موسوی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

مقدمات اجرای قانون «شفافیت فعالیت‌های انتخابات» در حال انجام است/ هنوز درباره رای گیری الکترونیکی به جمع‌بندی نرسیده‌ایم


سخنگوی ستاد انتخابات کشور آخرین آمار روند برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس و میاندوره‌ای خبرگان را تشریح کرد.


/////////////سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس و اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت کشور گفت: کار انتخابات برای وزارت کشور از یک سال پیش شروع شده است، دو تاریخ را برای برگزاری انتخابات به شورای نگهبان ارائه کردیم که دوم اسفند ۹۸ نهایی و اعلام شد.

او افزود: ستاد انتخابات وزارت کشور اردیبهشت ۹۸ تشکیل و بلافاصله تهیه روزشمار انتخابات و مرحله بندی آن در دستور کار قرار گرفت؛ ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم با دستور وزیر کشور در آذرماه صورت گرفت و ۱۶ هزار و ۳۳ نفر ثبت نام کردند، همچنین بررسی صلاحیت داوطلبان با همکاری هیات‌های اجرایی و مراجع ۴ گانه انجام شد.

موسوی تصریح کرد: ۵۵ هزار شعبه اخذ رای در شهر‌ها و روستا‌های کشور تدارک دیده شده است، برای روستا‌های کم جمعیت هم شعب سیار در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه ۵۷ میلیون و نهصد و ۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر در کشور واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند اظهار کرد: حدود ۳ میلیون نفر از این جمعیت رای اولی هستند؛ در خصوص اعضای شعب اخذ رای هفته آینده در هیات‌های اجرایی تصمیم گیری می‌شود، فرمانداران باید نمایندگانی را به شعبه‌ها اعزام کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور  گفت: در ۵ استان تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری هم برگزار می‌شود.

او تاکید کرد: به همه فرمانداران، معاونان فرمانداران، بخشداران و اعضای ستاد انتخابات آموزش‌های لازم درباره اجرای قوانین و سلامت انتخابات داده شده است؛ تمام فعالیت‌های احتمالی داوطلبان توسط هیات بازرسی انتخابات رصد می‌شود و اگر با تخلفی مواجه شوند ورود کرده و تذکر داده می‌شود؛ اگر تخلفات داوطلبان با تذکر حل نشود از طریق ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی که در قوه قضائیه شکل گرفته پیگیری و برخورد می‌شود.

موسوی با بیان اینکه در حال فراهم کردن مقدمات اجرای قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی هستیم اظهار کرد: نامزد‌ها می‌توانند در هر شهری انتخاباتی داشته باشند، برپایی این ستاد‌ها و تبلیغات انتخاباتی هزینه‌هایی دارد و طبق پیش بینی‌های صورت گرفته نامزد‌ها باید نماینده مالی (مسئول دخل و خرج ها) و شماره حساب مشخصی را به فرمانداری‌ها اعلام کنند؛ قانونگذار یک هفته برای تبلیغات نامزد‌های انتخابات مجلس و دو هفته برای نامزد‌های انتخابات مجلس خبرگان رهبری مشخص کرده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در قانون اعطای تسهیلات بلاعوض دولت به کاندیدا‌های انتخابات پیش بینی نشده است.

او افزود: وضعیت ۱۶ هزار نفر را که برای شرکت در انتخابات مجلس ثبت نام کرده بودند را از مراجع چهار گانه پیگیری کردیم و نتیجه را در اختیار فرمانداری‌ها قرار داریم. ۲۲ بهمن آخرین روزی است که شورای نگهبان صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات را به صورت نهایی به ما اعلام خواهد کرد.

موسوی ادامه داد: ۲۳ بهمن فرمانداران اسامی نهایی نامزد‌های انتخابات را در قالب آگهی اعلام خواهند کرد و مردم در جریان اسامی نامزدهای انتخابات قرار می‌گیرند، ۲۴ بهمن تبلیغات نامزد‌ها آغاز خواهد شد.

او افزود: اینکه جناحی بخواهد در انتخابات شرکت کند یا نه به ما مربوط نمی‌شود، اما همه ما به عنوان یک ایرانی نسبت به آینده کشورمان مسئول هستیم و باید فارغ از دیدگاه‌های سیاسی در انتخابات شرکت کنیم.

موسوی گفت: ۲۰۸ حوزه انتخابیه داریم و از این حوزه‌ها ۲۹۰ نفر انتخاب شده و وارد مجلس می‌شوند، به دلیل اینکه انتخابات تا ساعت ۲۴ بامداد ادامه دارد و یک دقیقه هم نمی‌توانیم وارد روز بعد شویم، به همین دلیل تعداد شعب را در برخی مناطق بیشتر در نظر گرفته ایم.

او با بیان اینکه نسبت به انتخابات قبلی مجلس شورای اسلامی بیش از ۳ هزار شعبه اضافه شده است تصریح کرد: انتخابات ۲۵ مرحله دارد که ۲۴ مرحله از آن به صورت الکترونیک انجام می‌شود؛ در این دوره تصمیم گرفتیم با هماهنگی شورای نگهبان و هیات‌های مرکزی نظارت بر انتخابات برای همه شعبه‌های اخذ رای دستگاه احراز هویت داشته باشیم که در کسری از ثانیه از ثبت احوال استعلام کرده و وقتی اطمینان پیدا کردیم که اسناد هویتی درست است تعرفه نوشته می‌شود و برگ رای را به فرد می‌دهیم و می‌تواند در انتخابات شرکت کند.

 سخنگوی ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: برای رای گیری الکترونیکی هنوز به جمع بندی نرسیده ایم، ایرانیان خارج از کشور نمی‌توانند در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا شرکت کنند، اما شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برای آنها بلامانع است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار