نگاهی به آتش‌زدن کتاب مرجع پزشکی تا شکایت از پزشکان مشهدی

ماجرای عباس تبریزیان که از مخالفان طب مدرن و حرفه‌ای است و خود را متخصص و پدر طب اسلامی معرفی می‌کند اخیرا ابعاد تازه‌ای یافته که آخرین آن شکایت از سه پزشک مشهدی با عنوان "توهین و افترا در فضای مجازی" است.

نگاهی به آتش‌زدن کتاب مرجع پزشکی تا شکایت از پزشکان مشهدیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،طبق رای دادگاهی در مشهد سه پزشک به اتهام توهین در کانال‌های فضای مجازی به تبریزیان، به تحمل ۶۰ ضربه شلاق تعزیزی محکوم شده‌اند.

البته رای صادره دادگاه در ارتباط با پزشکان مشهدی قطعی نبوده و قرار است در دادگاه تجدید مورد بررسی مجدد قرار گیرد، از این بابت انتشار آن در فضای مجازی قبل از قطعی شدن رای جای سوال دارد.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گویند شکایت از پزشکان مشهدی مرتبط با کامنت یا اظهارنظر کتبی آنان در فضای مجازی در واکنش به خبر کشف سه سوله تولید، بسته‌بندی و انبار دارو متعلق به عباس تبریزیان در دی ماه ۱۳۹۷ است.

مداخلات درمانی عباس تبریزیان در حوزه سلامت و درمان با عنوان "طب اسلامی" در حالی از سال ۱۳۹۶ در مشهد آغاز شده که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طور صریح اعلام کرده‌اند موضوعی تحت عنوان "طب اسلامی" وجود قانونی و حجیت علمی ندارد بلکه آنچه در این حوزه با تایید و نظارت مراجع رسمی دولتی و علمی در چارچوب فعالیت‌های آکادمیک و دانشگاهی در چارچوب موازین علمی پیگیری می‌شود "طب مکمل" در قالب طب سنتی و ایرانی است.

بهمن ماه جاری نیز فیلمی کوتاه از به آتش کشیدن "هاریسون" یکی از معتبرترین کتاب‌های پزشکی جهان توسط عباس تبریزیان و طرفداران وی در فضای مجازی منتشر شد که در داخل و خارج ایران بازتاب وسیعی داشت و با واکنش تند جامعه پزشکی، روحانیان و مسئولان وزارت بهداشت رو به رو شد.

تازه‌ترین خبر از فعالیت‌های تبریزیان که خود را متخصص طب اسلامی می‌داند، انتشار رای دادگاهی در مشهد از محکومیت سه پزشک مشهدی به جرم توهین به وی است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پی آتش زدن کتاب هاریسون توسط عباس تبریزیان بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: این فرد که همانند همکاران دیگرش فقط به فکر منافع مالی خویش است، زیر نقاب فرهنگ علم‌پرور شیعه و سوء استفاده از لباس مقدس روحانیت هدفی جز تخریب اعتماد مردم به علم پزشکی و پزشکان خدوم نداشته است.
 

پرسش از انتشار غیرقانونی رای دادگاه

 
علی بیرجندی‌نژاد رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: این نهاد پس از اطلاع نسبت به محکومیت چند نفر از پزشکان مشهد به جرم توهین به فردی به نام عباس تبریزیان، برای هر سه همکار پزشک وکیل استخدام کرد و در همه مراحل پرونده، دفاع و حمایت‌های لازم را انجام داد.

او ادامه داد: انتشار حکم دادگاه بدوی از سوی هر شخصی، اقدامی غیرقانونی و قابل پیگیری است و نظام قضایی باید مشخص کند رای اولیه دادگاه چطور منتشر شده است.

رئیس نظام پزشکی مشهد گفت: رای صادره برای سه پزشک مشهدی مربوط به "دادگاه بدوی" بوده لذا هنوز قطعی نیست و قابل تجدیدنظرخواهی و پیگیری قضایی است. بر همین اساس و از آنجا که هنوز مسیر و فرایند قانونی این پرونده تکمیل نشده، انتشار حکم دادگاه بدوی از سوی هر فردی و نهادی به جز دستگاه قضایی، تخلف محسوب می‌شود.
 

پیگیری تخلفات مداخله‌گران در امور درمانی

محمدحسین بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت عمومی در کشور چیزی به نام "طب اسلامی" را به رسمیت نمی‌شناسد و هرگونه اقدام درمانی با این عنوان را غیرمجاز اعلام کرده است.

او افزود: پیرو گزارش‌های دریافتی در سال ۱۳۹۶ از مداخله‌های درمانی غیر مجاز فردی به نام عباس تبریزیان در شهر مشهد، مدیریت نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اقدام به پیگیری قانونی مداخله غیرمجاز وی و افراد مرتبطش کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پس از چندین ماه پیگیری و گفتگو با مسئولان قضایی استانی و کشور پارسال حکم دادگاه بدوی مبنی بر محکومیت اقدامات مداخله‌گرانه تبریزیان صادر شد. در همان زمان برخی پزشکان تصاویر کارگاه‌های به ظاهر داروسازی مرتبط و منسوب به فرد محکوم شده را که از سوی رسانه‌ها منتشر شده بود، در فضای مجازی بازنشر کردند.

بحرینی گفت: پیرو این اقدام، وکیل تبریزیان از چهار پزشک منتشرکننده تصاویر و مطالب مبنی بر نشر اکاذیب، توهین و افترا شکایت کیفری کرد. این شکایت از پارسال تاکنون توسط وکیل مدافع وی پیگیری و در نهایت منجر به صدور رای علیه سه نفر از پزشکان شد که یا گرداننده شبکه مجازی و یا ناشر مطالب در فضای مجازی بودند.

او ادامه داد: امیدواریم رای صادره برای این پزشکان، در دادگاه تجدیدنظر لغو و بلااثر شود. با پیگیری انجام شده پیش از صدور رای، همین رای به صورت تعلیقی صادر شد تا حتی در صورت تایید در مرجع تجدیدنظر هم پس از یک سال قابلیت انتفاء داشته باشد.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دادگستری خراسان رضوی مذاکرات مفصلی را انجام داده تا پرونده تخلفات و مداخلات پزشکی آقای تبریزیان به صورت عادلانه ضمن پرهیز از جنجال دنبال شود. این در شرایطی است که وی محکوم شده و باید از هجمه به جامعه پزشکی خودداری کند.
 

سوء استفاده از اعتقادات مردم با عنوان طب اسلامی محکوم است

 
علی اصغر انجیدنی مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شکایت آقای تبریزیان از چند پزشک مشهدی مربوط به پارسال و پیرامون انتشار خبر کشف سوله‌های تولید و بسته‌بندی دارو متعلق به وی بوده است.

او افزود: برخی همکاران ما در پی انتشار خبر کشف سوله‌های تولید و بسته‌بندی دارو متعلق به تبریزیان، توهین و مطالب ناشایستی داشتند. دانشگاه علوم پزشکی مشهد در محاکم قضایی متذکر شده که این بازخورد‌ها عمدتا در راستای انتشار تصاویر و روشنگری بوده است.

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به همکاران پزشک نیز یادآور می‌شویم از دایره نقد و انصاف خارج نشوند و سخن ناروا منتشر نکنند تا این موضوع مورد سوءاستفاده قرار نگیرد. زیرا ایجاد چنین فضایی برخورد قانونی با تبریزیان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، همچنانکه وی تاکنون تخلفات زیادی در حوزه پزشکی با عنوان طب اسلامی داشته و پرونده‌های زیادی از شکایات بیماران در این زمینه در دادگاه وجود دارد.

انجیدنی ادامه داد: این دانشگاه تلاش دارد تا حکم برائت برای پزشکان در دادگاه تجدیدنظر اعلام شود و از سوی دیگر طبق هماهنگی و حمایت دستگاه قضایی تاکید دارد با افرادی که از اعتقادات مردم سوءاستفاده می‌کنند نیز بطور قانونی برخورد جدی صورت گیرد.

او ادامه داد: در پی گزارش‌های ارسالی شهریور ماه ۱۳۹۶ محل فعالیت وی در مشهد مورد بازرسی قرار گرفت. در جریان این بازرسی قانونی مشاهده شد چند طلبه در حال طبابت و انجام روشی به نام "بخور حضرت مریم" و فروش دارو‌های دست ساز گیاهی بودند.

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پس از این بازرسی قرار شد آقای تبریزیان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد حضور یابد، اما چنین نشد لذا گزارش مربوطه به دادستانی ارسال شد و دی ماه ۱۳۹۶ محل فعالیت وی به دستور دادستان پلمپ شد، اما چند روز بعد به دستور بازپرسی دادسرای ویژه روحانیت فک پلمپ صورت گرفت و تبریزیان مجدد فعالیت‌های خود را تحت عنوان طب اسلامی ادامه داد.

انجیدنی ادامه داد: این پرونده با شکایت مجدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دادسرای ویژه ارسال شد، اما بازپرسی، دادرسی اولیه را اطاله داد لذا دانشگاه مجبور به مکاتبه با استانداری، دادگستری کل و کمیته پیشگیری از جرم خراسان رضوی و حتی مدارک و مستندات به دادستان کل کشور نیز ارائه کرد.

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ادامه این روند پس از مدتی کوتاه دستور تسریع در رسیدگی به پرونده صادر و بازپرس مجبور به صدور قرار مجرمیت وی شد.

انجیدنی افزود: بر این اساس جلسه دادگاه برگزار، رای اولیه و مجازات مربوطه نیز صادر شد، اما با اعتراض تبریزیان پرونده به دادگاه تجدیدنظر در تهران ارجاع گردید. دادگاه تجدیدنظر نیز رای سه سال زندان را لغو، ولی ممنوعیت طبابت و فروش و ساخت دارو‌های دست‌ساز را ابلاغ کرد.

او گفت: طی همین مدت سه سوله محل ساخت دارو با عنوان طب اسلامی متعلق به آقای تبریزیان که ۹ نفر اتباع خارجی فاقد مجوز اقامت در آن‌ها مشغول تولید دارو بودند و یک انبار دارو‌های ساخته شده کشف و توسط پلیس اماکن نیروی انتظامی در مشهد پلمپ و پرونده به دادسرای ویژه ارسال شد.

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکنون چندین بار بطور کتبی درخواست کرده تا رای صادره در این زمینه در اختیار دانشگاه قرار گیرد، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.


منبع: ایرنا

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۵۲ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
وکیل از بودجه بیت المال؟؟؟
اگه دزدی بیاد خونه کارمند یا پلیس دولت براش وکیل میگیره؟؟؟
با کدام شخصیت متهم شدند حقیقی یا حقوقی؟؟؟