در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

افزایش ۳۰ درصدی بارش نسبت به دوره بلند مدت / بارش در برخی استان‌ها کمتر از نرمال بوده است

رئیس مرکز خشکسالی گفت: از ابتدای سال زراعی جدید تاکنون ۱۲۲ درصد بارش داشتیم که ۳۰ درصد بیش از دوره بلند مدت بوده است.

بارشاحد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش باران در سال زراعی جدید اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی جدید تاکنون استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، کرمانشاه و گلستان ۱۰ تا ۴۰ درصد کمتر از نرمال بارش دریافت کردند.

رئیس مرکز خشکسالی کشور افزود: طبق آمار بی هنجاری بارش از ابتدای سال زراعی جدید تاکنون در خراسان شمالی ۴۱- درصد و چهارمحال و بختیاری ۳۰- درصد است و بارندگی در مابقی نقاط کشور نرمال و در حد نرمال است.

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی نرمال در کل کشور ۹۴ درصد بوده است، بیان کرد: این در حالیست که تاکنون ۱۲۲ درصد رقمی معادل ۳۰ درصد بیش از دوره بلند مدت بارش داشتیم.

به گفته این مقام مسئول از دیدگاه هواشناسی در برخی استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان و هرمزگان تَرسالی و بارش بیش از نرمال داشتیم.

وظیفه ادامه داد: بنابر نقشه‌های هواشناسی طی ۲ هفته آینده بارش در جنوب شرق، جنوب و جبهه غرب مناسب  است.

رئیس مرکز خشکسالی کشور درباره آخرین وضعیت دمایی گفت: در هفته اول و دوم بهمن از لحاظ دمایی شرایط نرمال بوده و در هفته سوم و چهارم نرمال و گرایش به کمتر از نرمال خواهیم داشت.


بیشتر بخوانید:وضعیت آب و هوا در ۳ بهمن/ فردا هوا سردتر می‌شود


وی با اشاره به اینکه خروج از دوره خشکسالی جنبه‌های مختلفی دارد، بیان کرد: خشکسالی از دیدگاه هواشناسی با هیدرولوژیک و کشاورزی متفاوت است چراکه به سبب بارندگی‌های اخیر در اکثر مناطق کشور خشکسالی هواشناسی نداریم و خشکسالی کشاورزی و هیدرولوژیک به مصرف آب و سطح زیر کشت بستگی دارد.

افزایش یک درجه‌ای دمای جو زمین نسبت به ۳۰ سال اخیر

وظیفه با اشاره به اینکه دمای جو زمین نسبت به ۳۰ سال گذشته یک درجه افزایش یافته است، بیان کرد: کشور ما از این قاعده مستثنی نیست و بنابر مدل‌های اقلیمی یک تا ۲ درجه بیش از نرمال افزایش دما خواهیم داشت.

رئیس مرکز خشکسالی کشور در پایان تصریح کرد: در سال زراعی گذشته بعد از ۱۰ تا ۱۱ سال خشکسالی، شرایط اقلیمی بسیار مناسب بود، اما یک سال بارندگی بیش از نرمال بیانگر خروج از خشکسالی و جبران کمبود منابع آبی در سال‌های گذشته نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار