فرونشست زمین درفارس همچنان نگران کننده + فیلم

فرونشست زمین در استان فارس همچنان نگران کننده بوده و در برخی از روستاهای استان بحرانی گزارش شده است.

به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان، پدیده فرونشست زمین طی چند سال اخیر و در بخش‌های مختلف استان فارس و به‌دنبال تشدید اثرات خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی و افزایش سطح برداشت آب از چاه‌های کشاورزی و برداشت‌های بی‌رویه و بدون برنامه، آغاز شده و مدام در حال افزایش است.در جدیدترین گزارش زمین شناسی اعلام کرده که همچنان وضعیت این دشت ها نگران کننده است و باید تدابیری برای کنترل این پدیده انجام شود.

 

 

بیشتر بخوانید: سقوط خودرو به داخل گودال پس از نشست ناگهانی خیابان + فیلم

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
حسین مرتضایی فرد
۰۶:۱۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام.
خداوندا گواهی ارزوی این روزها را نداشتیم.وارزوی فرداهای بی ابی کشور را هم نداریم.
اما دردناک است برای من .پدرمن به دلایل معلوم که مقنی قنات ابادی های علم بود.وزندگی اقوام وفرزندان او وابسته به اب وکشاورزی .توسط بحجت صد سال قبل منطقه خود کربلایی سید محمد باقر مجنون از این واقعه دردناک اگاهی یافت.ودر عین بی سوادی راه درمان خواست که سید اورا به دانشگاه صنت های الاهی طبیت رجوع داد.
و امید داد با مطالعه در طبیعت اقلیم خود خاک خود به راه کار مناسب دست خواهد یافت .
مرحوم استاد شیر محمد تمام عمر در زیر زمین با نبود هیچ امکاناتی تحقیقی به مطالعه زمین وسفره های اب زیر زمینی پرداخت .در روستای گیو برای کارگزار علم که مشغول بالا بردن اب دهی ملک او بود چندین چاه وارون زد.صرفا برای شناخت لایه ها عبور اب از سطح به صفره وشناخت گیاهان منطقه وریشه وعمق ان برای استفاده از اب .این را به عنوان سند بسیارابتدایی او برای مطالعه به شکل عصر حجر عرض کردم.اما هرچه بود رسید.
امروز در می بابم که مرحوم استادشیر محمد که در سال پنجاه ونوه فریاد تغیر قانون مالکیت اب وزمین را داد فریاد تغیر مسیر کشاورزی ایران را از جهان داد هزار بار از پدر کویر پرفسر کل هر ها بیشتر وعمیق تر فهمید وعمل کردوسخن گفت.
در سال پنجاه ونوه به اختراع موتور اب بدون سوخت او کلهر ها خندیدند کاش زنده بود وان زجر نفهمی ونادانی را که دران روز دید امروز با رودرو شدن با دانشگاهیان جبران می شد.
کاش بودی ومی دیدی پدرم که کلهرها چنان به خود ودر طرح های چهل ساله کشاورزی خود گرفتار امدند که دیگر میلی به متولی بودن وپزیرش مسعولیت وضع موجود ندارند.
انروز که هرکدام جدا حقوق نجومی دانش خود را که در دانشگاه کسب کرده بودند با تصدی میزهای قدرت طلب کردند وبیت المال را خوردند وبردند که کارشناس کشاورزی وابیخیز داریند.
کاش بودی ومی دیدی تنها کسیکه امروز توان وجرات حل مشکل بی ابی کشور عزیز ایران را دارد فرزند توست.انهم با راهنماییوعلومی که از تو ارث برده است .
رحمت خدا وفرشتگان او بر تو باد پدرم.
وامروز من پسر استادشیر محمد مرتضایی اکبراباد به ملت ودولت ایران اعلام میدارم راه نجات شما از قحطی بزرگ که در راه است در دست من است.
واین اول بسم الله است.
شما ملت به دلیل گرفتار امدن در چنگال اموزش دیدگان دانشگاهی معلوم حال چهل سال بی راهه رفتید .تغیر قانون مالکیت اب وزمین چیزی نیست که بتوانید نادیده گرفته ویا ان را دور زده کلاه شرعی بسازید.
هرکس هستید وهرقدرت مالی که دارید اگر ایران را زنده می خواهید باید در قانون مالکیت تحت نظر شرع مقدس تجدید نظر کنید .
درغیر این صورتاگر دولتهای شما به ارزوی خود برسند که به طریق کشاورزی صنعتی دنیا کشاورزی کنید ظرف ده سال اینده منابع اب زیر زمینی را به سطح اورده وتبدیل به رطوبت هوا خواهید ساخت.
دقت بفرمایید رطوبت هوا نه کاشت وبرداشت محصول(نگاه شما به ابیاری وابرسانی گیاه غلط است.چندین استاندارد که حکم ترازوی سنجش را داراست تا کشاورز در روشنایی هرکت کند را ندارید.طی چهل سال بارها تعریف ان به دولت پیشنهاد گردید اما توجه نکردید.
پس از خشک شدن سفرهای اب زیرزمینی استانهای حاشیه کویر با مقدار چهارصد ملیمتر بارندگی که طی ده سال اینده قطعیست شما یک شبه شاهد خواهید بود نه اب شربی در زمین دارید ونه باغات وگیاهان ودرختانتان ابی دارد واین یعنی با خاک یکسان شدن ثروتها واملاک شما.
ناچارا محاجرت به سوی اب صورت خواهد پزیرفت که هیچ دولتی قادر به مدیریت ان نخواهد بود .صدها بار بدتر از جنگ و ویرانی های که در افقانستان وعراق دیدید.محاجرت امنیت شکنوبنیان سوز
بارالاها شاهدی برای فرار از چنین روزی دارم بازم اسرار بر طریقت استاد شیرمحمد می کنم.وهیچ ارزومند دیدن چنین روزی نیستم.وراضیم صد بار دیگر بمیرم وزنده شوم وهربار همینقدر زحمت بکشم تحقیق وپزوهش کنم وهیچ کس سخنم را گوش نکند وباز از گرسنگی به زباله گردی بیفتم وانروز را ملت ایران نبینند.
خدیا در پیشگاه امام خامنه ای وشهدا ایران تو شاهدم باش.
ایرانعزیز هرچه زودتر نیاز به تحولی بزرگ در مصرف بهینه اب دارد .مصرف بهینه نه تشنگی.خداوند هرچه اب بخواهید داده وهم اکنون در اختیار است فقط به غلط حیف ومیل می شود به بهانه کشاورزی به سطح امده بخار هوا را تامین وحاصلی اید ملت نمی شود.
راه هست ما در بخش کشاورزی از خدمات وبازار وضع بهتری داریم واگر مدیریت کنیم .کشاورز ما وضع بهتری از بازاری شهر ما دارد واین بازاریست که باید هرچه گیر می اورد در روستا سرمایه گذاری کند نه روستایی در بازار شهر.این به دلیل نبود مدیریت است
هرگز پیامبر خدا دروغی نگفته کشاورزی بهترین پر درامدترین امن ترین وبا برکت ترین کار بوده وهست این دانشگاه یهودست است که چنین اوضاعی را رقم زده وما اینرا اثیات کردیم.
توجه توجه توجه اثباط کردیم کردیم کردیم .طرح ها واختراعات ما پاسخ دادند دادند دادند.دراینده نمی خواهیم ازمایش کنیم .کردیم .مشکل اب کشور در این دولت قابل حل است در گذشته نبود.امروز هست .دور ریس جمهور را از کارشناس دانشگاهی خالی نمایید تا امثال من که توان نشستن پشت درب بسته را به امید روزی شاید دیدار میسر شود را ندارند به ریس جمهور مشاوره بدیم .کار تمام است.
ما نیازمند دورین وتلوزیون وسرو صدا نیستیم مطمعن بشیم اختراع ما ونتیجه رنج ما به دست رانت خواری نمی افتد که فردا بیاد برای سود کشاورزی این روستایی بیچاره را بی خانمان هم بکند مشکل ما حل است.
امروز اگر بازاری تهران بداند چگونه می توان در واحد سطح هکتاری که کشاورزی سنعتی دنیا قادر است صد ملیون تومان برداشت ثروت کند می شود سه ملیارد برداشت کرد یقین بدانید به دنبال روستایی ما در بین بی خانمانهای نو باید بچرخیم
Netherlands
چه باید کرد؟
۱۰:۳۷ ۱۰ دی ۱۴۰۰
بعد از دو سال این گزارش را دیدم. از خود پرسیدم چرا ذغال سنگ و نفت و گاز که سیصد سال است استخراج می شود عامل نشست نیست؟
اگر آب خلیج همیشه فارس را از طریق کانال هائی ب این دشتها بیاوریم ، هم راه آبی داریم و هم با تبخیر آب هوا تلطیف می شود و هم مخازن خای پر و حتی با عبور از قشر های زمین تصفیه می شود. کانال سوئز صد و پنجاه سال پیش و با امکانات آن زمان حفر شد. نمونه بسیار است.
آخرین اخبار