فتحی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آژانس انرژی اتمی خواستار ادامه همکاری با تهران است

کارشناس ارشد مسائل هسته‌ای گفت: مدیر آژانس خواستار ادامه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی و پیگیری روابط در بالاترین سطح است.

فتحی کارشناس ارشد مسائل هسته ای در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دستاوردهای حضور  علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در سمینار دوسالانه امنیت هسته ای در  مقر آژانس و رایزنی های او با همتای فرانسوی خود همچنین رایزنی با مدیر کل جدید آژانس اظهار کرد: براساس اخبار اعلام شده به نظر می رسد، امنیت هسته ای، حملات سایبری، و دیدار با مقامات آژانس و سایر مقامات آژانس بین المللی اتمی و اروپایی  در دستور کار صالحی قرار داشت.

او ادامه داد: گفت وگو و رایزنی های صالحی در زمینه همکاری های هسته ای با  رافائل گروسی مدیر کل آژانس  نشانگر روابط خوب میان مقامات آژانس و مقامات ایرانی بوده و از درخواست گروسی برای  ادامه همکاری ها با جمهوری اسلامی و پیگیری  روابط در بالاترین سطح با تهران حکایت می کند.

فتحی با اشاره به پیشینه آژانس و سیاست های مدیران اسبق آن در قبال ایران افزود: سیاست های آژانس همچنان مانند  گذشته است و مقاماتاین سازمان به مبهم گویی در قبال فعالیت های هسته ای ایران ادامه می دهند. به طور مشخص به این جمله مدیر کل آژانس استناد می کنم که در مصاحبه خود گفته بود: «ما هنوز به نقطه ای نرسیدیم که طبق  قضاوت های فنی، ارزیابی کاملی از اتفاقاتی داشته باشیم که در فعالیت های مسالمت آمیز ایران رخ می دهد ».

او اضافه کرد: این جمله ای است که مقامات سابق آژانس نیز به ویژه کسانی که تمایل  بیشتری به سیاست های آمریکا و غرب داشتند به کار می بردند و به نوعی با این ادبیات از اینکه  فعالیت های  هسته ای جمهوری اسلامی ایران را کاملا مسالمت آمیز بدانند، امتناع کرده اند.


بیشتر بخوانید: صالحی پس از دیدار با گروسی: ایران تحت فشار تصمیم نمی‌گیرد


او گفت: معمولا مقامات و بازرسان آژانس بربخش بازرسی تاسیسات هسته ای تاکید می کنند. در این دیدار هم آنها بیشتر بر قسمت هایی که خود از آن سود می برند، متمرکز شده و در رابطه با آنها رایزنی کردند. در نتیجه بخش دوم فعالیت‌های آنها که تاکید بر انتقال فناوری مسالمت آمیز به جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای در حال توسعه جهان است ، تا حدودی مغفول واقع شده است.

کارشناس ارشد مسائل هسته ای در پاسخ  به این سوال که آیا  احتمال افزایش همکاری ایران با کشورهای اروپایی در زمینه فناوری های هسته ای وجود دارد؟ توضیح داد: بحث گداخت هسته‌ای که در رایزنی‌های صالحی با فرانسوا ژاک همتای فرانسوی اش  مطرح شد در چارچوب انتقال فناوری مسالمت آمیز هسته‌ای انجام شده  و در حال حاضر فقط در سطح رایزنی و مذاکرات دیپلماتیک میان مقامات دو کشور مطرح است، زیرا گداخت هسته‌ای مرحله پیشرفته‌ای از فناوری‌های هسته‌ای بوده و نمی توان به طور قاطع گفت مقامات فرانسوی در این زمینه با کشور ما همکاری خواهند کرد.

فتحی در بخش دیگری از مصاحبه خود با اشاره به بدعهدی های اروپا در قبال برجام  ادامه داد: نشست اخیری که رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در آن شرکت کرد نشان داد که اروپا در طول برجام بیشتر در نقش یک ناظر منفعل بوده است. اما  جوزپ بورل هماهنگ کننده سیاست خارجه اروپا در سفر اخیر خود به تهران حرف تازه‌ای را بیان کرده و گفته است دیپلماسی اتحادیه اروپا در قبال ایران باید همراه با عملگرایی توام باشد.

کارشناس ارشد مسائل هسته ای یادآورشد: به نظر می‌رسد عملگرایی در دیپلماسی اروپا در یکی دو سال اخیر واژه جدید و  نقطه امیدوار کننده در مذاکره با مقامات کشورمان  بوده است.  اینکه چقدر سه کشور اروپایی یعنی آلمان، انگلیس و فرانسه  برای همکاری  با جمهوری اسلامی ایران قانع شوند، مهم است.

او تصریح کرد: البته خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هم تاحدی مواضع اروپا را نسبت به ایران تا حدودی واقع بینانه‌ و متعادل‌تر کند،  زیرا انگلیس تعاملات خوبی با ایالات متحده آمریکا داشته و سیاست‌هایشان بعد از جنگ جهانی دوم همسویی بیشتری با آمریکا دارد و سیاستشان حول محور این کشور می‌گردد. تفاوتی ندارد که نخست وزیر انگلیس از حزب کارگر یا حزب محافظه کار باشد، همیشه سیاستی هماهنگ با ایالات متحده آمریکا داشتند اگرچه مقامات انگلیسی مانند نخست وزیر این کشور و یا دیگر مقامات همچنان تاکید می‌کنند که به برجام پایبند هستند و تمایل دارند در چارچوب این توافق نامه با ایران همکاری کنند.

او خاطر نشان کرد: وقتی که جمهوری اسلامی ایران به گفته صالحی برای حفظ توافق و ایجاد توازن اقداماتی را در مقابل آمریکا انجام داد و سطح پیشرفته‌تری را از فعالیت‌های مسالمت آمیز هسته‌ای در کشور در پیش گرفت اروپایی‌ها موضوع مکانیزم ماشه را مطرح که در عمل به عنوان تهدید محسوب می‌شد ولی به سراغ آن نرفتند چون برجام برای آنها از لحاظ امنیتی قرارداد مهمی تلقی می شود و می‌دانند که برهم خوردن این توافق نامه می‌توانند خیلی از موازنه‌ها را در درون منطقه به هم بریزد.

فتحی ادامه داد: همانطور که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد اروپا باید عملگرایی را در قبال ایران به کار ببرند همانطور که ایران برجام بعد از خروج آمریکا در این توافق باقی و بر تعهدات خود پایبند مانده  است. اروپایی‌ها در زمینه لغو تحریم‌ها و راه اندازی کانال مالی موسوم به اینستکس تا کنون حرکت مثبتی انجام نداده است امیدواریم که این دیدار باعث شود و دیداری که انجام شده است اروپایی‌ها سیاست‌های همسوتری را در پیش بگیرند و استقلال عمل بیشتری را در زمینه بین الملل از خود نشان دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار