علت فرار امارات از یمن

پس از اینکه چند روز قبل امارات از خروج نیروهایش از یمن پس از پنج سال و از دست دادن ۱۰۸ نظامی خود خبر داد؛ تحلیلگران و ناظران امور به راز فرار نظامیان اماراتی پرداخته اند.

راز فرار امارات از یمن/ «طوفان قاطعیت» در هم شکستبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز پیش از آنکه جنگ یمن وارد ششمین سال خود شود، امارات از خروج تمام نیروهایش از یمن و واگذاری مأموریت نبرد به مزدورانی خبر داد که خود آنها را آموزش داده و مسلح کرده بود.

پایگاه نظامی «زائد» در ابوظبی چند روز قبل شاهد مراسمی با حضور نیروهایی که از جنگ یمن برگشته‌اند، بود که در جریان آن پس از ۵ سال و از دست دادن ۱۰۸ نظامی، خروج نیروهای اماراتی از یمن اعلام شد.

در ابتدای این مراسم سرلشکر «عیسی المزروعی»، فرمانده نیروهای اماراتی در یمن گزارشی از حضور پنج ساله این نیروها در یمن را ارائه داد و مدعی شد که تعداد کشته‌های نیروهای اماراتی در طول این سال‌ها ۱۰۸ تن بوده است.

هنگامی که ابوظبی از راهبرد جدید در یمن دم می‌زند

وی مدعی شد: پس از پنج سال از آغاز عملیات طوفان قاطعیت استراتژی حضور مستقیم که با حرفه‌ای‌گری عالی صورت گرفت، به راهبرد حضور غیر مستقیم تبدیل شده است که امروزه به دست نیروهای یمنی اجرا می‌شود؛ نیروهایی که سازماندهی و آموزش و تجهیز شده‌اند و لازم است تا بقایای خاک یمن را آزاد کنند. به مناسبت این تحول راهبردی در عملیات نیروهای مسلح ما در یمن، امروز در حضور شما از نیروهایمان پس از موفقیت کاملشان در انجام وظیفه خود برای آزادسازی و تثبیت امنیت، حضور یافته‌ایم. نیروهای زمینی، گارد ریاستی و عملیات ویژه با تمام یگان‌های خود با ۱۵ هزار سرباز در ۱۵ یگان در استان‌ها و شهرهای یمن مشارکت داشتند.

وی ادعا کرد: ما در آن واحد با سه دشمن شامل حوثی‌ها، اخوان المسلمین، ستون پنجم آنها، القاعده و داعش می‌جنگیم. با این حال خللی در مأموریت نیروهای مسلح در داخل ایجاد نشده و آنها حامی امارات هستند.

مقام نظامی اماراتی در پایان تأکید کرد که امارات همچنان به حمایت و پشتیبانی از ائتلاف سعودی در عملیات‌های هوایی و امداد لجستیکی و آموزش و مبارزه با تروریسم و همچنین حمایت از «مقاومت جنوب» ادامه خواهد داد.

رای الیوم در مطلبی به اشاره به این موضوع آورده است: «خروج رسمی امارات از یمن اقدامی یک جانبه بود زیرا در چارچوب خروج موازی با نیروهای سعودی و سودانی در ائتلاف عربی صورت نگرفت و اقدامی از پیش اعلام نشده بود.

این رسانه می‌نویسد:خروج نیروهای اماراتی از یمن به معنای آغاز پایان جنگ یمن و پایان همکاری سعودی اماراتی و گسست ائتلاف عربی است خروج نیروهای اماراتی از یمن به معنای آغاز پایان جنگ یمن و پایان همکاری سعودی اماراتی و گسست ائتلاف عربی است. اما سوالات زیادی در این زمینه مطرح می‌شود از آن جمله اینکه: آیا تصمیم خروج از یمن با برنامه‌ریزی و هماهنگی همتای سعودی صورت گرفت؟ آیا شاهد خروج قریب الوقوع عربستان هم خواهیم بود؟ موضع متحدان یمنی و نیروهای دولت مستعفی منصور هادی چگونه خواهد بود؟ آیا توافق سری در این زمینه وجود دارد؟ متحدان امارات در جنوب چه سرنوشتی خواهند داشت و آیا می‌توانند حضور خود را حفظ کنند و آیا شورای انتقالی جنوب، اعلام استقلال خواهد کرد؟

رای الیوم آورده است: روشن است که هدف سران امارات که به کشته شدن ۱۰۸ نظامی خود در این جنگ اعتراف کردند اما از تعداد مجروحان چیزی نگفتند، کاهش تلفات، محافظت از امنیت خود، بهبود رابطه با ایران و محورش و پاسخ به خواسته‌های مردم خود بوده است که حضور کشورشان در این جنگ را اشتباهی راهبردی می‌دانستند. مقامات اماراتی در ابتدای این جنگ مدعی بودند که برای مقابله با ایران و گسترش نفوذ آن در منطقه وارد این جنگ شدند اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد بلکه بر قدرت انصارالله افزوده شد. حمله انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو، نقطه عطف اصلی بود که امارات را به اتخاذ تصمیم خروج از یمن و اعزام هیئت امنیتی به تهران برای بهبود روابط و بازگشایی سفارت امارات در دمشق یعنی کاهش شدت دشمنی با کشورهای محور مقاومت وادار کرد.

جنگ فرسایشی که سخت مقامات امارات را آشفته کرد

این رسانه می‌نویسد: به گفته منابع آگاه در کشورهای حاشیه خلیج (فارس)، سران امارات به این اعتقاد راسخ رسیده بودند که ائتلاف سعودی- اماراتی جنگ یمن را برنده نخواهد شد و این جنگ به یک جنگ فرسایشی از نظر مالی و انسانی تبدیل شده و متحدان ایران یعنی انصارالله روز به روز قدرتمندتر می‌شوند و اگر آنها می‌توانند ریاض، ابها، بقیق، جیران و نجران را با موشک‌های دقیق هدف قرار دهند، قادرند به راحتی دبی و ابوظبی را هم هدف قرار دهند و اقتصاد امارات را که در حال حاضر با مشکلات بزرگی روبروست، نابود گردانند بویژه اینکه نمایشگاه بین‌المللی اکسپو هم قرار است اکتبر آینده در دبی برگزار شود. گزارش صندوق بین‌المللی پول که روز پنج شنبه گذشته صادر شد، تاییدی بر این قضیه بود که شش کشور حاشیه خلیج (فارس) پس از ۱۵ سال با ورشکستگی روبرو خواهند شد؛ این گزارش هشداری به کشورهای مذکور بود مبنی بر اینکه مرحله رفاه رو به پایان است و باید هدر دادن اموال را متوقف کنند و به دنبال جایگزینی برای درآمدهای نفتی باشند که قطعاً مهمترین آنها اعمال مالیات‌های سنگین بر شهروندان است.

رای الیوم می‌نویسد: اما در مورد یمن این سوال باقی می‌ماند که وضعیت این کشور پس از خروج امارات چگونه خواهد شد؟ آیا به سمت تجزیه پیش می‌رود یا اینکه جنبش انصارالله بیشتر اراضی آن را باز پس می‌گیرد؟ و در نهایت اینکه خسارت‌های مالی قربانیان این جنگ چه می‌شود؟ خروج امارات از یمن به معنای فروپاشی «طوفان قاطعیت» و شکست آن پیش از ورود جنگ به ششمین سال آن است؛ موضوعی که نقطه عطفی در سراسر منطقه خواهد بود و می‌تواند تبعات استراتژیک منطقه‌ای در پی داشته باشد».

این در حالی است که از نگاه تحلیلگران و ناظران امور یمن بر این باورند که امارات فریبکارانه عمل می‌کند و به نقش مخرب خود با استفاده از فشل بودن دولت دست نشانده سعودی در یمن، ادامه خواهد داد و در واقع به بهانه جنگ با تروریسم به دنبال اجرای طرح‌های تجزیه‌طلبانه در یمن است.

همه می‌دانند که امارات دومین رکن اساسی ائتلاف ضد یمن پس از عربستان از حیث تسلیحاتی و حمایت مالی است. نقشی که امارات در جنگ ضد یمن ایفا کرده است ویران کننده و جنایتکارانه و به موازات نقش عربستان اگر نگوییم گسترده‌تر از نقش ریاض، است.

واکاوی علل خروج نظامیان اماراتی از یمن

با توجه به آنچه گفت شد این از دو موضوع خارج نیست؛ اول به صنعا و قدرت نظامی رو به رشد آنکه به دست خود یمنی‌ها تقویت شده است و حملات پهپادی و موشکی قدرتمند ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عمق خاک متجاوزان مربوط می‌شود به ویژه که اخیراً این حملات تشدید شده است و تقریباً روزانه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن عمق خاک عربستان در مناطق جنوبی عربستان را هدف قرار می‌دهند و ضربات مهلک و ویران کننده به آنها وارد می‌کنند.

دوم، تلاشی از سوی آمریکا و امارات و در واقع نمایشی از سوی آنهاست. آنها به دنبال فریب افکار عمومی و مقامات صنعا هستند تا وانمود کنند که در حال عقب نشینی از یمن هستند و آنگاه دست به حملات غافلگیر کننده در جبهه‌های مهم و محوری برای دستاوردهای میدانی بزنند تا قبل از شروع مذاکرات نهایی صلح از نظر نظامی و میدانی دست بالا را داشته باشند.

درباره بحث اول یعنی اینکه حملات کوبنده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در خروج نیروهای اماراتی مؤثر است تحلیلگران بر این باورند که جای هیچ تردیدی نیست که یمن امروز ابزار و سلاح‌های منحصر به فردی در اختیار دارد تا موازنه نظامی را برهم بزند و هر هدفی را می‌تواند به سهولت مشابه آنچه علیه تأسیسات نفتی و فرودگاه عربستان انجام شده و می‌شود، نشانه برود.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از حالت دفاعی به مرحله حمله حرکت می‌کند و می‌تواند از این طریق موازنه نظامی ایجاد کند و عربستان و امارات و حامیان آمریکایی و انگلیسی آنها را تحت فشار قرار دهد تا محاصره پایان داده شود و جنگ تمام شود.

برخی دیگر از تحلیلگران از زاویه‌ای دیگر به بحث خروج نیروهای اماراتی نگاه کرده‌اند و به تأثیر آن بر روی سعودی‌ها، پرداخته‌اند. به اعتقاد این ناظران امور، اهداف امارات و عربستان در یمن با یکدیگر متفاوت است. عربستان بر نقطه شمال یمن و ضربه به انصارالله یمن تمرکز کرده حال آنکه هدف اصلی امارات حمایت از عناصر تجزیه‌طلب و ضربه به گروه اخوان المسلمین و گروه‌های دیگر است.

خروج امارات از یمن اختلافات را کاملاً آشکار می‌کند. از نگاه تحلیلگران و ناظران امور، خروج احتمالی امارات زنگ خطر را در ریاض به صدا در می‌آورد زیرا هنگامی که متحدت دست از جنگ بردارد آنگاه باید تمام فکر را روی این گذاشت که پس از آنچه کار باید انجام بدهی.

منبع:مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار