کلید سرنوشت بار دیگر دست مردم افتاد تا با رای خود تعیین کنند که گردانندگان مجلس شورای اسلامی آینده در جمهوری اسلامی چه کسانی باشند.

هرچه بکاریم درو می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، همه چیز از یک تصمیم شروع می‌شود، تصمیم برای حضور در پای صندوق‌های رای، تصمیم برای خدمتگزاری، تصمیم برای سرنوشت سازی، تصمیم برای رقابت و تصمیم برای تعیین آینده یک کشور.

با توجه به بیانات رهبر انقلاب درباره وظیفه مردم در انتخابات ،شرکت در انتخابات، یک عمل صالح است؛ این عمل صالح را باید با شوق و به وقت انجام داد.

بسیاری از کار‌ها هست که زمان آن در یک برهه‌ی خاص است؛ انتخابات هم از این دسته کار‌ها است.

اگر من ایرانی امروز این عمل صالح را انجام ندهم، این‌طور نیست که فردا یا پنج روز دیگر یا ده روز دیگر بشود این را انجام داد؛ نه، تا چهار سال دیگر این عمل صالح قابل انجام دادن نیست. همه باید تلاش کنند که این انتخابات، پرشور برگزار شود.

این انتخابات، نشان‌دهنده‌ی واقعی حضور مردم در صحنه‌ی سیاسی کشور است. هر انتخاباتی که پرشور شود، کشور را بیمه می‌کند. باید گفت؛ رأی دادن حق شهروندی است.

مردم باید در تعیین سرنوشت کشور سهیم باشند وموجب پیشرفت، توسعه و عقلانیت در این کشور شوند. همچنین مکانیزم‌های زیادی برای تحقق حقوق شهروندی وجود دارد یکی از این مکانیزم‌ها که در واقع یکی از مولفه‌های اصلی دموکراسی نیز محسوب می‌شود بحث مشارکت مردم در تعیین سرنوشت و آینده خود در قالب انتخابات است. انتخابات نوع برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های آینده را در یک کشور تعیین می‌کند.

این بدین معنی است که مردم باید مشارکت خوب و فعالانه‌ای در انتخابات داشته باشند. این مشارکت فعالانه بیشتر مبتنی بر حس مسئولیت‌پذیری آنهاست. آن‌ها باید در فرایند انتخابات حس مسئولیت‌پذیری داشته باشند. مشارکت هوشمندانه مردم در تعیین آینده کشور سبب پیروزی آن‌ها در انتخابات خواهد شد. پیروزی مردم نیز منجر به برنامه‌هایی می‌شود که مبتنی بر تداوم عقلانیت، ثبات و آرامش در کشور است. رغبت مردم به شرکت در انتخابات و مشارکت حداکثری آن‌ها در این عرصه همچنین ممکن است سبب اجرای برنامه‌هایی شود که در آینده حقوق شهروندی را برای آن‌ها محقق می‌کنند.

مردم  در سرنوشت خود اثر گذار هستند. هر شهروند باید در زمینه تعیین سرنوشت خود نقش داشته باشد، و، اما رأی دادن مردم یکی از حقوق شهروندی است. شهروند مسئول بر تعیین سرنوشت خود و کشور تاثیر می‌گذارد. هر رأی می‌تواند یک گام موثر در پیروزی حق مردم باشد.

انتخابات دارد نزدیک می‌شود و هر رای ، یک تصمیم برای انتخاب وتعیین سرنوشت خود و جامعه شهری به شمار می رود . مردم باید آگاهانه پای صندوق‌های رأی بروند و انتخاب کنند. همان‌طور که عرض کردم، انتخابات جلوه‌ی بسیار زیبا و جذاب مشارکت عمومی است؛ مؤثرترین وسیله برای این است که هر فردی بتواند آرمان‌ها و خواسته‌های مطلوبِ خود را در قالب اجرایی قرار دهد و آن را به تحقق نزدیک کند آن هم با دادن یک رای ویک تصمیم. رأی به هر نامزدی، رأی به جمهوری اسلامی  و  رأی اعتماد به نظام و سازوکار انتخابات است.

با توجه به اهمیت این موضوع باهمشهریان همدانی هم صحبت شدم.

آقای محمدی یکی از شهروندان همدانی نظر خود را در این باره اینگونه می‌گوید، انتخابات مظهر حضور مردم و آزادی ملت ایران در انتخاب سرنوشت خود است.

او که شغلش آزاد است می‌گوید: وقتی نماینده‌ای را انتخاب می‌کنیم، یعنی تمام خواسته هایمان را در دست کسی می‌گذاریم که منتخب ما و برخاسته از رأی و اراده ما است.

محمدی ادامه می‌دهد و می‌گوید: انتخابات یک اتفاق یک روزه است، ظرف یک روز انجام می‌شود، اما همین یک روزتأثیر بلند مدتی دارد پس باید با دقت و شناخت وعقلانی نماینده خود را انتخاب کنیم چرا که هر رای در سرنوشت کشور و شهری که درآن زندگی می‌کنیم تاثیر فراوانی دارد.

به سراغ یکی دیگر از همشهریانم رفتم، آقای علیزاده هم یکی از کارمندان یک شرکت است او می‌گوید یک رای یعنی مردم انتخاب می‌کنند که سرنوشت خود و جامعه خود را به دست کسی بسپارند که به خواسته‌های آنان جواب مثبت دهد یعنی اعتماد، بنابراین به جاست که در اینجا به نماینده‌هایی که در آینده قرار است صدای هموطنان وهمشهریانش را بلند در مجلس اعلام و راه حل مشکلات را تصویب کنند و دررفع دغدغه‌های آنان تلاش کنند بگویم مردم به شما اعتماد کردند وشما هم به وعده خود لبیک بگویید و به دردشان رسیدگی کنید و مردم را از خود و خانواده خود حساب کنید چرا که شما به تک تک افرادی که به شما رای دادند مدیون هستید.

یکی دیگر از شهروندان همدانی می‌گوید: انتخابات یعنی مجالی برای انتخاب کردن و فرصتی مجدد برای اظهار نظر عمومی ملت، زیرا برآیند تصمیم تک تک ما ایرانی‌ها با رای که به نامزد‌های مورد علاقه مان می‌دهیم تشکیل یک مجلس کارآمد است پس باید بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنیم.

خانم حسینی گفت: این انقلاب دستاورد ارزشمند امام راحل، شهدا و هزاران زن و مردی است که از هست و نیست خود برای زنده نگه داشتن آن گذشته اند پس امروز باید با حضور پرشور خود در انتخابات آن ارزش‌ها را پاس بداریم.

این شهروند همدانی می‌گوید: اگر رای دهم می‌توانم مطالباتی که در افکارم داشته ام را از دولت آینده با روی باز داشته باشم، هرچند که نامزد من رای نیاورده باشد، اما وقتی مشارکتی نداشته باشم، نباید انتظار چندانی هم از مسئولان منتخب سایر مردم که در سرنوشت خود مشارکت کرده اند، داشته باشم.

در این خصوص با رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان همدان به گفتگو نشستم.

هرچه بکاریم درو می‌شود
یک رای به ژرفای یک سرنوشت معنی می‌شود

حجت الاسلام علی مراد کیانی با اشاره به اینکه مردم باید بدون تفکر قومی و قبیله‌ای و تنها با نیت خالص برای سرافرازی نظام جمهوری اسلامی ایران پای صندوق‌های رأی بیایند گفت: با انتخاب اصلح زمینه تشکیل یک مجلس قوی را فراهم و نسبت به وظیفه خود در قبال این نظام و انقلاب عمل کنند.

او اظهارداشت: مردم باید در انتخابات پیش روی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواظب باشند که به چه کسی رأی می‌دهند چراکه این رأی یک تکلیف شرعی است و برای کشورمان سرنوشت ساز خواهد بود.

حجت الاسلام کیانی از مردم خواست با وجود اینکه مردم مشکلات زیادی دارند، اما باید در کنار همه این مشکلات، چون همیشه در پای ارزش‌ها و آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی بایستند چرا که انتخابات یک موضوع مهم و اساسی برای جامعه است که شهروندان بعد از درنظر گرفتن ویژگی‌های یک نامزد، به وی رای دهند.

رئیس تبلیغات اسلامی همدان بیان کرد: با توجه به اینکه کشور ما یک جامعه اسلامی و انقلابی است، باید فردی که در راس جامعه قرار می‌گیرد انقلابی باشد و انقلابی عمل کند.

او با اشاره به اینکه سرنوشت کلمه‌ای است که برای معنی و تعبیر آن باید صد‌ها کلمه گفت، اظهار داشت:اما گاهی می‌شود تنها با نوشتن یک اسم روی یک برگه، سرنوشت یک کشور را رقم زد و امروز یک رای به ژرفای یک سرنوشت معنی می‌شود.

با استاد حوزه و دانشگاه بوعلی همدان هم در این باره به گفتگو نشستیم .

هرچه بکاریم درو می‌ کنیم
تخصص ، تعهد و نظارت  مهمترین ویژگی‌‎ نماینده اصلح

استاد حوزه و دانشگاه بوعلی همدان گفت: تخصص، تعهد و آشنایی با وظایف مجلس، ویژگی‌های مهم نماینده اصلح است .

حجت‌الاسلام والمسلیمن سیدمجتبی حسینی یمین استاد حوزه و ‌دانشگاه در این خصوص با اشاره به اینکه  تخصص، تعهد و آشنایی با وظایف مجلس، ویژگی‌های مهم نماینده اصلح است، افزود: مردم باید در این خصوص توجه لازم را داشته باشند.

اوبا اشاره به اینکه مردم به طور جدی در سرنوشت خود دخیل هستند ، ادامه داد:  مردم باید در انتخاب افراد اصلح دقت کرده و با آگاهی کامل به کاندیدای مورد نظرشان رای دهند.
 
استاد حوزه و دانشگاه بوعلی همدان با بیان اینکه مردم باید در انتخابات نظارت و مطالبه گری نسبت به نمایندگان مورد نظر خود اهمیت بدهند ،اظهار داشت:مردم نباید با دادن یک رای خود را کنار بکشند بابد نمایندگان خود را در طی چهارسال مورد بررسی قرار دهند و کارهای او را نظارت و پیگیری کنند باید مطالبه گر باشند.

حجت‌الاسلام والمسلیمن حسینی یمین  بیان کرد: مردم جامعه در این ۴۰ سال  بخصوص در برگزاری انتخابات همیشه در صحنه بودند اما متاسفانه انتخابات آنها دارای کیفیت خوبی نبوده چرا که مکانیزم انتخاب اصلح دقیق نیست.

او با بیان اینکه مردم  علاوه بر شاخصه تعهد باید بیشتر به تخصص فرد مورد نظر شان دقت کنند ادامه داد:  چرا که نمایندگان مجلس باید در امور اقتصادی ومالیات  و ... تخصصی عمل کنند.

 استاد حوزه و دانشگاه بوعلی همدان داشتن عملکرد مناسب و توانایی در انجام وظایف نمایندگی در کنار توجه به امور دینی و تلاش برای حل مشکلات مردم و جامعه از سایر ویژگی‌های مهم نماینده اصلح برشمرد و یاد آور شد:  مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی جمهوری اسلامی دارای اختیارات بسیار وسیعی است، مهم ترین وظیفه این نهاد، قانونگذاری  است و در تمام حوزه ها، اجازه قانون گذاری و نظارت دارد.

او افزود: انتخاب نمایندگان اصلح و شایسته برای برعهده گرفتن چهار سال مسئولیت قانونگذاری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

و اما کلام اخر؛ اکنون عقربه‌های ساعت با سرعت به پیش می‌تازد و با جلو رفتن عقربه‌ها و گذشت ساعت ها، سرعت مردم برای شتاب پای صندوق‌های رای بیشتر می‌شود تا بتوانند رای و نظر خود را در ساعت قانونی تعیین شده و زمان کم باقی مانده درون صندوق بیندازند. اکنون قلب نامزد‌های انتخابی وطرفداران آنان، بیش از همه در تپش است تا آنجا که از فاصله دور می‌توان صدای تپش قلبشان را همچون صدای پیشتازی عقربه‌های ثانیه شمار شنید. اینک چکش قضاوت دست مردم است و یکی پس از دیگری بر میز اعلام نظر که همان صندوق رای باشد، کوبیده می‌شود تا بار دیگر آنان تعیین کننده گردانندگان قوه مقننه باشند؛ بنابراین هر انتخاباتی برای ملت ما و فضای عمومی کشور مثل نسیمی است که فضا را تغییر می‌دهد و معطر می‌کند؛ هوای تازه یی در فضای کشور به وجود می‌آورد و امید‌های تازه‌ای در دل‌ها برمی‌انگیزد. صحنه‌ی انتخابات - یکی از پرشورترین و پرجاذبه‌ترین صحنه‌های مشارکت عمومی مردم است.

گزارش از زهرا جعفرپور ایروانی

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.