سخنگوی دولت: در تبیین چرایی انقلاب اسلامی برای نسل‌های آینده کوتاهی کردیم/ پایان روز سه‌شنبه ایرانیان مقیم چین به تهران منتقل می‌شوند

ربیعی گفت: ما در تبیین چرایی انقلاب اسلامی کوتاهی کردیم و نتوانستیم برای نسل‌های جدید به درستی سخن بگوییم.

نشست خبری سخنگوی دولت آغاز شدبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی سخنگوی دولت امروز ( دوشنبه ۱۴ بهمن ) در جمع خبرنگاران ضمن تبریک دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ما در تبیین چرایی و علت وقوع انقلاب اسلامی کوتاهی کردیم و نتوانستیم برای نسل‌های جدید به درستی سخن بگوییم که به چه علت در این کشور انقلاب رخ داد و متاسفانه فرصتی برای سوءاستفاده کنندگان فراهم ساخت که حتی از انقلاب پروژه سازی کنند انقلاب یک قاعده عظیم اجتماعی و یک قانونمندی اجتماعی بود و رژیم سلطنت هیچ راهی به جز سقوط در آن ایام نداشت.

سخنگوی دولت تأکید کرد: همراهی مردم با امام (ره) توانست به قرن‌ها نظام شاهنشاهی و دیکتاتوری در ایران پایان دهد و نظام مردم سالاری را استقرار کند.

او  افزود: استقرار نظام جمهوری اسلامی خواست عمومی بود که به رهبری حضرت امام (ره) صورت گرفت.

دولت تمام تلاش خود را برای برگزاری انتخابات در بستری سالم به کار می‌گیرد

ربیعی با بیان اینکه صندوق انتخابات مصداق شنیده شدن صدای مردم است، گفت: طی چند روز اخیر سخنرانی‌هایی که از رئیس جمهور، اعضای هیئت دولت درباره انتخابات آتی مجلس مطرح شد در همین راستا بوده است.

او تأکید کرد: ما معتقدیم همه نهاد‌های ذی ربط باید مساعدت کنند تا همه اقشار مردم تصور کنند که سهمی در انتخابات دارند، هر چقدر صدای مردم بهتر شنیده شود دیگر صدای بیگانه شنیده نخواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه شاید در هیچ دوره‌ای فشار بین‌المللی بر ایران به این حد نبوده است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی با حضور مردم به پیروزی رسید و با همین حضور می‌تواند تداوم داشته باشد و انتخابات به عنوان یکی از ارکان نظام، بستر حضور مردم است.

ربیعی با اشاره به طرح معامله قرن گفت: مسائل فلسطین مربوط به مردم فلسطین است؛ هر طرح یا موضوعی که باعث تضییع حق مردم فلسطین باشد توسط هیچ ملت آزاده‌ای پذیرفتنی نیست.

سخنگوی دولت دباره حواشی مبنی بر فشار دولت بر صداوسیما گفت: دولت هیچ فشاری بر صداوسیما نداشته است؛ معتقدیم رسانه ملی باید صدای ملی باشد. درباره برنامه جهان آرا نیز موضوعی در شورای نظارت بر صداوسیما مطرح نشده است؛ شخصی از دولت نامه برای فشار به صداوسیما نزده است و من برای کارکنان صداوسیما احترام قائل هستم.

ربیعی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر موضع دولت برای پرداخت غرامت به خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی گفت: بعد از موضع رئیس جمهور اوکراین در این خصوص بنده بلافاصله با وزیر امورخارجه و معاون حقوقی رئیس جمهور صحبت کردم؛  ما به روش‌ها و قواعد بین‌المللی این کار را انجام می‌دهیم. نیاز به تفاهم و صحبت کردن در این زمینه است.

سخنگوی دولت در مورد سفر مسئول سیاست خارجی اروپا تصریح کرد: این اولین سفر وی به ایران است و امیدواریم این سفر بتواند در مورد مسائل اخیر درباره برجام که علت آن هم عدم تعهد اروپا به تعهداتش است مفید باشد؛ ما نمی‌خواهیم اروپا را به سمت آمریکا هل دهیم.

ربیعی در مورد حذف پاراگراف سوم مصوبات شب گذشته هیئت دولت درباره مقابله با ویروس کرونا گفت: من ندیدم.

سخنگوی دولت درباره تحویل دارو به ایران توسط کشور سوئیس گفت: انتظار ما از اینستکس فراتر از این نیست و قطعا برآورده کننده خواسته‌های ما نیست.

او افزود: جالب است که آمریکا در کمال وقاحت و دورویی از اینستکس حمایت کرده است، در حالی که خود آمریکا تحریم را صورت داده است و قطعا این موضوع را جنایت علیه بشریت می دانیم و حق پیگیری حقوقی داریم.

ربیعی تصریح کرد: از دولت سوئیس تشکر می‌کنیم، این داروها را خریده بودیم اما آمریکا اجازه ورود به کشور را نمی‌داد.

پایان روز سه‌شنبه ایرانیان مقیم چین به تهران منتقل می‌شوند

سخنگوی دولت تأکید کرد: فروش بلیت جدید همان شب متوقف شد و مقرر شد پرواز‌هایی که در مسیر هستند و پرواز‌هایی که بلیت شان فروخته شده است با تمام امکانات پزشکی و قرنطینه‌های لازم انجام شود و مجوز یک پرواز اختصاصی برای انتقال ایرانیان حاضر در چین اتخاذ شد، اما به دلیل مشکلاتی که در آن استان وجود داشت به تاخیر افتاد و در پایان روز سه‌شنبه این پرواز ایرانیان مقیم چین را به تهران منتقل خواهد کرد.

او اذعان کرد: این پرواز با تیم پزشکی انجام می‌شود و افراد ایزوله خواهند شد و تصاویری که از پرواز‌های سایر کشور‌ها منتشر شده، آنها پرواز‌های ترانزیتی بودند که ربطی به پرواز‌های ما نداشتند و از قبل پیش بینی شده بودند ما هیچ پرواز جدیدی را پس از انجام پرواز روز سه‌شنبه برای انتقال ایرانیان به کشور نخواهیم داشت.

ربیعی گفت: تصمیمات درستی اتخاذ کردیم و جزو کشور‌هایی بودیم که با تفکر تصمیم اتخاذ کردیم و تمام پرواز‌هایی که ترانزیت بود یا جزء پرواز‌های قبلی بود هیچکدام بعد از تصمیم گیری ما نبوده بلکه قبل از آن بوده و ما ناچار بودیم با کنترل بهداشتی و قرنطینه سازی این کار را انجام دهیم که انجام هم شد.

وزیر جهاد کشاورزی در مهلت قانونی معرفی می‌شود

سخنگوی دولت با اشاره به معرفی وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزیر جهاد کشاورزی قبل از مهلت قانونی معرفی خواهد شد.

او افزود: وزارتخانه جهاد کشاورزی برای ما  در این دوره به خصوص با توجه به بحثی که در اقلام مواد غذایی کشور داریم، بسیار مهم است. یکی از شاخص‌های مهم ما بهداشت مسائل غذایی و دامی است و از این جهت بسیار مهم است قطعاً دولت سعی خواهد کرد فردی کارکشته، پیگیر و متخصص برای آن را معرفی کند.

ربیعی در پاسخ به این سوال که آیا با مجلس هم مشورت کرده‌اید، گفت: اطلاعی ندارم، اما اگر فرد نهایی شود حتماً مشورت می‌شود. لازم نیست درباره افرادی که بحث می‌شوند از حالا مشورت شود. هر فردی مشخص شود حتماً آقای دکتر امیری این امر را برعهده خواهند داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره بخشنامه رئیس قوه قضاییه مبنی بر امکان فعالیت شاغلان بخش صوت و تصویری با اخذ مجوز صداوسیما و اینکه فعالان بخش خصوصی معتقدند این بخشنامه سازمان رقیب و اصلی را به عنوان ناظر و مجوزدهنده قرار می‌دهد، گفت: پاسخ من همان پاسخ رئیس جمهوری است که تعیین مصادیق به شورای‌عالی فضای مجازی واگذار شده است. در این باره با ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی هم صحبت شد که او هم با کنش بسیار خوب اجتماعی، تمام ذی نفعان را دعوت می‌کند تا نحوه تعیین مصادیق و اجرا تشریح شود. در مواردی به شکل واضح مسئولیت با سازمان صداوسیماست و مواردی را شورای عالی فضای مجازی تعیین می‌کند.

ربیعی درباره ابراز نظر برخی افراد درباره جایگزینی اینترنت با ایران‌نت گفت: افراد در بیان دیدگاه‌های خود آزاد هستند، اما این نظر شخصی بوده است و به معنای موضع دولت و شورای عالی فضای مجازی نیست. برای آنکه آمریکا به سایت‌های داخلی دست‌اندازی نکند از سوی مرکز ملی و شورای‌عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات تمهیداتی اندیشیده شده است و مرتب به روز می‌شود و نیاز به تعریف جدیدی ندارد. تمرکز ما هم بر اجرای اقدامات باقی مانده برای شبکه ملی ارتباطات است و این موضوع هم ارتباطی با جایگزینی اینترنت ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار