وزیر نیرو در گفت و گوی ویژه خبری:

دسترسی حدود ۱۰۰ درصدی مردم به شبکه برق/ افزایش ۷ درصدی تعرفه برق برای مشترکان عادی در سال ۹۹

اردکانیان گفت:در خاورمیانه میزان دسترسی به برق ۹۷ درصد است که در کشور ما تقریبا ۱۰۰ درصد و در جامعه روستایی ۹۹ درصد است.

طرح های آبی و برقبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اردکانیان وزیر نیرو در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما تصریح کرد: برق به عنوان یک فعالیت مهم و صنعت بزرگ در کشور است، در ۴۱ سال گذشته عملکرد ما در صنعت برق پیشرفت مناسبی هم در حوزه برق و هم در بخش آب داشته است.

او ادامه داد:در سال ۵۷، ظرفیت نصب شده نیروگاه ها هفت هزار و ۲۴ مگاوات بوده به طوری که هرسال ۲۱ درصد رشد داشته ایم.

اردکانیان افزود: در خاورمیانه میزان دسترسی به برق ۹۷ درصد است به طور متوسط در جامعه شهری ۹۶ و جامعه روستایی ۹۷ است. در ایران این رقم تقریبا ۱۰۰ درصد و در جامعه روستایی ۹۹ درصد است که این دستاوردی ارزنده با توجه به تحریم‌های اقتصادی به شمار می رود.

وزیر نیرو گفت: ابتدای انقلاب تعداد سد‌های ملی ۱۹ عدد بود در شروع این دولت ۳۸ سد ملی ساخته شده بود تا سال ۱۴۰۰ تعداد سد‌ها به ۷۰ خواهد رسید ، همچنین در سال ۵۷، ۲۷ تصفیه خانه آب شهری داریم و تا پایان این دولت به ۱۷۰ تصفیه خانه می‌رسد.

اردکانیان گفت:آذر و دی سال گذشته روزانه ۱۰۸ میلیون مترمکعب گاز در کشور مصرف شد، ولی امسال این رقم ۳۰ درصد کاهش داشته است، اگر افزایش گاز در مصارف خانگی داشته باشیم خاموشی دور از انتظار نیست.

این مقام مسئول افزود:امسال با کار‌های ساده می‌توان جلوی اتلاف انرژی را گرفت در این صورت ۱۰ درصد معادل ۶۰ میلیون مترمکعب گاز صرفه جویی می‌شود.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به وضعیت تعرفه‌های آب و برق در سال ۹۹ ادامه داد: میزان تعرفه‌های سال آینده برای کسانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، ۷ درصد افزوده می‌شود و مشترکان پرمصرف نیز علاوه بر ۷ درصد، ۱۶ درصد دیگر نیز افزایش تعرفه خواهند داشت.

 


بیشتر بخوانید: ۲۲۷ طرح بزرگ تا پایان امسال افتتاح می‌شود


وزیر نیرو گفت: ۶۰ درصد برق تولیدی کشور توسط بخش خصوص تولید می شود و این نشان از اهمیت  فعالیت این بخش در جامعه دارد.

اردکانیان درباره لایروبی رودخانه‌ها، گفت: اگرچه در حال حاضر طرح‌های مربوط به لایروبی رودخانه‌ها آماده شده اما اجرای آن متناسب با اعتبارات در نظر گرفته شده است، در واقع وزارت نیرو به میزان تخصیص اعتبار می‌تواند لایروبی رودخانه‌ها را اجرایی کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه لایروبی رودخانه‌ها به منابع مالی نیاز دارد، افزود: پس از سیل‌های ابتدای سال جاری به لایروبی رودخانه‌ها توجه بیشتری شد و اعتبارات برای اجرای پروژه‌های این حوزه افزایش یافت.

اردکانیان اظهار کرد : در لایحه بودجه سال ۹۹ اعتبارات موردنیاز لایروبی رودخانه‌ها افزایش یافت تا از بروز خسارت سیلاب‌ها جلوگیری شود.

عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه سیل اخیر استان سیستان و بلوچستان یکی از بی‌سابقه‌ترین سیل‌ها بود، اضافه کرد: از آنجا که مجموع بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون ۴۵ برابرِ سال گذشته بود حتی اگر ۵ سد موجود در استان سیستان و بلوچستان نیز خالی بودند، پر و سر ریز می‌شدند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار