قسمت اول؛

کدام ورزش‌ها برای بدن و مشکلات جسمی مفید هستند؟

آشنایی با انواع ورزش‌ها و تاثیرات آن بر جسم و درمان بیماری‌ها به شما کمک قابل توجهی می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، ورزش‌های هوازی از مهم‌ترین ورزش‌ها برای قهرمانان و ورزشکاران حرفه‌ای و آماتور و همچنین عموم افراد جامعه محسوب می‌شوند. این ورزش‌ها نقش مهمی در برطرف کردن برخی مشکلات جسمی هم دارد.

کدام ورزش‌ها برای بدن و مشکلات جسمی مفید هستند؟

ورزش هوازی در حالی که به تناسب اندام کمک می‌کند، مزایای شناخته شده جسمی و روحی دیگری نیز دارد و در درمان برخی بیماری‌ها به شدت موثر است.

ورزش هوازی یا با نام‌های دیگر ایروبیک یا کاردیو، به مجموعه ورزش‌های گفته می‌شود که در آن خون همراه با اکسیژن زیاد توسط قلب پمپ شده و اکسیژن به تمام عضلات بدن برسد.

در ورزش‌های هوازی شما افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس را برای مدت زمانی به نسبت طولانی خواهید داشت.

انواع ورزش‌های هوازی:

  • پیاده روی
  • شنا در آب
  • دوچرخه سواری
  • دویدن
  • رکاب زدن
  • اسکی صحرایی
  • کیک بوکسینگ

استفاده از دستگاه‌های ورزشی هوازی و شرکت در کلاس‌های ورزش هوازی در این دسته بندی قرار می‌گیرند.

از نکات مهم و قابل توجه این است که چنانچه شدت ورزش هوازی شما بیش از حد باشد، به ورزش غیرهوازی تبدیل خواهد شد.

ورزش هوازی به پیشگیری و کاهش ابتلا به برخی از انواع سرطان، دیابت، افسردگی، بیماری‌های قلبی – عروقی، پوکی استخوان و برخی بیماری‌های غدد و ... کمک قابل توجهی می‌کند.

منظور از ورزش هوازی چیست؟

ورزشی که در حین انجام آن، بدن از شدت فعالیت فیزیکی عرق می‌کند، تنفس قدری سخت می‌شود، ضربان قلب را به طور محسوس حس می‌کنید و خون در رگ‌ها جریان پیدا می‌کند ورزش هوازی نام دارد.

اینگونه ورزش‌ها با تنفس صحیح آغاز می‌شود. طبق گفته متخصصین در افراد بزرگسال، در مدت زمان یک دقیقه تقریبا ۷ الی ۸ لیتر هوا در مجموعه اندام تنفسی و در خلال دم و بازدم جا به جا می‌شود.

حال که به طور اجمالی با ورزش‌های هوازی و تاثیرات مثبت آن در سلامت جسمی و کاهش عوارض ناشی از بیماری‌های گوناگون آشنا شدیم، به تشریح نقش ورزش در درمان کم کاری غده تیروئید و ورزش‌های مناسب برای این دسته از بیماران می‌پردازیم.

نقش ورزش هوازی در کاهش عوارض کم کاری تیروئید

اگر در حین فعالیت ورزشی، خیلی زود خسته می‌شوید، حس می‌کنید فشار زیادی روی بدنتان است یا درد‌های عضلانی را تجربه می‌کنید، احتمالا دچار کم کاری غده تیروئید هستید.

این غده در عین کوچکی بسیار مهم و موثر در دیگر سیستم‌های بدن است و به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

در افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، توانایی بدن برای استفاده از انرژی کاهش می‌باید و در نتیجه سلول‌ها به طور موثر عمل نمی‌کنند و مقدار کم انرژی که در اختیار فرد قرار می‌گیرد باعث خستگی مزمن بیمار می‌شود.

پس از مشورت با پزشک متخصص و احتمالا شروع درمان دارویی، گام بعدی و مهم شروع فعالیت ورزشی درست و مناسب است.

فعالیت فیزیکی و بدنی مناسب، به بهبود بیماری کمک می‌کند. به گفته پزشکان متخصص در فرد مبتلا در صورت مراقبت نکردن و افزایش وزن ناشی از کم کاری تیروئید، کاهش وزن و برگشت به وزن نرمال و مناسب بسیار سخت و یا شاید در مواردی غیر ممکن باشد.
ورزش به خصوص ورزش‌های هوازی و استقامتی، سبب افزایش سوخت و ساز بدن و بهبود عملکرد تیروئید می‌شود.

گفته شده ورزش‌های هوازی برای بهبود خلق و خوی این افراد که بعضا ممکن است از افسردگی هم رنج ببرند بسیار موثر است. پس ورزش به مبارزه با افسردگی و اضطراب ناشی از کم کاری تیروئید کمک خواهد کرد.

دقت داشته باشید که بهتر است بین ورزش‌های قدرتی و هوازی تا حدی فاصله بندازید.

به عنوان مثال اگر ۱۰ دقیقه ورزش می‌کنید، ۱۰ دقیقه استراحت کنید و سپس به فعالیت بدنی خود ادامه دهید.

طبق نظر اهل فن، با توجه به این که گلوکز سریعا به انرژی تبدیل می‌شود، منبع مناسبی برای تامین انرژی کسانی است که حس می‌کنند انرژی کافی ندارند.

در مبتلایان به کم کاری تیروئید، پیاده روی، دویدن و کوهنوردی بهترین و مناسب‌ترین ورزش‌هایی هوازی هستند که به این دسته بیماران توصیه می‌شود.

دسته‌ای دیگر از پژوهشگران دوچرخه سواری، طناب زدن و شنا با شدت تقریبا متوسط را هم توصیه می‌کنند.

حتما به خاطر داشته باشید، ورزش‌های هوازی شما به طور متناوب باشد. به این معنی که اگر تصمیم دارید یک ساعت فعالیت ورزشی داشته باشید، آن را به سه تایم ۲۰ دقیقه‌ای در طول روز تقسیم کنید. این کار باعث می‌شود احساس خستگی کمتری کنید.


افرادی که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند بهتر است در هوای گرم ورزش نکنند. زیرا احتمال گرمازدگی و مشکلاتی از این دست وجود دارد. این توصیه برای این است که این دسته از بیماران در جریان ورزش مایعات زیادی را از دست ندهند.

بهترین زمان ورزش برای این گروه از مبتلایان به تیروئید کم کار، بعد از ظهر است. به یاد داشته باشید باید به صورت کنترل شده به فعالیت ورزشی بپردازید.

پشت سر گذاشتن روز‌های پر استرس و خواب نامناسب در شب، از عوامل کمبود انرژی و احساس خستگی است.

پس در کنار درمان دارویی و فعالیت فیزیکی مناسب، آرامش و خواب کافی را هم سرلوحه سبک زندگی روزانه خود قرار دهید.

در قسمت‌های بعدی این مطلب، نقش ورزش‌های هوازی در درمان بیماری‌های جسمی را به تفصیل بیان خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار