تنور داغ انتخابات و نقش محوری رسانه‌ها در تقویت مشاركت مردم

بی تردید برای انتخاب نماینده ای اصلح رسانه‌ها نقش بسزایی در سرنوشت آینده جامعه بخصوص برگزاری انتخابات دارند.

تنور داغ انتخابات و نقش محوری رسانه‌هابه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، با اندک نگاهی به تاریخ پرماجرای ۴۰ساله انقلاب اسلامی،بخوبی می‌توان تدبیر تصمیم گیران کشور و نقش مردم به عنوان عقبه و بازیگر اصلی این صحنه عملیاتی در مراقبت و رهانیدن انقلاب و دستاورد‌های آن از گردنه‌های نفس گیر را به وضوح مشاهده کرد.

رسانه‌ها نقش موثری در سرنوشت آینده جامعه دارند که اگر از این ظرفیت بزرگ به خوبی استفاده شود، بخشی از دغدغه‌های مردم کاسته می‌شود تا با دریافت نقدها، تحلیل‌ها و اخبار به موقع از انتخابات بتوانند، در انتخابی به صلاح جامعه در ابعادی جامع، موثرباشند.

انتخابات یکی از بزرگترین رخداد‌های مهم هر کشور است که با توجه به داغ شدن تنور گرم  انتخابات مجلس شورای اسلامی، مسئولان رسانه‌های استان همدان باید نسبت به رسالت خطیر خود احساس مسئولیت کنند.

رسانه می‌تواند در بهبود کمیت و کیفیت این رخداد نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد؛ همچنین برگزاری انتخابات در فضایی سالم به همراه رقابت کاندیدا‌ها بر اساس رعایت تقوا، اخلاق مداری، شفافیت و عدالت در تقویت بنیان‌های دموکراسی در جامعه موثر است.

در اینجا می‌طلبد رسانه‌ها قبل از پوشش اخبار و سوژه‌های انتخاباتی هوشمندانه، خردمندانه و با دقت کافی به تحلیلی از جریان‌های سیاسی موجود در استان، نقش عوامل مختلف درونی وبیرونی در سرنوشت انتخابات، چهره شناسی و رفتار شناسی در جامعه بپردازند.

 

انعکاس مطالبات مردمی، بیان کاستی ها، ترسیم چشم انداز‌های مدت دار (کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت) برای مناطق مختلف استان و نقد منصفانه و سازنده تک تک نامزد‌ها و نبود تبعیض میان افراد از وظایف خطیر رسانه‌ها است که شرط تحقق این مهم شرایط حاکم برجامعه و در رأس مسئولیت پذیری مسئولان رسانه‌ها است.

با توجه به اهمیت نقش رسانه‌ها در برگزاری انتخابات با مدیرکل صدا و سیمای مرکز همدان به گفتگو نشستیم.

تنور داغ انتخابات و نقش محوری رسانه‌ها
انتخابات مجلس شورای اسلامی نیازمند پیوست رسانه‌ای است

مهدی دهقان نیری مدیرکل صدا و سیمای مرکز همدان در این خصوص با اشاره به آموزه‌های امام حسین (ع) در کربلا و نقش رسانه‌ای حضرت زینب (س) گفت: امام حسین (ع) و یارانش در کربلا به شهادت رسیدند، دورانی که تصور بر این است رسانه فاقد معنا بوده و هنوز اثری از تکنیک‌های رسانه‌ای وجود نداشته، اما نگاهی به قبل، حین و بعد از این حادثه نمایانگر چیزی جر آنچه می‌پنداریم، است.

او ادامه داد: هنگام حادثه عاشورا تک تک رفتار‌های امام حسین (ع) و یارانشان کارکرد رسانه‌ای خاص خود را داشته است، از نماز ظهر عاشورا در میان جنگ تا توبه حر و رفتار ابوالفضل العباس  که همگی حاوی پیام رسانه‌ای به مخاطب است، اما نکته مهم رفتار و نقش رسانه‌ای حضرت زینب کبری (س) پس از عاشوا است،که نقش رسانه‌ای ایشان در این مقطع تاریخی بر کسی پوشیده نیست.

دهقان نیری اظهار داشت: این حرکت حضرت زینب (س) در واقعه کربلا به ما می‌آموزد که هر اقدام دینی، فرهنگی، ترویجی و تبلیغی در حوزه اسلام وشیعه نیازمند یک فعالیت بزرگ رسانه‌ای است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز همدان با بیان اینکه اگر پیوست رسانه‌ای برای حرکت‌های انقلابی وجود نداشته باشد بخصوص در این عصر و دوره از زمان، افزود: دشمنان با هرگونه فضای تبلیغی می‌خواهند ریشه‌ها و تحریف در واقعه‌ها و قلع و قمع تاریخ و فعالیت‌های انقلابی و اعتقادات ما را تغییر دهند، اما با روشنفکری مردم انقلابی تاکنون نتوانسته اند در دل‌های مردم ایران تاثیری داشته باشند.

او بیان کرد: در شرایط کنونی که دشمن به دنبال بی رونقی انتخابات است قطعا احساس تکلیف کردن مردم برای حضور در صحنه و تدبیر مسئولان و برنامه ریزان دخیل در ایجاد فضای نشاط آور انتخابات کمک خواهد کرد تا رویای دشمن بسان دیگر دوره‌های قبل در خصوص کاهش مشارکت مردمی در این عرصه نیز تعبیر نشود و شاهد حضوری پررنگ و پرشور پای صندوق‌های رای در دوم اسفند ۹۸باشیم.

مدیر رسانه ملی استان همدان با اشاره به اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از بزرگترین حرکت‌های انقلابی در نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، اظهار داشت: این امر مهم به شدت نیاز به یک پیوست رسانه‌ای دارد چرا که این رسانه است که وظایف مجلس را برای مردم تبیین می‌کند و همچنین وظایف مردم را نیز برای انتخاب نماینده اصلح تبلیغ می‌کند و حضور حداکثری را برای داشتن یک مجلس قوی تهییج می‌کند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز همدان با اشاره به اینکه اگر پیوست رسانه‌ای برای برگزاری انتخابات نباشد، یادآور شد: خیلی از مردم حتی تاریخ برگزاری انتخابات را هم نخواهند دانست وبا شرایط شرکت در انتخابات و ویژگی‌های یک نماینده اصلح آشنا نخواهند شد.

دهقان نیری رسانه را مهمترین ابزار کاربردی و تاثیرگذار در انتخابات دانست و اظهار داشت: رسانه ملی مهمترین ابزاری است که می‌تواند خوب و بد را در جامعه القا کرده و به افکار عمومی جهت دهی بدهد.

اوبا اشاره به نقش رسانه به تبیین و تبلیغ و تهییج مردم برای شرکت در انتخابات گفت: به هرحال در یک جمع‎بندی کلی می‌توان گفت، هم پیام، هم رسانه و هم وضعیت حاکم بر جامعه در شکل‎گیری تفکر جدید و جامعه جدید نقش دارند.

بادبیر خبر خبرگزاری ایرنا در همدان هم صحبت شدیم.

تنور داغ انتخابات و نقش محوری رسانه‌ها
رسانه‌ها نقش محوری در رونق بخشی فضای انتخابات دارند

زهرا پیرنیا در  خصوص نقش مجوری رسانه ها گفت: رسانه‌ها در انتخابات نقش و جایگاه چند بعدی دارند از یک طرف رسانه‌ها می‌توانند مطالبات و دیدگاه سیاسی و اجتماعی مردم جامعه را به مسئولان انتقال داده و از سوی دیگر تاثیرات و نتایج نظرات مردمی در سیاست‌ها و فعالیت‌های کشور را نشان دهند تا حس اعتماد و اطمینان بین دولت و مردم افزایش یابد.

او با اشاره به اینکه رسانه ها، نقش تعیین کننده در مشارکت همگانی و جهت دهی افکار عمومی به سمت صندوق‌های انتخاباتی دارند، افزود: رسانه‌ها به عنوان یکی از ارکان مهم در پویایی و شکوفایی دموکراسی نقش فزاینده‌ای به عهده دارند.

دبیر خبر خبرگزاری ایرنای همدان بیان کرد: بدون تردید نقش رسانه‌ها در پای صندوق‌های رای در همه عرصه های انتخابات حیاتی است، چراکه در آستانه انتخابات، اگر بتوانند بی طرف و متعهد به الزامات و قوانین رسانه‌ای عمل کنند، می‌توانند در هدایت مردم به سمت برنامه‌ها و توانایی‌های تیم‌های داوطلب نقش ایفا کنند.

فعال رسانه‌ای همدان ادامه داد: مستقل عمل کردن رسانه‌ها و عدم جانبداری آن‌ها از داوطلبان ضروری است و رسانه‌ها و مطبوعات، فقط باید برنامه‌های کاندیدا‌ها را به آگاهی مردم برسانند و فراتر از آن عمل نکنند.

پیرنیا با بیان اینکه رسانه‌ها نباید از داوطلب خاص حمایت کنند و بدون شک، حمایت رسانه‌ها از نامزد‌های خاص، مردم را دچار شبهه و بدبینی نسبت به آن‌ها می‌کند، اظهار داشت: بنابراین بی طرفی رسانه‌ها در انتخابات بسیار مهم و ضروری است.

او جایگاه رسانه‌ها برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای را حائز اهمیت دانست و گفت: اصحاب رسانه اگر بتواند به درستی جایگاه و اهمیت کار نمایندگان مجلس را برای مردم تشریح کنند و مردم هم بدانند که وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان رکن اصلی نهاد قانون گذاری در کشور ایران چیست با اطمینان بیشتری می‌توانند در انتخابات مشارکت کنند و با علم به این موضوع افراد توانمند، متخصص، اهل فن، متعهد و آشنا به مشکلات مردم را راهی مجلس می‌کنند.

دبیر خبر خبرگزاری ایرنا همدان یادآور شد: نقش محوری رسانه در این عرصه به عنوان یک مولفه اثرگذار در انتقال زمینه‌های نشاط ایجاد شده از سوی مجریان و متولیان امر برگزاری انتخابات از یکسو و تبیین اهمیت شرکت در این عرصه سرنوشت ساز به نوبه خود می‌تواند در رونق بخشی به فضای انتخابات موثر واقع شود.

پیرنیا ادامه داد: البته نباید فراموش کرد که گام نخست زمینه سازی برای حضور میلیونی و فراگیر مردم در عرصه انتخابات منوط به حضور داوطلبان نمایندگی از سلایق مختلف دارد تا رای دهندگان بتوانند به راحتی گزینه مورد نظر خود برای به دست گیری سرنوشت چهارساله خود را برگزینند.

با مدیر عامل خانه مطبوعات استان همدان هم هم صحبت شدیم.

تنور داغ انتخابات و نقش محوری رسانه‌ها

انتخابات  در دست رسانه ها است

مهرداد حمزه در مورد نقش رسانه ها در انتخابات گفت: رسانه‌ها همواره در اتفاقات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نقش خود را ایفا می‌کنند و در اطلاع رسانی به مردم رسالت خود را انجام می‌دهند.

او با اشاره به اینکه رسانه‌ها در برگزاری انتخابات امسال هم بار دیگر نقش آفرینی می‌کنند ادامه داد: رسانه‌ها در سرنوشت آینده جامعه تاثیر بسیار زیادی دارند.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان  گفت: رسانه های جمعی به عنوان اصلی ترین جریان های فکری، نقشی موثر و تعیین کننده برای ترغیب حداکثری مردم به منظور مشارکت در انتخابات را دارند و باید به شیوه های گوناگون شور انتخاباتی را در جامعه فراگیر کنند و از قدرت رسانه ای خود در تشویق مردم برای حضور در پای صندوق های رای بهره ببرند.

حمزه یاد آورشد: رسانه ها در قبال شور بخشیدن به فضای انتخاباتی جامعه مسئولیتی خطیر و سنگین و البته حساس دارند به گونه ای که می توانند با انتشار مطالب خود یک جامعه را به مشارکت گسترده فرا بخوانند و یا آنها را مایوس و سرخورده کنند؛ چرا که رسانه ها را می توان در زمره رهبران خط فکری جامعه نام برد.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان تشویق در حضور حداکثری مردم و بالا بردن سطح مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای را یکی از مهمترین وظایف رسانه برشمرد واظهار داشت: رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع رسانی صحیح از سوابق و برنامه‌های کاندید‌های مجلس شورای اسلامی مردم را در انتخاب درست و آگاهانه کمک کنند.

حمزه با بیان اینکه برقراری مناظره‌ها و گفتگو با نمایندگانی که تایید صلاحیت شدند موجب می‌شود مردم راحت‌تر با برنامه‌ها و ذهنیت کاندید‌ها آشنا شوند، بیان کرد: خوشبختانه رسانه‌های استان همدان در این خصوص پیش قدم شدند بطوری که در کشور بی سابقه بوده است.

او با اشاره به اینکه بخشی از بار انتخابات بر دوش رسانه‌ها است، افزود: برگزاری مناظره‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در فرایند آشنایی بیش از پیش ملت ایران با مجلس شورای اسلامی داشته باشد تا با شناخت دقیق‌تری بتوانند آرای خود را به صندوق‌های رأی بیندازند.

و اما کلام آخر؛ امروزه انتخابات در همه جای جهان یک فرایند تصمیم‌گیری رسمی برای اداره کشور‌ها است و در این میان رسانه ومردم دو رکن انتخاب اصلح در یک جریان سازی مفید و مثمر ثمر خواهند بود.

گزارش از زهرا جعفرپور ایروانی
انتهای پیام/ج

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.