جایگاه ویژه آموزش در توسعه سرمایه انسانی

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد با تاکید بر نقش موثر آموزش بر توسعه سرمایه انسانی، از بهره وری شرکت‌های بزرگ جهانی از مربیان این حوزه خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دومین روز از کنفرانس ملی توسعه سرمایه انسانی با حضور ایرج سلطانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد.

سلطانی در این کنفرانس با اشاره به مباحث استفاده از فنون و ابزار‌های لازم برای مربیگری گفت: توانمندسازی با ۴ عنوان «می‌خواهم»، «می‌توانم»، «انجام می‌دهم» و «هستم» شناخته شده است.

او با اشاره به روش‌های توانمندسازی توسعه سرمایه انسانی اظهار کرد: اولین روش در توانمندسازی توسعه نیروی انسانی، شکست مولد یعنی یادگیری از خطا است که باید منجر به بهبود وضعیت شود؛ چرا که بر حسب اعتقاد ما، بزرگترین عامل پیشرفت انسان‌ها موفقیت است و شکست مولد در بسیاری از موارد، بهتر از موفقیت نامولد است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ادامه داد: در مراحل دیگر توانمندسازی توسعه نیروی انسانی می‌توان به یادگیری تصمیم، تحریک، فعالیت و مربی‌گری اشاره کرد.

سلطانی درباره ارتباط و نقش مربی‌گری در افزایش توسعه نیروی انسانی گفت: مدیران سازمان از ۵۰ تا ۷۰ درصد رفتار‌های خود را در افزایش توسعه نیروی انسانی به کار می‌گیرند و با تأثیر پذیری از این نیرو‌ها عملکرد مؤثری را ارائه می‌دهند.

او افزود: همه اقشار مانند ورزشکاران و انسان‌های بزرگ در دنیا تأثیر زیادی در توسعه سرمایه انسانی دارند و تقریبا ۷۰ درصد از شرکت‌های بزرگ جهانی از مربی‌گران در توسعه سرمایه انسانی استفاده می‌کنند.


 سوالات دانشجویی را در  میز دانشگاه مطرح کنید


این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: ۱۰ درصد توانمندسازی و آموزش‌های رسمی، ۲۰ درصد از طریق بازخورد و ۷۰ درصد از طریق تفویض اختیار و مربی‌گری شامل می‌شود که به عنوان قانون ۱۰/۲۰/۷۰ در توسعه عملکرد رهبران شناخته شده است.

سلطانی افزود: نکته مهم دیگر در مربی‌گری، باور کردن و دوست داشتن آدم‌هاست. مربی‌گری یعنی رساندن افراد به بالاترین سطح درجه و اوج شایستگی که با علم و صبر زیاد خود آن را به دیگران یاد می‌دهند.

او درباره مراحل اجرایی مدل مربی‌گری گفت: مرحله اول مدل مربی‌گری برنامه‌ریزی برای اجرا است که به تدوین کتابچه‌ها، تدوین ابزارها، تمرینات، کار‌های عملی، بازی‌های آموزشی، فیلم‌ها و کلیپ‌های مرتبط با این موضوعات تقسیم‌بندی می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با اشاره به برخی از آزمون‌های مورد استفاده در مربی‌گری بیان کرد: مرحله مقدماتی برنامه اجرایی، مربی‌گری شامل ۸ هفته برای هر گروه  آموزشی است که آزمون‌های آن با ارزیابی سبک‌های یادگیری، آزمون ارزیابی کارکرد‌های مغز، ارزیابی دام‌های ذهنی، تمرین شناخت علایق دیگران و تمرین اصلاح قضاوت نسبت به دیگران تقسیم بندی می‌شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.