تورم ماهانه در کردستان با شیب تند کاهش یافت

کردستان در ماه‌های آبان و آذر امسال در تورم ماهانه جزو استان‌های آخر کشور بود و نرخ تورم در این استان کاهش زیادی نسبت به نرخ متوسط کشوری در این ماه‌ها داشته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان روز شنبه اعلام کرد: براساس نتایج طرح آمارگیری از قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوار‌های شهری و روستایی استان در آذر امسال، با تورم ماهانه ۱.۲ درصدی در جایگاه سی و یکم کشور قرار داشت این در حالیست که نرخ تورم ماهانه کشور در همین ماه، ۳.۲ درصد بوده است.

استان کردستان در آبان امسال هم با ۰.۸ درصد نرخ تورم در جایگاه ۳۰ کشور قرار داشت، میانگین تورم ماهانه استان‌های کشور در آبان ۱.۶ درصد بود و این آمار نشان از کاهش شدید تورم ماهانه استان نسبت به متوسط کشوری دارد.

درصد تغییرات شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) از ۲۴.۶ درصد آبان به ۲۳.۱ درصد در آذر ماه امسال کاهش پیدا کرد و همین موجب شد رتبه استان کردستان از ۲۸ به ۳۱ در میان استان‌های کشور برسد در این ماه‌ها تورم نقطه به نقطه کشور به ترتیب ۲۷ و ۲۷.۸ درصد بوده است.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در این آمار، به تغییرات شاخص ۱۲ ماه منتهی به آذر نسبت به دوره مشابه سال قبل هم اشاره کرده است، در این مدت (از دی ۱۳۹۷ تا آذر ۱۳۹۸ نسبت به دی ۱۳۹۶ تا آذر ۱۳۹۷) به ترتیب ۴۵.۲ درصد و ۴۰ درصد بود که کردستان در جایگاه پنجم در میان استان‌های کشور قرار گرفت این تغییرات شاخص در آبان ماه ۱۳۹۸ در کردستان و کشور به ترتیب ۴۷.۵ درصد و ۴۱.۱ درصد است که استان در جایگاه چهارم کشوری قرار دارد.

شیب کاهشی تغییرات شاخص ۱۲ ماه منتهی به آذر امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل در کردستان در مقایسه با کشور تندتر است، کاهش تورم ۱۲ ماهه در کردستان ۲.۳ درصد و در کشور ۱.۱ درصد است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.