در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

والدین؛ اعتماد به نفس کودکتان را با تشویق بالا ببرید

یک روانشناس و مشاوره خانواده درباره راهکار‌های افزایش اعتماد به نفس در کودکان توضیحاتی داد.

هانیه لواف روانشناس و مشاوره خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راهکار‌های افزایش اعتماد به نفس در کودکان اظهار کرد: نقش والدین در شکل گیری اعتماد به نفس کودکان بسیار راهبردی و تأثیرگذار است.

او با بیان اینکه پایه‌های اعتماد به نفس از ۲ تا ۳ سالگی در کودکان شکل می‌گیرد، افزود: بسیاری از رفتار‌های پدر و مادر می‌تواند موجب شکل گیری اعتماد به نفس و کاهش آن باشد.

لواف ادامه داد: والدین باید انتظارات خود را متناسب با سن کودک در نظر بگیرند، چرا که گاهی اوقات انتظارات پدر و مادر فراتر از سن کودک است و در نهایت منجر به سرزنش، توهین و تحقیر کردن کودک می‌شود.

این رواشناس افزود: زمانی که می‌خواهیم کاری را زیر سوال ببریم باید شخصیت کودک را از آن عمل تفکیک کنیم و به جای آن که بگوییم «تو پسر بدی هستی»، بگوییم «کارت را دوست نداشتم».

او با بیان اینکه والدین از بکارگیری واژه‌های دارای بارمنفی خودداری کنند، افزود: برچسب زدن‌ها موجب می‌شود تا فرد حس خوبی نسبت خود نداشته باشد.

لواف با بیان اینکه والدین نباید انتظار داشته باشند که اعمال کودک در همان مرحله اول به نتیجه برسد، گفت: باید به کودکان اجازه خطا کردن داده شود تا آن‌ها بتوانند از خطای خود درس بگیرند.

او با اشاره به ضرورت توجه والدین به نحوه رفتار و مشارکت کودک در کار‌های خانه و بازی، عنوان کرد: وقتی والدین با کودکان بازی می‌کنند و زمانی را برای او در نظر می‌گیرند، کودک احساس ارزشمند بودن می‌کند و این عمل موجب شکل گیری اعتماد به نفس در او می‌شود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: حق انتخاب برای کودک هم موجب افزایش اعتماد به نفس در او می‌شود.

لواف با بیان اینکه در بحث لباس پوشیدن، انتخاب خوراکی و موارد دیگر بهتر است به کودک حق انتخاب داده شود، افزود: به خواسته و شخصیت کودک باید احترام گذاشته شود.

این روانشناس با بیان اینکه به جای سرزنش کودک سعی کنید او را تشویق کنید و رفتار‌های مثبتش را بیشتر ببینید، ادامه داد: سعی نکنید طوری با کودک برخورد کنید که او نتواند متناسب با سنش پیش رود، انتظار والدین نباید از سطح رشدی کودک بالاتر باشد.

او گفت: بهتر است در ابتدا جنبه‌های مثبت رفتار کودک را ببینید و بعد به جنبه منفی آن توجه کنید.

این روانشناس با بیان اینکه همه کودکان را نمی‌توان به یک شیوه واحد تربیت کرد، افزود: تفاوت‌های فردی کودکان باید در نظر گرفته شود و نمی‌توان از هر کودکی انتظار داشت که یکسان رفتار کند، همچنین نباید آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

لواف درباره یکی دیگر از راه‌های افزایش اعتماد به نفس در کودکان گفت: مسئولیت دادن به کودکان می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس در آن‌ها کمک کند، لذا ضرورت دارد که والدین در ازای انجام مسئولیت‌های محوله به کودک، او را تشویق کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
الان بیشتر والدین دنبال جلو زدن بچه شون از بچه های فامیل هستند ؛ این خیلی به بچه ها استرس میده و ناامیدشون میکنه ؛
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۱۰:۵۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
در سن دو سالگی و بیشتر ، انتظارات من به عنوان مادر خیلی فراتر از سن فرزندم بود و متاسفانه این امر منجر به کاهش اعتماد به نفس فرزندم شد .
هیچ وقت خودم را نمی بخشم .
مادران جوان بیشتر مراقب روان فرزندانشان باشند .
آخرین اخبار