تلاش دانشمندان برای کنترل حرکت عروس‌های دریایی

محققان سعی دارند تا با کنترل حرکت و افزایش سرعت عروس‌های دریایی آن‌ها را برای تحقیقات در اعماق اقیانوس آماده کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان سازمان فناوری کالیفورنیا و دانشگاه استندفورد قصد دارند تا از عروس‌های دریایی در مکاشفات اعماق دریا استفاده کنند. این مکاشفات شامل فیلم‌برداری و کسب اطلاعات در اطراف عمیق‌ترین نقاط دریا اقیانوس است. در طی گزارشات منتشر شده این افراد توضیح می‌دهند که چگونه موفق به ساخت یک نوع دستگاه خاص و بسیار کوچک شده‌اند که پس از اتصال به این عروس‌های دریایی باعث می‌شود آن‌ها سریع‌تر شنا کنند. این دستگاه، به قطر دو سانتی‌متر با یک‌سری شک‌های الکترونیکی فوق‌العاده خفیف، بر روی عروس دریایی نصب می‌شود. به گفته دانشمندان فناوری این دستگاه همانند باتری قلب عمل می‌کند.

تاثیرات دستگاه جدید

دستگاه مذکور سه برابر سریع‌تر از سرعت عادی ضربان قلب عروس دریایی شک وارد می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود آن‌ها سه برابر سریع‌تر حرکت کنند. گفتنی است که عروس دریایی که در طول آزمایش‌ها وجود داشت تنها دو برابر حالت عادی انرژی مصرف کرد، این یعنی فناوری جدید آن‌ها را کارآمدتر نیز می‌کند. محققین همچنین اعلام کردند که در طی این آزمایشات آن‌ها تلاش بسیار زیادی کردند و موفق شدند این فناوری را در شرایطی ایجاد کنند که هیچ‌گونه آسیبی به این موجودات دریایی نرسد.

تلاش دانشمندان برای کنترل حرکت عروس‌های دریایی

لازم به ذکر است که عروس دریایی از مغز و یا سیستم عصبی برخوردار نیست و هیچ‌گونه دردی را حس نمی‌کند، اما این موجودات در زمان استرس از خود مخاط ترشح می‌کنند. گفته می‌شود در طی این آزمایشات هیچ‌گونه مخاطی از سوی عروس دریایی موجود ترشح نشد و در نتیجه استرسی به این موجود وارد نشده است. حالا که دانشمندان موفق به افزایش سرعت این موجودات شده‌اند، آن‌ها می‌خواهند راهی پیدا کنند تا بتوانند جهت شنای عروس‌های دریایی را نیز کنترل کنند. علت این عمل آن است که دانشمندان می‌خواهند نقاط مشخصی از اعماق اقیانوس را بررسی کنند. بر طبق گفته این گروه تحقیقاتی آن‌ها توانسته‌اند از عروس‌های دریایی هزار برابر بیشتر از ربات‌های شناگر کارایی دارند، و نه تنها قابلیت سازگاری در عمق بالا را دارند بلکه نیازی به شارژ نیروی رانشی نیز ندارند. گفتنی است که تا کنون تنها ده درصد کل اقیانوس‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید: اقدام جالب ال‌جی برای مقابله با ویروس کرونا


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.