بهشتی پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ادامه همکاری های ایران و آژانس مهمترین محور مذاكرات صالحی و گروسی

کارشناس ارشد مسائل هسته ای گفت: مذاکرات اخیر صالحی پیرامون ادامه همکاری های ایران و آژانس بعد از گام پنجم بود.

صالحیحسن بهشتی پور کارشناس ارشد مسائل هسته ای در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دیدارها و رایزنی های صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با مدیر آژانس همچنین چگونگی ادامه همکاری های دو طرف اظهار کرد: تعامل ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای در راستای همکاری  در جهت  استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است.

او ادامه داد: آژانس طبق بند دوم پیمان ان پی تی موظف است فناور ی صلح آمیز هسته ای را در اختیار تمام اعضای خود قرار دهد و به پیشرفت این فناوری  در کشورهای مختلف از جمله ایران کمک کند.

بهشتی پور  افزود: ایران  قراردادهایی را   امضا رسانده و همکاری های گسترده ای را با آژانس داشته  اما آنچه مورد انتظار کشورمان بوده  این است که در بخش انتقال فناوری هم همکاری های موثری انجام شود،  تا ایران از دانش هسته ای کارشناسان آژانس استفاده کند.

 کارشناس ارشد مسائل هسته ای بیان کرد: فناوری هسته ای در ایران کاملا بومی است اما همکاری های بین المللی موجب رشد و ارتقا دانش هسته ای در زمینه های مختلف از جمله گداخت هسته ای  در کشورمان خواهد شد که موضوعی کاملا فنی است.

بهشتی پور بیان کرد: سفر صالحی به وین برای دو هدف انجام شد،اول مذاکره با گروسی مدیر کل جدید آژانس بین المللی هسته‌ای و  رایزنی درباره آخرین تحولات مربوط به برجام و سیاست‌های آژانس در قبال ایران . 

او تصریح کرد: سیاست آژانس در قبال ایران  در سه بخش انجام می‌شود، اول در مورد کنترل‌ها، دوم نظارت‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای ایران و دیگری اعمال محدودیت‌هایی که ایران قبل‌تر برای خود در برجام پذیرفته بود.

او یادآور شد: محدودیت‌هایی مانند محدود بودن تعداد سانتریفیوژ‌ها، محدود بودن ذخایر اورانیوم و ... که طی پنج مرحله که تحت نظر آژانس بود اعلام کرد که دیگر به این محدودیت‌ها پایبند نخواهد بود و آژانس هم این اقدام آن را تأیید کرد. در بخش محدودیت‌ها اقدام دیگری برای ایران باقی نمانده است، زیرا تمام محدودیت‌ها در زمینه‌های مختلف همچون تعداد سانتریفیوژ‌ها و درصد غنی‌سازی برداشته شده است و ایران دیگر متعهد به آن چیزی نیست که در برجام پیش تر به آن متعهد بود.

 کارشناس ارشد مسائل هسته ای اضافه کرد: اما در بخش کنترل‌ها و نظارت کشورمان  همچنان با آژانس همکاری می‌کند منظور اینکه آژانس هم بر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران نظارت دارد و هم بازرسان آن‌ها طبق جدول‌های تعیین شده و توافق شده طبق برجام همچنان به مراکز هسته‌ای ایران مراجعه می‌کنند.

بهشتی پور تاکید کرد: اینکه شکل این توافق در آینده محدود شود یا خیر بستگی به این دارد که روند همکاری‌های اروپا چگونه خواهد بود و یا مجموعاً تصمیم‌گیری‌هایی که آن‌ها در این زمینه دارند به کجا ختم خواهد شد، زیرا ایران اعلام کرده است که هر زمان اروپا و آمریکا تعهدات خود را در برجام عملیاتی کنند ایران هم بلافاصله تعهدات خود را اجرایی خواهد کرد.

کارشناس مسائل هسته ای یادآورشد: تصور می‌کنم محور اصلی مذاکرات صالحی با مدیر کل جدید آژانس به نحوه همکاری‌های ایران با آژانس بعد از پنج گام اجرایی ایران در کاهش تعهد‌ها برمی‌گردد و باید دید در این زمینه یا توافق جدیدی انجام می شود و اینکه کشورمان اقدامات جدیدی را در این زمینه خواهد داشت یا خیر؟

او با اشاره به اینکه درصد همکاری فرانسه با ایران در زمینه تعاملات هسته‌ای چقدر خواهد بود، اظهار کرد: باتوجه به سابقه بد پاریس در قبال ایران، انجام همکاری ها بین دوکشور آن هم در سطح بالا بعید به نظر می‌رسد.

بهشتی پور درپایان یادآورشد: ایران پیش از انقلاب سرمایه‌گذاری در UDF   انجام داد. این  شرکت در زمینه تولیدات هسته‌ای و غنی‌سازی در فرانسه فعال است و این کشور سال‌ها از بازگرداندن سود سرمایه‌گذاری‌های کشورمان خود داری کرد، آنها نه مواد غنی‌سازی شده  و نه سود پول ایران  را بازنگرداندند.  بعد‌ها هم با شکایت وپیگیری  ما  مجبور به استرداد پول  شدند. علاوه براین تهران بعد از برجام هم  سابقه همکاری  تاثیر گذاری با فرانسه نداشت.

علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران  که به منظور شرکت در نشست دوسالانه امنیت هسته ای سه شنبه ٢٢ بهمن به وین سفر کرده بود، با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مقر این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.صالحی در دیدار با گروسی مدیرکل آژانس گفته بود  که ایران اهل مذاکره و منطق است؛ اما تحت هیچ فشاری تصمیم نخواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار