رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور:

اعزام اردوهای دانش آموزی به سوریه محدودیتی ندارد

کریمی گفت: تبادل دانش آموزی از طریق اردو‌های خارج از کشور مصوب می‌شود و محدودیتی در این مورد نداریم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری دستاورد‌های سفر به سوریه با حضور مهراله رخشانی رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور و غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور ظهر امروز در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در این مراسم کریمی با اشاره به اینکه سفر وزیر آموزش و پرورش ایران در پی دعوت وزیر تربیت جمهوری عربی سوریه بود، اظهارکرد: روابط ایران با سوریه راهبردی است و در بالاترین سطح نسبت به روابط سیاسی قرار دارد؛ طی دو دهه گذشته در چارچوب محور مقاوت و مبارزه علیه صهیونیزم به طور مرتب روابط دو کشور رو به افزایش بود.

او با اشاره به اینکه از معدود کشور‌هایی هستیم که کمیته عالی مشترک روابط سیاسی و اقتصادی با معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر سوریه تشکیل می‌شود، گفت: همچنین به نیابت از وزیر راه ایران و وزیر بازرگانی سوریه کمیسیون مشترک اقتصادی تشکیل می‌شود.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور بیان کرد: با توجه به همکاری‌های مشترک بین دو کشور گسترش روابط فرهنگی و آموزشی می‌تواند باعث عمق بخشی به روابط دو کشور شود.


بیشتر بخوانید: توضیح وزیر آموزش و پرورش درباره ماجرای مدرسه‌سازی در سوریه


کریمی با اشاره به اینکه اولین سفر یک مسئول ایرانی بعد از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به سوریه را شاهد بودیم، گفت: جمله‌ای که نخست وزیر سوریه اشاره داشت این بود که سردار سلیمانی سمبل مبارزه با تروریست بود همچنین رئیس مجلس سوریه درباره جایگاه سردار سلیمانی ارادت خود را نشان داد.

او درباره ملاقات‌های انجام شده گفت: این اولین ملاقات با وزیر آموزش سوریه بود که در رابطه با مباحث آموزش و پرورشی یادداشت تفاهم نامه‌ای داشتیم همچنین به توانمندی دانش آموزان ایرانی اشاره شد که نگرانی قدرت‌های غربی را به دنبال داشته است.

کریمی افزود: در سوریه ۲۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه قبل از جنگ وجود داشت، اما بعد از ۹ سال جنگ ۱۰ هزار و ۷۰۰ مدرسه تخریب شد، بعد از این آمار‌ها وزیر آموزش و پرورش ایران به بیان دستاورد‌های ایران در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش اشاره کرد که امکان انتقال تجربیات را هم مورد توجه قرار داد.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت: آماده انتقال تجربیات در حوزه مقاوم سازی و بازسازی مدارس هستیم البته مشارکت در بازسازی به معنای ردیف خاص اعتباری نیست و همین که یک کشوری آمادگی دارد تجربیات خود را به کشوری دیگر ارائه دهد ارزش والایی دارد.

او بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی برای دوره‌های مدیران و معلمان اعلام آمادگی کردند همچنین مقرر شد برای اعزام دانش آموزان ایرانی به سوریه و برعکس تسهیلات لازم در نظر گرفته شود.

کریمی بیان کرد: تبادل دانش آموزی از طریق اردو‌های دانش آموزی خارج از کشور مصوب می‌شود و محدودیتی در این مورد نداریم. تدارک این کار را در نظر می‌گیریم تا به زودی اولین تیم دانش آموزی از سوریه به ایران بیاید. البته اگر امنیت در سوریه وجود داشته باشد با همکاری سازمان دانش آموزی اردوی خارج از کشور برای دانش آموزان ایرانی داشته باشد که هزینه آن از طریق خانواده‌ها تامین می‌شود.

او ادامه داد: در مبادله تجربیات تصور می‌کنیم باید به حد اعلا برسیم تا تجربیات را منتقل کنیم، در حالی در دنیای امروز همه به انتفال تجربه نیاز دارند.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور اظهار کرد: حتی کشور‌های اروپایی از تجربیات کشور‌های در حال توسعه استفاده می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران به اذعان کشور‌های دنیا در زمینه استعداد‌های درخشان و المپیاد‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.

کریمی با اشاره به اینکه مدارس موفقی هم در کشور داریم، گفت: کشور‌های دیگر از ما می‌خواهند که با چه مکانیسمی استعداد‌های درخشان در کشور فعالیت می‌کنند، لذا زمینه انتقال تجربیات را داریم.

او درباره سند ۲۰۳۰ گفت: مقامات سوریه با ما درباره جریان مقاومت صحبت کردند تا جوان سوری که در نظام آموزشی بزرگ می‌شود بر اثر جریان‌های انحرافی آسیب نبیند.

کریمی در ادامه به افتتاح برنامه STEMگفت: این برنامه یک برنامه درسی بین رشته ای و کاربردی است که با مفاهیم علم و تکنولوژی و ریاضی تنظیم می‌شود و جایزه هم برای این برنامه درنظر گرفته شده است که هنوز ارزش و نوع آن مشخص نیست.

او با اشاره به ملاقات وزیر آموزش و پرورش با وزیر آموزش عالی سوریه بیان کرد: ۸۵۰ دانشجوی سوری در دانشگاه‌های سوری و ۷۵۰ نفر به شکل بورسیه تحصیل می‌کنند و در دیدار اخیر وزیر آموزش عالی اعلام کرد که ۸ دانشگاه دولتی، ۲۳ دانشگاه خصوصی و ۸۰۰ بیمارستان تحت پوشش رشته پزشکی دارند که تحصیل در آن رایگان است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ادامه داد: تقاضای دیگر طرف سوری این بود که تحصیل دانشجویان آنها در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندان پزشکی در ایران تسهیل شود همچنین وزیر آموزش و پرورش ما پیشنهاد کرد ایران آماده همکاری برای ایجاد پارک‌های علم و فناوری با همکاری سوریه در این کشور است بر همین اساس مقرر شد تا هیئتی از سوریه برای این مذاکرات به ایران بیاید.

او با اشاره به پیشنهاد وزیر ایران مبنی بر اینکه زبان فارسی با عنوان زبان دوم اختیاری مدارس سوریه در نظر گرفته شود، از مدرسه ایران در دمشق که ۱۸۷ دانش‌آموز و ۲۶ نیروی اداری و آموزشی دارد بازدید کرد.

کریمی درباره خبر روزنامه «الوطن» مبنی بر ساخت مدرسه در سوریه از طریق ایران بیان کرد: به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد و ماجرا را از طریق سفارتخانه پیگیری می کنیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار