تصفیه هوای داخل ساختمان با فیلتر آنتی‌باکتریال

یک شرکت نانویی نانوفیلتری به بازار عرضه کرده که می‌تواند هوای ورودی به داخل ساختمان را تصفیه کرده و مانع از ورود باکتری به فضای منازل شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مسائلی که این روز‌ها جامعه ما به خصوص در شهر‌های صنعتی و پر جمعیت به شدت با آن درگیر است معضل آلودگی هوا است. این آلودگی در فصل زمستان به حدی می‌رسد که مسئولان امر برخی از مدارس را تعطیل و فعالیت در فضای باز را ممنوع اعلام می‌کنند. همچنین از فعالیت واحد‌های آلاینده و صنعتی برای چند جلوگیری می‌شود.

این امر در حالی است که یافته‌های علمی نشان می‌دهد آلودگی داخل خانه و ساختمان چند برابر هوای آزاد است و در بیش از ۸۰ درصد ساختمان‌های مسکونی، چنین معضلی وجود دارد. پخت و پز و گرمایش حاصل از چنین سوخت‌هایی در شومینه‌های بدون دودکش باعث آلودگی هوای داخل ساختمان می‌شود. دود ناشی از آن شامل مقدار زیادی آلاینده‌های مضر برای سلامتی است؛ مثل ذرات گرد و غبار و دوده‌های ریز که به درون ریه نفوذ می‌کنند.

فوت سالانه ۶/۱ میلیون نفر بر اثر آلودگی داخل ساختمان‌ها

زنان و کودکان که زمان بیشتری را در چنین محلی سپری می‌کنند بیشتر در معرض این آلودگی‌ها هستند. سالانه ۶/۱ میلیون نفر در اثر این آلودگی‌های موجود در داخل ساختمان می‌میرند، یعنی هر ۲۰ ثانیه یک نفر! یکی از این آلودگی‌های داخل منزل ترکیبات آلی فرار هستند.

ترکیبات آلی فرار به شکل گاز بوده و از جامدات و مایعات مشخصی متصاعد می‌شوند. این ترکیبات شامل مواد شیمیایی هستند که تأثیرات کوتاه یا طولانی مدت روی سلامتی افراد دارند. مقدار این ترکیبات در داخل ساختمان ۱۰ برابر مقدار آن‌ها در فضای باز خارج از ساختمان است. ترکیبات آلی فرار از هزاران محصول که در زندگی روزانه مصرف می‌کنیم متصاعد می‌شود. مانند: رنگ، لاک و الکل، مواد شوینده، آفت و حشره کش ها، مصالح ساختمانی، لوازم منزل و تجهیزات اداری همچون: دستگاه‌های کپی و پرینتر، غلط گیرها، کاغذ کپی، لوازم التحریر، چسب، ماژیک، و محلول‌های عکاسی و ...

مواد شیمیایی به طور گسترده در لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ‌ها، مواد جلا دهنده و انواع واکس‌ها، شوینده ها، مواد ضدعفونی کننده، لوازم آرایشی، حلال‌های چربی‌ها، و اسباب بازی‌ها همگی دارای موادآلی هستند. سوخت‌ها هم دارای مواد شیمیایی ارگانیک هستند. وقتی که این موارد را مورد استفاده قرار می‌دهیم و یا آن‌ها را در منزل نگهداری می‌کنیم این ترکیبات آلی فرار از آن‌ها متصاعد می‌شود.

مقدار بسیاری از این ترکیبات در داخل ساختمان ۲ تا ۵ برابر مقدار آن‌ها در خارج از ساختمان و در فضای باز است (بدون توجه به اینکه چنین ساختمانی در منطقه‌ای روستایی واقع شده باشد و یا در منطقه صنعتی) اکثر افراد ۹۰% زمان خود را داخل ساختمان (خانه یا سایر مکان‌های سر بسته) به سر می‌برند؛ بنابراین آلاینده‌های داخل ساختمان بیشتر از آلاینده‌های فضای بیرون ساختمان بر روی سلامت آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

تصفیه هوای

یکی از شرکت‌ها دانش بنیان داخلی اقدام به تولید فیلتر هوای ویژه‌ای کرده که می‌تواند میزان ورود غبار را به داخل ساختمان به حداقل برساند و از سوی دیگر به دلیل وجود نانوذرات با خاصیت آنتی‌باکتریال، عوامل بیماری‌زا نیز از طریق این فیلتر حذف می‌شوند.


بیشتر بخوانید: تولید فیلتراسیون خودرو با فناوری نانو


این فیلتر‌ها روی کولر‌های آبی نصب شده و می‌توانند هوای ورودی به ساختمان را تصفیه کنند. جواد میرزایی، مدیر این شرکت می‌گوید: فیلتر هوای آنتی‌باکتریال به دلیل داشتن نانوذرات می‌تواند عوامل بیماری‌زا را از بین ببرد. در فیلتر‌های معمولی، با گیر افتادن ذرات داخل فیلتر، شرایط برای رشد قارچ و باکتری‌ها در داخل فیلتر فراهم می‌شود، اما در این فیلتر‌های نانو به دلیل خواص آنتی‌باکتریال محیط عاری از قارچ و باکتری است.

میرزایی می‌افزاید: این فیلتر‌های نانو قابل شستشو بوده و می‌توان تا چند مرتبه آن‌ها را شست و مورد استفاده قرار داد. به طور متوسط طول عمر این فیلتر‌ها دو سال است.

او از فروش این فیلتر‌ها به مشتریانی از عراق خبر داد و افزود: سال جاری مشتریانی از سلیمانیه عراق برای این فیلتر‌ها داشتیم. امیدوار هستیم که با شروع فصل گرما، بازار صادرات این فیلتر‌ها بهبود پیدا کند.

این فیلتر‌ها از سه بخش تشکیل شده‌اند، بخشی اول یک کاور برزنتی بوده که مقاوم در برابر نور خورشید است که با محافظت کولر آبی در برابر تابش مستقیم نور خورشید، تا حد زیادی از تبخیر آب جلوگیری به عمل آورده و به افزایش میزان خنک‌کنندگی و صرفه‌جویی در مصرف آب کمک می‌کند. بخش دیگر این فیلتر لایه‌های فیلترکننده بوده که با توجه به چیدمان در نظر گرفته شده از ورود ریزگردها، عوامل آلرژی‌زا، ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون به فضای داخلی کولر جلوگیری می‌کند. در داخلی‌ترین لایه این محصول، با استفاده از فناوری نانو، خاصیت آنتی‌باکتریال تکمیل شده و با افزودن نانوذرات نقره در پارچه فیلتر، یون‌های حمله‌کننده به باکتری‌ها درون ساختار آن آزاد شده و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند.

با استفاده از این فیلتر‌ها می‌توان امیدوار بود که جلوی ورود ذرات غبار و آلاینده به محیط داخل منازل کاهش یابد و به این وسیله مقداری از آلودگی داخل خانه‌ها که بسیار بیشتر از آلودگی هوای بیرون است کاهش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.