در تیتر امشب مطرح شد؛

تحقق عدالت مالیاتی در گرو اخذ اطلاعات کامل/مقابله بافرار مالیاتی راهکار تحقق سهم مالیات در بودجه ۹۹

کارشناس اقتصادی گفت: بریی تحقق سهم در نظر گرفته شده مالیات در بودجه ۹۹ باید با معافیت ها و فرار مالیاتی مقابله شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی ترابی‌فر کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه تیتر امشب درباره تحقق مالیات در بودجه سال ۹۹ تصریح کرد: تحقق عدد‌های بودجه در مالیات نیاز به مقابله با فرار مالیاتی، کاهش معافیت‌های مالیاتی و گسترش پایه‌های مالیاتی دارد. اگر جلوی فرار مالیاتی به خوبی گرفته شود قطعا  سهم در نظر گرفته شده برای مالیات در بودجه ۹۹ محقق می‌شود و واقع بینانه است.

ترابی فر گفت: طرح جامع مالیاتی سالهاست در انتظار اجرا معطل مانده اما تاکنون محقق نشده است. اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی می‌تواند از فرار مالیاتی جلوگیری کند. کاهش شفافیت، کاهش درآمد مالیاتی و افزایش فساد نتیجه اجرا نشدن این طرح است.

او بیان کرد: برای شناسایی فرار‌های مالیاتی احتیاج به اطلاعات و همکاری نهاد‌های ذیربط است. استفاده درست از اطلاعات و لینک اطلاعات نیاز به استقرار کامل طرح جامع مالیاتی در کشور دارد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: دولت علاوه بر مقابله با فرار مالیاتی می‌تواند با کاهش معافیت مالیاتی اقشار مختلف و ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی به تحقق رقم در نظر گرفته شده برای مالیات در سال ۹۹ کمک کند.

در ادامه برنامه غلامرضا کرد زنگنه کارشناس امور مالیاتی در این خصوص گفت: در کشور ما  مالیات ۷ درصد تولید ناخالص ملی است وکه در مقایسه با کشور‌های دیگر سهم پایینی دارد بنابر این نیاز است که بیشتر به بحث مالیات توجه شود.

او ادامه داد: در حال حاضر بار مالی اخذ مالیات برای دولت زیاد است. در کشورهای پیشرفته  ۹۷ درصد مالیات را به صورت خوداظهاری می گیرند اما در کشور ما سهم پرداخت مالیات از طریق خود اظهاری کم است، بیش از  ۵۰ درصد از مالیات ها به صورت تکلیفی گرفته می شود که برای دولت هزینه بر است.

او افزود: در بودجه امسال نرخ مالیات ۱۷۵ هزار میلیارد تومان با سال گذشته تفاوت دارد و افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته است.

کردزنگنه گفت: به شرط حمایت سازمان امور مالیاتی با توجه به منابع کشف نشده‌ای که برای دولت وجود دارد، دولت می‌تواند بیشتر این مقدار را از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی بدست آورد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: سازمان مالیات نیاز به ابزار مادی و انسانی دارد. مشوق‌ها و بودجه لازم برای سازمان مالیاتی لازم است. هرچه خدمات دولت برای مردم بازگو شود اعتماد مردم بیشتر می‌شود و مردم با اشتیاق بیشتری در پرداخت مالیات خواهنند داشت.

او افزود: خوراک مالیات اطلاعات است بنابراین هرچه اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر از سوی سازمان های مختلف وارد سیستم سازمان امرو مالیاتی شود مالیات بیشتر و اصولی‌تر دریافت خواهد شد بنابراین تا زمانی که اطلاعات کامل نباشد نمی‌توانیم مالیات را به حق دریافت کنیم.

او افزود: به طور مثال از کل ۳۰۰ میلیون املاک در کشور فقط ۱۰۰ میلیون آن در سیستم مالیاتی ثبت شده است بنابراین مشکل اصلی ناتوانی سیستم مالیاتی در اخذ اطلاعات جامع است.

این کارشناس امور مالیاتی بیان کرد: در طرح جامع نظام مالیاتی ۳۲ پروژه تعریف شده، ولی مکانیزه شدن سیستم به تنهایی کافی نیست، چون سیستم مالیاتی نیاز به خوراک و اطلاعات دارد. اطلاعات ناقص مالیاتی تبعیض ایجاد می‌کند و ریشه مشکلات در اطلاعات ناقص است.

در ادامه احمد زمانی رئیس مرکز پژوهش سازمان مالیاتی در ارتباط تلفنی گفت: مقابله با فرار مالیاتی به معنای فشار نیست بلکه به معنی وصول مالیات حقه است، بنابراین باید به بخشی از مودیان که اطلاعات خود را ثبت نکرده اند اشراف داشته باشیم.

او ادامه داد: معافیت‌های مالیاتی باید شفاف شود، چون کشور ما نسبت به خیلی از کشور‌ها بیشترین معافیت‌های مالیاتی را دارد همچنین اصلاح بعضی معافیت‌ها با معرفی پایه‌های مالیاتی نیز بخش دیگر است که باید برای افزایش و ارتقای درآمد‌های مالیاتی با هدف اینکه به تولید و سرمایه گذاری فشاری وارد نشود انجام شود.

زمانی گفت: برای مدرن سازی و نظام هوشمندسازی مالیاتی برنامه ریزی لازم انجام شده است که نظام مالیات بر درآمد را ساماندهی خواهد کرد.

رئیس مرکز پژوهش سازمان مالیاتی درباره افزایش مالیات در بودجه ۹۹ گفت: در صورت عملی شدن پیشنهادات تغییر معافیت‌های مالیاتی تا حدقابل توجهی قابل وصول است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار