تشخیص بیماری نادر تومور قابل انتقال مقاربتی در سگ TVT

سرپرست شبکه دامپزشکی سربیشه از تشخیص و درمان یک قلاده سگ مبتلا به بیماری تومور مقاربتی در شبکه دامپزشکی شهرستان سربیشه خبر داد.

تشخیص بیماری نادر تومور قابل انتقال مقاربتی در سگ TVTکاووسی سرپرست شبکه دامپزشکی سربیشه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: در پی مراجعه یکی از دامداران مبنی بر اینکه سگ گله اش خونریزی از قسمت خارجی دستگاه تناسلی دارد وخیلی لاغر شده است، پس از معاینه های بالینی محرض شد که تومور قابل انتقال مقاربتی دارد که این یک بیماری نادر در سگها است.

او در ادامه گفت: تومور قابل انتقال مقاربتی (TVT) یکی از انواع تومورهای سلولهای گرد می باشد که به طور معمول در نواحی گرمسیری شهری در بسیاری از سگ های ولگرد دیده می شود.

کاووسی ادامه داد: سگ های جوانی که از نظر جنسی فعال هستند به دلیل تماس مستقیم و انتقال سلول های سرطانی، بیشتر در معرض ابتلا به این تومور می باشند.

عدم مشاهده بیماری  PPR در حیات وحش شهرستان قاینات 

محمودی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قائن در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: در راستای تماس تلفنی مبنی بر توقیف لاشه شکار شده و در پی تلفات حیات وحش در شهرستان‌های اطراف، لاشه به شبکه دامپزشکی به منظور بررسی بیشتر منتقل شد که پس از معاینات بالینی و کالبد گشایی علائمی از بروز بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این لاشه مشاهده نشد.

او با اشاره به اینکه در شهرستان قاینات یکی از اولویت‌های واکسیناسیون، واحد‌های اطراف مناطق حفاظت شده می‌باشد افزود: مسئله‌ی مهم عدم امکان واکسیناسیون دام‌های حیات وحش می‌باشد که این موضوع مراقبت و پیشگیری را دشوار می‌سازد و همچنین مشترک بودن منطقه تردد حیات وحش و ارتباط وحوش منطقه قاینات با شهرستان‌های اطراف که در حال حاضر بیماری PPR در حیات وحش آنجا تایید شده است

محمودی ادامه داد: احتمال بروز بیماری در این شهرستان را بیشتر می‌کند که در همین خصوص هماهنگی‌ها و همکاری‌های لازم با اداره محیط زیست شهرستان در خصوص پایش مشترک و گزارش احتمالی تلفات غیر متعارف حیات وحش انجام شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان عنوان کرد : بیماری طاعون نشخوارکنندگان یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است و این بیماری به دلیل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی از جایگاه مهمی در پایش و کنترل بیماری در حیات وحش دارد .

او اظهار کرد: این بیماری بیشتر در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخور‌های مشترک استفاده می‌کنند.

سرپرست شبکه دامپزشکی در پایان گفت: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان،  تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود و ترشحات چشم، بینی،  آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است که اهمیت واکسیناسیون دام‌های اهلی حاشیه مناطق حفاظت شده را بیش از پیش حائز اهمیت می‌کند.

انتهای پیام / ط ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار