رئیس بیماری‌های پیوندی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هزار و ۵۰۰ دستگاه دیالیز تا پایان امسال توزیع می‌شود/ تولید ۵۰۰ دستگاه توسط شرکت‌های داخلی

شادنوش گفت: تا پایان سال 1500 دستگاه دیالیز توزیع می‌شود که بیش از ۵۰۰ دستگاه توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شده است.

توزیع هزار و ۵۰۰ دستگاه دیالیز تا پایان امسالمهدی شادنوش رئیس اداره مدیریت بیماری‌های خاص و پیوندی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به توزیع دستگاه‌های دیالیز در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت تخت‌های دیالیزی در کشور مناسب ارزیابی شده و دستگاه‌های دیالیز در سراسر کشور در حال توزیع است.

او ادامه داد: با توزیع هزار و ۵۰۰ دستگاه دیالیز تا پایان امسال، به ازای هر ۴.۶ بیمار، ایران به یک تخت دیالیز می‌رسد که این مطابق استاندارد‌های بین‌المللی است.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های خاص و پیوندی وزارت بهداشت تأکید کرد: دستگاه‌های دیالیز فرسوده با نو جایگزین می‌شوند و عدالت در توزیع دستگاه‌های دیالیز در سراسر کشور با اجرای طرح توزیع هزار و ۵۰۰ دستگاه دیالیز ارتقاء پیدا می‌کند.

شادنوش بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید دستگاه‌های دیالیز فعال هستند، به طوری که از بین هزار و ۵۰۰ دستگاه دیالیز که تا پایان امسال توزیع می‌شود، بیش از ۵۰۰ دستگاه به وسیله همین شرکت‌های دانش بنیان تولید شده است.

او با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی برای ارتقاء اهداء عضو، گفت: خبر‌های خوبی در زمینه اهدا عضو در کشور اعلام می‌شود و بر اساس بررسی‌های انجام گرفته، میزان اهدای عضو در ۹ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته از رشد چشم‌گیری برخوردار است.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های خاص و پیوندی وزارت بهداشت یادآوری کرد: در حال حاضر روزانه بین ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو فوت می‌کنند و متأسفانه باید بگویم که ۲۵ هزار نفر در نوبت دریافت عضو هستند.


بیشتر بخوانید: دستگاه‌های دیالیز تولید داخل مجوز صادرات دارند


شادنوش با اشاره به تحریم ظالمانه آمریکا در خصوص تحویل ندادن داروی‌های بیماران MTS، گفت: به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا، شرکت‌های تولیدکننده دارو‌های بیماران MTS به بهانه‌های مختلف از تحویل دادن دارو به ما امتناع می‌کنند و حدود یک ماه پیش ما نامه‌ای به سازمان بهداشت جهانی در این خصوص دادیم، اما متأسفانه مجامع بین‌المللی سکوت کردند و هیچ واکنشی نسبت به این مسئله نشان نمی‌دهند.

او ادامه داد: اگر گوش شنوایی در جهان وجود داشته باشد باید در راستای دفاع از حقوق بیماران فعالیت مثبتی را نشان دهد و متأسفانه بازی کثیف آمریکا این است که با گروگان گرفتن بیماران، از تحویل دارو به ما جلوگیری می‌کند.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های خاص و پیوندی وزارت بهداشت افزود: اگر آمریکا به هیچ آئین و مرامی وفادار نیست، حداقل آزاده باشد و اجازه تحویل دارو به بیماران را به ما بدهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار