داورزنی: ورود به لیگ جهانی والیبال رمز موفقیت اخذ سهمیه المپیک بود/ والیبال با ولاسکو به خودباوری دست یافت

رئیس فدراسیون والیبال گفت: ورود به لیگ جهانی والیبال رمز موفقیت ما برای اخذ سهمیه المپیک بود.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال کشورمان درباره صعود تیم ملی والیبال به المپیک توکیو اظهار داشت: نکته کلیدی موضوع این بود که ما می‌توانیم کار‌های بزرگی انجام بدهیم و ظرفیت و پتانسیل لازم جوانان نشان داد که آن‌ها می‌توانند جزء برترین‌های دنیا قرار بگیرند. در ۳۰ سال گذشته یک ثبات نسبی در والیبال حاکم بود و  یزدانی خرم در ۱۶ سال حضورش در والیبال زحمات زیادی کشید و ۱۴ سال بعد از آن هم آغاز رنسانس جدید در این رشته ورزشی بود و والیبال نوینی در کشورمان رقم خورد.  

داور زنی درباره اینکه مدیریت مدرنی را وارد والیبال کرده است، گفت: به هر حال والیبال کشورمان در سطح آسیا در سال ۸۵ (۲۰۰۶) در رتبه ۵ و ۶ قرار  داشت، اما در سطح نوجوانان و جوانان همواره جزء ۴ تیم اول جهان و اول آسیا  بودیم.   همه این سئوال برایشان پیش آمده بود که والیبال در رده نوجوانان و جوانان در زمره برترین‌های آسیا قرار می‌گیرد، اما در رده بزرگسالان این اتفاق رخ نمی‌دهد. ما بعد از بررسی‌های همه جانبه ۴ هدف اصلی را تدوین کردیم و در دیوار فدراسیون والیبال نصب کردیم. قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی، حضور در المپیک و  لیگ جهانی را به عنوان هدافمان در فدراسیون والیبال تعریف کردیم.

جوانان کشورمان شایستگی حضور در بین برترین های جهان را دارند 

او ادامه داد: خیلی از افراد رسیدن به این ۴ هدف را ناممکن می‌دانستند و عبور از سد تیم‌های والیبال ژاپن و کره جنوبی را غیرممکن تلقی می‌کردند. به هر حال ما به تدریج مراحل رشد و توسعه را در طول ۱۰ سال طی کردیم. ورود به لیگ جهانی رمز موفقیت ما برای اخذ سهمیه المپیک بود. ما قبل از لیگ جهانی با تیم‌های بزرگ دنیا کمتر می‌توانستیم بازی کنیم و هر ۴ سال یک بار با تیم‌های بزرگ همانند ایتالیا، روسیه و آمریکا بازی می‌کردیم و در همان مرحله مقدماتی شکست می‌خوریم و نمی‌توانستیم به مرحله بعد صعود کنیم. تیم ملی کشورمان در چند سال گذشته همه تیم‌های بزرگ را در لیگ جهانی شکست داده است. جوانان کشورمان شایستگی حضور در بین برترین‌های جهان را دارند. تیم ملی والیبال در رده نوجوانان و جوانان قهرمانی جهان را بدست آورده و در رده بزرگسالان هم در بین ۸ تیم برتر جهان حضور دارند.  

برنامه ریزی ما باید برای حضور ثابت در المپیک باشد 

رئیس فدراسیون والیبال اظهار کرد: به هر حال  والیبال کشورمان جزء قدرت‌های بزرگ جهان است، اما کارمان تمام نشده و حفظ این جایگاه به مراتب سخت است. کشور‌های شرق آسیا همه تلاش خود را می‌کنند که ناکامی‌های گذشته را جبران کنند  و تیم ملی ژاپن برنامه ریزی طولانی مدتی  انجام داده است و به طور حتم در المپیک توکیو مشاهده می‌کنید که یک اتفاق خوب برای تیم ملی ژاپن رخ می‌دهد. ژاپنی‌ها  بهترین آنالیزور جهان را برای تیم ملی والیبال کشورشان به خدمت گرفتند و این موضوع زرنگی آن‌ها را نشان می‌دهد. حوادث ناگوار در کشورمان اثر روانی روی بازیکنان تیم ملی گذاشته بود، اما ملی پوشان برای خوشحالی مردم هم قسم شدند که سهمیه المپیک بگیرند. به هر حال ۲۲۰ کشور عضو فدراسیون جهانی والیبال هستند که  ۱۲ کشور می‌توانند در المپیک حضور یابند و این افتخاری برای ملت کشورمان است که سهمیه این رقابت‌ها بدست آوریم. برنامه ریزی ما باید به صورتی باشد که در زمره تیم‌های المپیکی بمانیم.  

در لیگ جهانی والیبال از بازیکنان جوان استفاده می کنیم 

داور زنی درباره اینکه ۲ سال پیش قول داده بود که تیم ملی والیبال روی سکوی المپیک قرار بگیرد و روی قولش مانده است، گفت: ما از قبل آرمان‌هایی داشتیم و اکنون هم معتقدم که تیم ملی والیبال کشورمان ظرفیت دارد که در بین ۴ تیم المپیک قرار بگیرد. همه اعضای تیم ملی والیبال برای رفتن به بالای سکوی المپیک مصمم هستند و تلاش می‌کنیم از گذشته درس عبرت بگیریم. ما در ۲ مسابقه بزرگ که همزمان برگزار می‌شود در یک مسابقه با مشکل روبرو می‌شویم. طبق برنامه‌های صورت گرفته  برای حضور در لیگ جهانی در خرداد ماه، تیم ملی والیبال چند سفر طولانی خواهد داشت که بتواند با رقبای خود بازی کند. علاوه بر این هفته آخر لیگ جهانی از آمریکا به تورین ایتالیا منتقل شد  و تصمیم گرفته شد که  در این مسابقات از جوانان و امید‌ها استفاده کنیم. همچنین در هفته‌ای از لیگ جهانی که در کشورمان میزبان رقابت‌ها هستیم قصد داریم از چند بازیکن بزرگسال استفاده کنیم تا بازی تدارکاتی برای المپیک باشد. همچنین با چند تیم بزرگ هماهنگ کردیم تا با آن‌ها بازی تدارکاتی برگزار کنیم.  

رئیس فدراسیون والیبال درباره اتفاقی که برای میزبانی تیم‌های فوتبال کشورمان رخ داد برای تیم ملی والیبال رخ نمی‌دهد، بیان کرد: بعید می‌دانم مسئله لغو میزبانی برای والیبال رخ بدهد. مسابقات تور جهانی ۳ ستاره  ساحلی والیبال ۳۰ روز دیگر در بندرعباس داریم و ۳۰ تیم خارجی در این مسابقات شرکت می‌کنند و  بعید می‌دانم میزبانی کشورمان برای این بازی‌ها به مخاطره بیافتد.  

داور زنی درباره گروه تیم ملی والیبال در المپیک توکیو بیان کرد: شرایط گروه ما نسبت به گروه‌های دیگر بهتر است و شانس بالایی برای رسیدن به مراحل بالاتر این رقابت‌ها داریم. امیدوارم مصدومان ما شرایط بهتری پیدا کنند و با تیم بدون مصدوم در المپیک حاضر شویم.  

والیبال با حضور ولاسکو به خودباوری دست یافت 

رئیس فدراسیون والیبال درباره عملکرد سرمربیان تیم ملی بیان کرد: پوست اندازی و تحول  تیم ملی والیبال در زمان مربیگری زوران گاییچ  شروع شد و بعد از آن مرحوم حسین معدنی سرمربی تیم ملی شد. تیم ملی والیبال با مرحوم  معدنی نایب قهرمان آسیا شد و برای اولین بار با این مربی  قهرمان‌ای اف سی کاپ شدیم.  یک تحول فکری در تیم ملی با هدایت ولاسکو رخ داد و نگاه والیبال تغییر کرد و به یک خودباوری والیبال کشورمان دست یافت. کواچ هم در سبک و سیاق مربیان صربستانی جزء مربیان خوب محسوب می‌شود. لوزانو سرمربی آرژانتینی در بد زمانی هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده گرفت و مشکلات شخصی این مربی و جدایی اش از همسرش  با مسابقات  تیم ملی در رقابت‌های  انتخابی المپیک همزمان شده بود و  این موضوع باعث شد که تیم ملی تمرکز لازم را نداشته باشد و در نهایت این مربی از تیم ملی جدا شد.

او درباره انتقادات به عملکرد فنی کولاکوویچ بیان کرد: کولاکوویچ سبک و سیاق مربیگری اش متفاوت از سایر مربیان دنیا است.   به نظرم اکنون زمانی نیست که به این مربی نمره بدهیم و باید موقعیتی برای تیم ملی ایجاد کنیم که این تیم با تمرکز و آرامش بیشتری خود را برای مسابقات المپیک آماده کند. عملکرد کولاکوویچ را  بعد از المپیک ارزیابی می‌کنیم چرا که نباید تیم ملی دچار حاشیه شود. همه مربیانی که برای تیم ملی انتخاب شدند با مطالعه و بررسی همه جانبه برگزیدیم. اتفاق خوب در والیبال با ولاسکو شروع شد و اثر گذاری والیبال ما در دنیا در زمان این مربی رخ داد و تحول فکری در بین بازیکنان ما به وجود آورد.

بعد از المپیک فرصت را به مربیان داخلی  می دهیم 

داور زنی درباره اینکه چه زمانی نیمکت فنی تیم ملی را به دست مربیان وطنی می‌سپاریم، گفت: شاید بعد از المپیک به این نتیجه برسیم که فرصت را در اختیار مربیان داخلی قرار بدهیم و مربیان داخلی ما توانایی و ظرفیت لازم را دارند و در جا‌هایی باید فرصت پیدا کنند تا خودشان را نشان بدهند.  

رئیس فدراسیون والیبال درباره اینکه توجه به والیبال بانوان صورت می‌گیرد، گفت: کمپ والیبال  ۴، ۵ سال پیش به صورت اختصاصی برای بانوان درست کردیم و امکانات خوبی در اختیار دارد. قرار گرفتن در بین چهار تیم برتر آسیا جزء اهدافمان در والیبال بانوان است. شرایط برابری بین تیم ملی آقایان و بانوان نیست. امسال برای انتخابی المپیک سعی کردیم از امید‌ها استفاده کنیم. تقویت کادر فنی تیم ملی بانوان  و استفاده از مربیان بادانش خارجی جزء اهدافمان در آینده است.

او در پایان خاطر نشان کرد: حضور ۲ رشته گروهی والیبال و بسکتبال در المپیک پیام بزرگی برای جهانیان دارد که با وجود همه مشکلات توانستیم به این رقابت‌ها راه یابیم و به جوانان کشورمان افتخار می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: داورزنی: باشگاه های کشورمان پای عزت کشور ایستادند


انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار