داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته‌ای که گذشت؛

از ماجرای وجود سم در شیرهای پاستوریزه تا تولید واکسن آنفلوانزا در کشور

این هفته در میان اخبار حوزه سلامت سراغ ماجرای وجود سم آفلاتوکسین در شیر و تولید واکسن آنفلوانزا رفته ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

آیا محصولات لبنی آلوده به سم هستند؟ + واکنش وزارت بهداشت

خبری در فضای مجازی مبنی بر سمی بودن شیرهای پاستوریزه منتشر شد که واکنش مسئولان بهداشتی کشور را به دنبال داشت.

حمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به اخباری که در ارتباط با آلوده بودن شیرهای پاستوریزه و مواد لبنی مطرح شده است، گفت: مردم به این تبلیغات سو توجه نداشته باشند و مصرف شیر را متوقف نکنند.

او با عنوان این مطلب که اطلاعات ارائه شده در مورد میزان آفلاتوکسین لبنیات قطعاً غلط است، افزود: آمار اداره کل غذا کمتر از ۳.۵ درصد آلودگی را نشان می‌دهد در حالی که بسیاری از کشورهای همسایه و کشورهای دیگر میزان آلودگی بسیار بالاتر است.

شانه ساز ادامه داد: بدون شک در صنعت غذا و کارخانجات لبنی با حضور مسئولان فنی، آزمایشگاه‌های مجهز و نظارت مستمر سازمان غذا و دارو نگرانی به مراتب کمتر از مراکز سنتی است که لبنیات در آنها عرضه می‌شود.

او گفت: شیر یک ماده و نعمت الهی ارزشمند غذایی است و حساسیت‌های ویژه در قبل، حین و بعد از تولید داریم و نظارت‌ها از سوی ۶۶ معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کشور صورت می‌گیرد و این دانشگاه‌ها امکانات دقیق سنجش و پایش کیفیت شیر را دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کارخانه های لبنیات هر شیری را تحویل نمی‌گیرند و کنترل حین تولید توسط متخصصان و بازرسان صورت می گیرد و نظارت در بازار پس از فروش وجود دارد.

سود نجومی کشورهای خارجی از مهاجرت نخبگان ایرانی

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تعریف نخبه و تاکید بر توجه به خواسته های نخبگان گفت: نخبه کسی است که شرایط جامعه خود را تغییر می‌دهد و مشارکت آفرین است، یعنی حتی اگر شرایط اجتماعی به او اجازه مشارکت نمی دهد، خود او شرایط مشارکت را ایجاد می‌کند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به موضوع مهاجرت نخبگان از کشور و ضرورت جلوگیری از افزایش آن بیان کرد: مهاجرت افراد با هوش و استعداد درخشان از کشورها، منجر به کاهش ذخیره هوشی و استعدادی کشور می شود.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: با مهاجرت افراد باهوش، عارضه «ترقیق هوشی» و  کاهش ذخیره ژنی هوشی پدید می آید.

مهلت ثبت نام در آزمون دستیاری پزشکی تمدید شد

آبتین حیدرزاده رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی اظهار کرد: مهلت ثبت نام و ویرایش در چهل و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی تمدید شده است.

او ادامه داد: با توجه به درخواست‌های مکرر داوطلبان متقاضی ثبت نام در چهل وهفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی، سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی از روز دوشنبه ۳۰ دی فعال شده و سایت تا یکشنبه ۶ بهمن ۹۸ برای ثبت نام و ویرایش فعال خواهد بود.

حیدرزاده افزود: داوطلبانی که تاکنون نسبت به ثبت نام اقدام نکرده اند می‌توانند تا ۶ بهمن با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی sanjeshp.ir در این آزمون ثبت نام کنند. همچنین داوطلبانی که پیش از این نسبت به ثبت نام اقدام کرده اند می‌توانند در این فرصت نسبت به ویرایش مدارک اقدام کنند.

اعلام تعرفه‌های دندانپزشکی تا پایان سال ۹۸/ هزینه دندانپزشکی هر ایرانی چقدر آب می خورد؟

یکی از گلایه های مردم در حوزه درمان پرداخت هزینه های بالای دندانپزشکی بوده است، این هزینه ها حتی تا ۲۳ درصد پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت را تشکیل می دهند، بسیاری از مردم فقط وقتی که دندان درد امانشان را ببرد، سراغ دندانپزشک می روند و اغلب به دلیل هزینه بالا ترجیح می‌دهند که تا حد امکان با مسکن از درد رهایی پیدا کنند.این گرانی خدمات دندانپزشکی باعث شده است که آمار پوسیدگی دندان در جامعه ایرانی بالا برود، تا جایی که شاخص پوسیدگی دندان در دانش‌آموزان ۱۲ ساله ایرانی ۱.۸۴ است و طبق این شاخص می‌توان گفت که هر کودک ۱۲ ساله ایرانی دو دندان پوسیده دارد.سجاد رضوی رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت

از پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی خبر داد و گفت: خدمات دندانپزشکی از سال آینده تحت پوشش بیمه قرار می گیرد و تا پایان سال تعرفه های دندانپزشکی در شورای عالی بیمه و هیئت وزیران به تصویب می رسد.

رضوی بیان کرد: متاسفانه اکنون خدمات دندانپزشکی تعرفه مشخصی ندارد و به جز بیمه نیروهای مسلح سایر بیمه ها خدمات دندانپزشکی را پوشش بیمه ای مناسب نمی دهند.

رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت اظهار کرد: پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی به کاهش هزینه های پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت کمک می کند.

قاسم صادقی، رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت با اشاره به تعرفه خدمات دندانپزشکی اظهار کرد: در حال حاضر تنها ۵۷ خدمت دندانپزشکی در بخش دولتی دارای تعرفه مشخصی هستند و بسیاری از خدمات دندانپزشکی تعرفه  ندارند.قاسمی تصریح کرد: به دلیل نبود تعرفه مشخص، برخی از مراکز خصوصی و خیریه مطابق تعرفه دولتی عمل نمی‌کنند و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ خدمت در حوزه دندانپزشکی فاقد تعرفه است.

توصیه‌های ایمنی در روز‌های برفی و یخبندان +کمک‌های اولیه

اورژانس کشور توصیه های برای شهروندان در روزهای برفی و یخبندان اعلام کرده است که با رعایت این نکات می توان سلامت خود و دیگران را در هنگام تردد در سطح شهر حفظ کرد چرا که لغزندگی معابر و خیابان ها خطر بروز آسیب را افزایش می دهد.در صورتی که قصد خارج شد از منزل را بدون وسیله نقلیه و بصورت پیاده روی دارید می‌بایست نکات زیر توجه فرمایید:
• کودکان و افراد سالخورده در زمان لغزندگی معابر و کوچه‌ها حتی الامکان از منزل خارج نشوند.
• هنگام خروج از منزل از لباس مناسب و کفش عاج دار استفاده کنید.
• هنگام عبور از روی پلکان‌های برف گیر ساختمان ها، پل‌های عابر پیاده و پل نرده‌های روی جوی‌ها با دقت لازم عبور و از دستگیره‌های کناری حتما استفاده کنید.
• هنگام پارو کردن برف بام از پرتاب آن بر روی سیم‌های انتقال برق جدا خودداری شود.
• به منظور پیشگیری از سقوط از ارتفاع، از نزدیک شدن کودکان به لبه محل‌های مرتفع جلوگیری به عمل آید.
• به منظور پیشگیری از برخورد وسایل نقلیه عبوری حتما از پیاده رو عبور کرده و از تردد درسطح خیابان خودداری کنید.
• هنگام عبور از عرض خیابان با در نظرگرفتن فاصله از وسیله نقلیه با احتیاط کامل عبور نموده و از دویدن خودداری کنید.
• هنگام عبور از معابر مواظب سقوط قندیل‌های یخی آویزان از ناودان و لبه ساختمان باشید.
• از عبور از سطح یخ زده حوض‌ها و دریاچه‌های مصنوعی پارک‌ها جدا خودداری کنید.
• پرتاب گلوله برفی ممکن است منجر به جراحت، کوری و خسارات مالی شود.پ

آخرین جزئیات از تولید واکسن آنفلوانزا در ایران

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری  اظهار کرد: در ۷ ماهه نخست سال یک میلیارد دلار واردات دارو داشتیم که این دارو‌ها در حوزه بیولوژیک و شیمیایی بوده‌اند.

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری تولید واکسن آنفلوانزای فصلی در ایران ۱۵ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به دنبال خواهد داشت.

قانعی همچنین از رونمایی واکسن آنفلوانزای فصلی در سال آینده خبر داد و گفت: واکسن آنفلوانزای فصلی که در پیشگیری از این بیماری نقش مهمی دارد، بهمن سال جاری تکمیل دانش فنی آن صورت خواهد گرفت و این واکسن روند آزمایشات بالینی را طی می‌کند تا سال آینده وارد بازار شود.

راه اندازی ۷۷ مرکز دندانپزشکی ویژه بیماران خاص

قاسم صادقی، رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم اولین سمپوزیوم دندانپزشکی بیمارستان که در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: توجه به نیاز‌های درمانی مردم در حوزه خدمات دندانپزشکی بسیار مهم است، خوشبختانه امروزه علاوه بر کلینیک‌ها، بیمارستان‌های دندانپزشکی نیز راه اندازی شده است.

او ادامه داد: جدا افتادن رشته دندانپزشکی از پزشکی می‌تواند کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار دهد و همکاران جوان دندانپزشک این تصور را دارند که فقط در مطب‌های خود باید کار‌های زیبایی انجام دهند و بیماران سیستماتیک و خاص را به مراکز دانشگاهی ارجاع دهند.

صادقی تاکید کرد: مراکز دندانپزشکی ویژه بیماران خاص و صعب العلاج در سال ۹۷-۹۸ تدوین و راه اندازی شده است. علاوه بر ایران کشور‌هایی مانند فرانسه، آمریکا، انگلیس، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا دارای این گونه مراکز هستند.

ماجرای دستگاه‌های دیالیزی که رنگ مراکز درمانی را نمی‌بینند

بیماران کلیوی آن دست از بیمارانی هستند که حیاتشان بسته به یک دستگاه است، دستگاهی که هفته ای سه بار و هر بار ۳ تا ۵ ساعت عمرشان را با آن سپری می کنند، دستگاه های دیالیزی که مثل نفس کشیدن برای بیماران کلیوی اهمیت دارند و اگر بیمار به موقع دیالیز را انجام ندهد جانش به خطر می افتد و مرگ را در جلوی چشمان خود می بیند.

هومن نریمانی مدیرکل طرح و برنامه‌ هیات‌ امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت درباره برخی انتقادها از مدت زمان دیالیز بیماران در برخی مراکز و به تبع آن فشار وارده به دستگاه گفت: ما کیفیت دستگاه و سلامت بیمار را فدای زمان دیالیز نمی کنیم و بر اساس استاندارهای تشخیصی پزشکی و پرسنل زمان دیالیز تنظیم می شود.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های خاص و پیوندی وزارت بهداشت تأکید کرد: دستگاه‌های دیالیز فرسوده با نو جایگزین می‌شوند و عدالت در توزیع دستگاه‌های دیالیز در سراسر کشور با اجرای طرح توزیع هزار و ۵۰۰ دستگاه دیالیز ارتقاء پیدا می‌کند.

شادنوش بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید دستگاه‌های دیالیز فعال هستند، به طوری که از بین هزار و ۵۰۰ دستگاه دیالیز که تا پایان امسال توزیع می‌شود، بیش از ۵۰۰ دستگاه به وسیله همین شرکت‌های دانش بنیان تولید شده است.

نریمانی درباره اینکه چرا وعده‌های توزیع دستگاه‌های دیالیز محقق نشده است و تاکنون تنها ۲۰۰ دستگاه دیالیز در کشور توزیع شده اند، گفت: قرارداد اولیه شرکت‌های داخلی برای تامین دستگاه‌های دیالیز تا تیر ماه امسال بود، اما تولیدکننده داخلی به دلایلی نتوانست دستگاه‌های دیالیز را به موقع تحویل دهد و از هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران فرصت خواست تا دستگاه‌های دیالیز را تحویل دهد و در نهایت آذر ماه ۵۴۰ دستگاه دیالیز به هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران تحویل داده شد تا در مراکز درمانی توزیع شوند.

مدیرکل طرح و برنامه هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت ادامه داد: از ۵۴۰ دستگاه دیالیز ۲۰۰ مورد تاکنون در کشور توزیع شده است، برخی مراکز دیالیز برای خرید این دستگاه‌ها اقدام کرده اند و حواله دستگاه‌ها صادر شده است و به تدریج این دستگاه‌ها بنابر اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت در کشور توزیع می‌شوند.

نریمانی افزود: ۵۴۰ دستگاه دیالیز که قرارداد دوم آن‌ها بسته شده است تا پایان خرداد ماه سال آینده تحویل هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت می‌شوند.

سه واکسن تا پایان سال آینده بومی سازی می‌شود

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: سه واکسن «آنفلوانزای فصلی»، «روتا ویروس» و «پنموکوک» تا پایان سال ۹۹ بومی سازی می‌شود.

او افزود:  واکسن آنفلوانزا فصلی در مرحله تکمیل دانش فنی بوده و با وارد شدن آن به بازار در سال ۹۹، ۱۵ میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد داشت.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: واکسن «روتاویروس» و «پنوموکوک» نیز در مرحله تکمیل دانش فنی قرار دارند و تا پایان سال ۱۴۰۱ وارد بازار و باعث صرفه جویی ارزی ۷۲ میلیون دلاری در سال می‌شود.

آخرین جزئیات از شیوع آنفلوانزای نوع B در مناطق سیل‌زده

حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به آمار بروز بیماری آنفلوانزا در کشور اظهار کرد: بیماری آنفلوانزا به دلیل ویروس‌های A ، B و حتی D در بین مردم بروز و شیوع پیدا می‌کند؛ این ویروس ها می تواند سلامت عمومی و بهداشت جمعی را تحت تاثیر قرار دهد .

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: ویروس A از پرندگان به انسان قابلیت انتقال دارد، اما ویروس تیپ B بیماری آنفلوانزا از انسان به انسان منتقل می‌شود . تیپ A و B می‌توانند حالت همه‌گیر داشته باشند.

عرفانی تأکید کرد: تجربه دانش بشری نشان می‌دهد که آنفلوانزای نوع B نسبت به A از علائم خفیف‌تری برخوردار و همه‌گیری کوچک‌تری دارد. به طور کلی دو تیپ A و B، عامل بیماری‌های عمومی در تمام دنیا محسوب می‌شوند.

او با اشاره به اینکه ویروس  آنفلوانزا در طول سال می‌تواند بروز پیدا کند، افزود: وقتی شرایط انتقال ایجاد شود، بیماری‌های واگیردار حتی در فصل گرم و سرد، مستعد انتقال هستند.

وجود ۳ میلیون زوج «نابارور» در ایران

جلیل حسینی، رئیس مرکز تحقیقات ناباروری در خصوص ناباروری در زنان و مردان در آستانه برگزاری چهارمین کنگره سلامت مردان، بیان کرد: در ایران بیش از ۳ میلیون زوج نابارور داریم که بیش از میانگین جهانی است. در ایران به نظر می‌رسد دلیل ناباروری زوج، در آقایان (۶۰ درصد موارد) و در خانم‌ها (۴۰ درصد) است و البته در هر دو جنس علل مختلفی دارد.

او تصریح کرد: در آقایان ناباروری به عوامل ژنتیکی، محیطی، تغذیه، دخانیات، آلودگی هوا و عفونت‌ها بستگی دارد؛ همچنین در خانم‌ها نیز عوامل ژنتیکی و محیطی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

حسینی گفت: اختلالات آناتومی از جمله دلایل ناباروری در خانم‌هاست؛ به این شکل که در خانم‌های مبتلا به انسداد لوله‌های رحمی به دلیل عدم انتقال به رحم نازایی رخ می‌دهد. مشکل دیگر در جامعه ما بالا رفتن سن باردادی است. ازدواج دیرهنگام و یا فاصله طولانی بین ازدواج و بچه دار شدن و یا فاصله بیش از حد بین فرزند اول و دوم می‌تواند منجر به کاهش توانایی باروری زوجین شود.

او در خصوص عواملی که جمعیت را به چالش کشیده و باعث کاهش میزان باروری می‌شود، گفت: در چهارمین کنگره سلامت مردان که همزمان با هفته سلامت برگزار می‌شود موضوعاتی از قبیل تصادفات، سلامت مردان و مشکلات مردانگی مانند پروستات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
دیروز پسته ؟ امروز شیر های الوده ؟ خدا به داد مردم مستضعف برسد
آخرین اخبار