود داستانی بلند و بالا دارد.

هر چند استان کهگیلویه و بویراحمد از هیچ سو به آب‌های آزاد راه ندارد، اما در سال‌های اخیر در رودخانه‌ها و در پشت سد‌های استان تعداد زیادی از جوانان بومی و غیر بومی غرق شده و خانواده‌های خود را داغدار کرده اند.

وقتی مسیر رودخانه‌ها و محل‌های پر خطر را نگاه می‌کنیم در خواهیم یافت که قبل از هر چیز در ساده‌ترین وضعیت فرهنگسازی جهت پیشگیری و جلوگیری از خطر غرق شدگی درمانده‌ایم.

نبود تابلو‌های کافی شنا ممنوع به عنوان ابتدایی‌ترین ابزار فرهنگ سازی در محل رودخانه‌ها و مکان‌هایی که احتمال غرق شدگی در آن‌ها وجود دارد مزید بر علت شده تا هر ساله شاهد از دست دادن چند جوان باشیم.

پس از گذشت یک دوره بد در زمینه گازگرفتگی هنوز اقدام مناسبی از سوی مسوولان مربوطه برای فرهنگ سازی جهت پیشگیری از این نوع مرگ خاموش مشاهده نشده است و کمتر در رسانه ملی و از شبکه استانی به آن پرداخته شده در حالی که خود مسوولان متولی باید در این راستا قدم برداشته و از رسانه فراگیر چنین خطر بزرگی را برای مردم توضیح دهند.

خطر وقتی بیشتر احساس می‌شود که می‌شنویم روزانه ۲۰ ماموریت حوادث و سوانح در استان داریم و میانگین ما از میانگین کشوری بسیار بالاتر است.

به سراغ جلیل رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد رفتیم و از وی در خصوص حوادث و سوانحی که در کهگیلویه و بویراحمد اتفاق می‌افتد و مقایسه آن با کشور پرداختیم که این مسوول اولین مشکل را مربوط به عدم فرهنگ‌سازی دانست و گفت: برای مثال گوشه به گوشه استان را که نگاه کنید در محل رودخانه‌ها و جا‌هایی که افراد در آن محل‌ها آب تنی و شنا می‌کنند هیچ گونه تابلو و علائم هشدار دهنده وجود ندارد.

او با بیان این که استان ما به دلیل توپوگرافی استانی حادثه‌خیز است افزود: جاده‌های ما کوهستانی و به خودی خود خطرآفرین است، اما کمتر نقاط حادثه‌خیز آن ترمیم می‌شود.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان ادامه داد: خوشبختانه حضور ما در محل سانحه و حوادث بسیار پایین‌تر از نرم کشوری است در حالی که در شهر این زمان ۸ و در بیرون شهر ۱۴ دقیقه است، اما همکاران ما زودتر از این زمان بر سر حوادث حضور پیدا می‌کنند.

او در ادامه با بیان اینکه حوادث و سوانح نهمین علت مرگ و میر در جان است و در کشور ما سومین علت مرگ و میر مربوط به حوادث است افزود: در استان ما وضعیت از کشور هم بهتر نیست و ۵۰ درصد ماموریت‌های اورژانس در همین زمینه است.

این مسوول با بیان این که سال گذشته در استان ۴۰ هزار ماموریت اورژانس به ثبت رسیده است افزود: روزانه ۲۰ ماموریت حوادث و سوانح در استان داریم و میانگین ما از میانگین کشوری بسیار بالاتر است.

منبع فارس

انتهای پیام/

برچسب ها: گازگرفتگی ، غرق شدگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.