نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران افتتاح شد/رونمایی از برند ملی گردشگری ایران

برند ملی گردشگری ایران و سند راهبردی توسعه گردشگری کشور با حضور وزیر میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی گفت:در ایامی که با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همزمان است، ما فعالان صنعت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی اینجا گردآمدیم تا تاکید کنیم گردشگری ابزاری برای صلح و همزیستی مسالمت آمیز میان ملت‌ها است. ما گردشگری را قبل از هر چیز یک تعامل می‌دانیم و این رویکرد تفاوت‌ها و اختلاف نظر‌های ظاهری نه تنها نوع بشر (مهمان و میزبان) را از هم دور نمی‌کند بلکه به مثابه گردشگری هم به آن نگاه می‌کنیم و آن را ابزاری برای شناخت جوامع و تمدن بیشتر می‌دانیم.

او افزود:اخیرا با وقایعی مواجه شدیم که رشد صنعت گردشگری ما را کند کرد، اما نتوانستند رشد ما را متوقف کنند به طوری که در ۱۰ماه ابتدایی سال نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱۹درصد رشد داشتیم و به روز‌های پررونق روز‌های گردشگری بازمی گردیم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد:در شرایطی که صنعت گردشگری بین المللی به واسطه شیوع بیماری کرونا تحت تاثیر قرار گرفته اند گردشگری ما با قابلیت بالای رقابت پذیری و ظرفیت‌های قابل توجه، جایگاه بالایی دارد. امروز گردشگری فقط دغدغه فعالان عرصه گردشگری نیست و به یک دغدغه ملی تبدیل شده است.

تیموری خطاب به سفرای کشور‌های دیگر گفت:نگاه ما به گردشگری یک نگاه انسان محور است و در چنین نگاهی امنیت گردشگرانی که به عنوان مهمان وارد ایران می‌شوند، امنیت خود ما است و درخواست من از سفرای گردشگری کشور دیگر این است که جمله (با احتیاط به ایران سفر کنند یا به ایران سفر نکنند) را از روی درب سفارتخانه های خود بردارند.

سوتان سوتکوفسکی،سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در ایران در بخش دیگری از این مراسم گفت:ما در یونسکو عمدتا به گردشگری فرهنگی می پردازیم .گردشگری پایدار نیز به دنبال فراهم کردن تعطیلات هیجان انگیز و آموزشی است که برای کشور میزبان هم مفید خواهد بود.

او به میراث ناملموس یا میراث زنده نیز اشاره کرد و گفت:میراث فرهنگی ناملموس برای سوددهی نیست.امروزه به نظر می رسد اهداف صنعت گردشگری برخلاف این امر است؛ صنعت گردشگری صنعتی تجاری است و از بیرون هدایت می شود. چگونه می توانیم مفاهیم میراث ناملموس و صنعت گردشگری را با هم پیوند بدهیم تا به گردشگری پایدار برسیم؟

گردشگری به حفظ فرهنگ بومی کمک می کند

سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در ایران اظهار کرد:گردشگری می تواند به جوامع محلی کمک کند که از فرهنگ بومی خود محافظت کنند و در اشتغالزایی هم تاثیر دارد.

سوتکوفسکی ادامه داد:امروزه جامعه بین المللی باید کاری برای حفظ اماکن مذهبی انجام بدهد و کار ما جلوگیری از سنت ها و میراثمان است.

او در پایان صحبت هایش آمادگی دفتر منطقه ای یونسکو در ایران برای همکاری بیش از پیش با وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی را اعلام کرد.

در پایان مراسم افتتاحیه، سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی از برند ملی گردشگری ایران رونمایی شد.

سپس از لوح ثبت جهانی ۴شهر و روستای کشور و سند راهبردی توسعه گردشگری کشور نیز رونمایی شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار