گزارش/

اظهارات ضد و نقیض مسئولان پیرامون قاچاق دام/ قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوسفندی ۷۰ هزار تومان

تناقض گویی‌های مسئولان در قبال قاچاق دام آن هم در آستانه سال نو، توزیع کنندگان این کالای اساسی را سرگردان کرده است.

خبرنگار: محبی/ به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ساله قیمت اقلام اساسی سبد خانوار در ایام‌پایانی سال به بهانه های مختلف با نوساناتی در بازار رو به رو می شود که در این‌میان عوامل واسطه و دلال فرصت را غنیمت شمرده تا بتوانند از این آب گل آلود ماهی بگیرند.
 
بسیاری از مسئولان بر این باورند که عوامل واسطه و دلال از هفته ها قبل با ایجاد جو روانی‌ کمبود عرضه دام ناشی از قاچاق به دنبال حفظ قیمت های فعلی هستند، در حالیکه با وجود انباشت دام در واحدهای دامداری و زایش های مناسب نه تنها کمبودی در عرضه وجود ندارد بلکه به سبب مازاد عرضه باید بخشی از دام تولیدی به بازارهای هدف صادر شود.
 
اگرچه نوسان نرخ ارز همانند سال گذشته زمینه را برای خروج  غیرقانونی دام از مرزهای کشور فراهم کرده است، اما مدیر عامل اتحادیه دامداران معتقد است که بیان اظهاراتی مبنی بر قاچاق دام از مرز بانه واقعیت ندارد.
 
حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌تاواز آخرین وضعیت قاچاق دام‌از مرز بانه و تاثیر آن بر بازار گوشت شب عید با خبر شویم:

خروج‌ غیر قانونی دام‌ از مرز بانه/ قاچاق دام، بازار گوشت را متشنج کرد

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از نوسان قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۸۳ تا ۸۵ هزار تومان به مغازه‌دار و با احتساب  ۱۰ درصد سود ۹۲ تا ۹۳ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

وی قاچاق دام را عامل اصلی تشنج قیمت گوشت در بازار برشمرد و افزود: بنابر اطلاعات موثق، قاچاق دام از مرز بانه به میزان قابل توجهی در حال انجام است که همین امر موجب شده قیمت گوشت گوساله و گوسفندی طی روز‌های اخیر با نوساناتی در خرده فروشی‌ها روبه‌رو شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش ۳ هزار تومانی قیمت دام زنده در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو دام با نرخ ۴۵ تا ۴۷ هزار تومان در میادین عرضه می‌شود.

ملکی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام زنده وجود ندارد، بیان کرد: این در حالی است که با استمرار خروج دام از مرز بانه و تمایل دامداران به عرضه آن سوی مرزها، بدون تردید با کمبود عرضه و التهاب قیمت در بازار شب عید مواجه خواهیم شد.

این مقام مسئول جلوگیری از خروج دام از مرز‌های کشور را تنها راه‌حل کنترل قیمت گوشت در بازار دانست و گفت: بنابر اطلاعات موجود، میزان قابل توجهی دام از مرز‌های کشور در حال خروج است به همین خاطر دامداران به دنبال فرصتی هستند تا دام خود را با قیمت مناسب آن سوی مرز‌ها عرضه کنند، از این رو اعمال نظارت دقیق بر مرز‌های کشور تنها راه‌حل جلوگیری از التهاب قیمت در بازار به شمار می‌رود.

قاچاق دام بهانه‌ای برای برهم زدن نظم بازار گوشت/ قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوسفندی ۷۰ هزار تومان

سعید سلطانی مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  خروج دام سنگین از مرز‌های کشور را تکذیب کرد و گفت: برخی افراد فرصت‌طلب و سودجو که به دنبال منافع خود هستند با بیان اظهاراتی مبنی بر خروج غیرقانونی دام از مرز‌های کشور، به دنبال التهاب مجدد قیمت گوشت در بازار هستند تا بتوانند سود‌های هنگفتی را به جیب بزنند.

وی قیمت تمام شده هر کیلو گوساله زنده را بالای ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: مسئولان دولتی اعلام کرده اندکه در صورت فروش  گوساله زنده با قیمت کمتر از ۲۷ هزار تومان حاضرند دام تولیدی دامداران را خرید حمایتی کنند که متأسفانه تاکنون این امر صورت نگرفته است.

به گفته سلطانی، با وجود آنکه متوسط قیمت فروش گوساله زنده بین ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان است، اما تاکنون خبری از خرید حمایتی از دامداران‌نیست.

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور متوسط قیمت هر کیلو دام سبک را ۳۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: بنابر آمار، قیمت گوسفند زنده نسبت به ابتدای سال ۲۵ درصد کاهش یافته است و تنها افراد فرصت‌طلب با بیان اظهاراتی مبنی بر خروج چشم‌گیر دام از مرز‌های کشور به دنبال برهم زدن نظم بازار هستند.

سلطانی قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوساله را ۶۰ هزار تومان و گوشت گوسفند را ۷۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالیست که به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال، گوشت با نرخ‌های حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در مناطق شمال تا جنوب شهر عرضه می‌شود که این امر اجحاف در حق مصرف کنندگان است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت فعلی گوشت در بازار کاذب است، اظهار کرد: از سال گذشته با هویت‌دار کردن دام و کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلال به دنبال تعادل قیمت گوشت در بازار هستیم چرا که عوامل واسطه و دلال با قاچاق دام به خارج از مرزها، ضربه مهلکی به بازار داخل وارد کردند.

وی ادامه داد: با توجه به زایش‌های مناسب در بخش دام سبک و ازدیاد دام سنگین در واحد‌های دامداری، نه تنها کمبودی در عرضه وجود ندارد بلکه از مسئولان ذیربط انتظار می‌رود که به منظور جلوگیری از زیان تولید کنندگان مجوز صادرات دام را صادر کند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور درباره آینده بازار گوشت شب عید تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا و انباشت دام در واحد‌های دامداری، پیش‌بینی می‌شود که نوسان خاصی در بازار شب عید اتفاق نیافتد.

کمبود دام در بازار صحت ندارد / جو روانی قاچاق دام بر التهاب بازار گوشت دامن زد

منصور پوریان رئیس شورای تامین  کنندگان دام کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خروج غیرقانونی دام از مرز بانه را تکذیب کرد و گفت: برخی عوامل واسطه و دلال با ایجاد جو روانی مبنی بر خروج غیرقانونی دام از مرز بانه به دنبال ایجاد التهاب در بازار گوشت هستند، در حالیکه مقادیر قابل توجهی دام و گوشت در کشور وجود دارد.

وی افزود: با توجه به زایش‌های مناسب و انباشت دام در واحد‌های دامداری، قیمت دام روند نزولی به خود گرفته است به طوری که هم اکنون هر کیلو لاشه دام سبک با قیمت ۶۵ هزار تومان در برخی کشتارگاه‌ها به دلیل ازدحام دام و فراوانی گوشت عرضه می‌شود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور ادامه داد: در حال حاضر عرضه گوشت به حدی بالاست که به سبب ایجاد قیمت‌های رقابتی، هر کیلو منجمد برزیلی با قیمت ۴۰ هزار تومان و گوسفندی منجمد ۶۰ هزار تومان و گوشت گرم گوسفندی در خرده فروشی‌ها ۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود و حال جای این سوال مطرح است که با وجود شرایط فعلی چطور ممکن است التهاب در بازار ایجاد شده باشد؟

به گفته پوریان، در حال حاضر عرضه گوشت و دام زنده به حدی گسترده است که اظهارات مغازه‌داران و عوامل واسطه با واقعیت مطابقت ندارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبود عرضه دام در میادین شایعه‌ای بیش نیست، اظهار کرد: هم اکنون بسیاری از دامداران از انباشت دام در واحد‌های خود گلایه‌مند هستند که زایش‌های مناسب بهار بر این‌انباشتگی دامن می‌زند.

وی با اشاره به اینکه انباشتگی دام در واحد‌های دامداری بر روند نزولی قیمت گوشت بی‌تأثیر نیست، اظهار کرد: برخی افراد سودجو با بیان اظهاراتی مبنی بر کمبود دام به دنبال حفظ منافع خود در ایام پایانی سال هستند.

 با توجه به فراوانی گوشت داخلی و وارداتی و انباشت دام در واحد‌ها در کنار زایش‌های بهاره، هرچقدر به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم، نه تنها نوسانی در بازار نخواهیم داشت بلکه با کاهش قیمت روبه‌رو خواهیم شد.

در حال تکمیل/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۸:۰۱ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
من خودم یک دامداری هزار راسی دام سبک دارم.بخدا بقران ب هرچی باور دارید دامداری در حال حاضر بشدت در ضرر است.من کاش وارد تولید نمیشدم بشدت ضرر کردم و خسته گی کار هم بسیار زیاد است.قیمت ۳۴ تومن برای بره خرج خوراکش رو درنمیاره چ برسه ب کارگر و مرگ و میر.تورو خدا یکم انصاف داشته باشید واردات دام کمر تولید رو شکسته
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۷:۰۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
من خودم یک دامداری هزار راسی دام سبک دارم.بخدا بقران ب هرچی باور دارید دامداری در حال حاضر بشدت در ضرر است.من کاش وارد تولید نمیشدم بشدت ضرر کردم و خسته گی کار هم بسیار زیاد است.قیمت ۳۴ تومن برای بره خرج خوراکش رو درنمیاره چ برسه ب کارگر و مرگ و میر.تورو خدا یکم انصاف داشته باشید واردات دام کمر تولید رو شکسته
United States of America
سردار
۰۴:۳۰ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
چرا کالاهای دیگر نمیکند گرون میدید کسی نیست بگه چرا گرون میکند ولی کالا کشاورز و دامدار گرون شد اگه حساب کنید نسبت به این تورم گرون نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
ایا از قیمت خوارک گوسفند خبر دارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
سلام من اهل بانه هستم و دامدار، چرا میگید قاچاق از بانه انجام میشه چطور پس ما خبر نداریم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۳:۳۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
حتما پرایدم از بانه قاچاق میکنن مسعولین رسیدگی کنن تیر اهن و چیزای دیگه هم از بانه قاچاق میشه لابد
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۲۰:۵۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
مسئولان خودشان با قاچاقچیان همکاری میکنند اگر غیراز این بود که کسی نمیتوانست دام را قاچاق کنه
Denmark
محمد
۲۰:۰۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
مسعولین اول بیاید صدای دامدار رو بشنوید که با چه زحمت و چه هزینه ای گوساله ی ۱۰۰ کیلو رو ۶۰۰ کیلو کرده و میخواد بفروشه بقول خودتون دام ها انباشته شده تو دامداری هاو خریدارهم نیس بله درسته بنظرم باید همه دامدارهارو قتل عام کنید تا روند نزولی قیمت گوشت ادامه داشته باشه دیگه هرچقد فریاد زدیم کسی صدامونو نشنید واقعا متاسفم براتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
رحمت به پدرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
خدا نعلت کند باعث ودانش این ملت واقعا بدبخت است بعضیها هستند تو این مملکت به نون شب محتاج شدن چه برسه که بتونه یک کیلو گوشت بهره.اون وقت خودم دامدار سراغ دارم که بوسیله قاچاق دام ملیادر شدن.کسی که خودش زمانی هم‌مثل همین مردم عادی بوده.چرا؟.
Germany
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
یارو ماهی یک گونی پول مفت به صورت راحت و تمیز میاد به حساب بانکیش اونوقت دامدار باید با هزار بدبختی پول در بیاره اونم اگه چیزی براش بمونه
United States of America
شفیع
۱۶:۱۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
سلام امروز منطقه ما قیمت بره نر 35000 تومن که قیمت گوشت خالص بدون دنبه 64500 تومن دقیقا در میاد دلال ها از کشتار گاه امروز خریدن 65000 وبا احتساب کرایه 1000 تومن کرایه تا تهران وسود متعارف نباید 70000 تومن بیشتر باشه شرم اور هست قیمت 85000 تومن لازمه یاد اوری کنم که جو وچرای در مرتع دام هیچ ربطی به دلار نداره دعا کنیم خدا ما را هدایت کند
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
مسئولان رسیدگی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
قیمت 70000 تومان منطقی است واقعا؟
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۲:۲۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
بله تو خواب باید قیمتش کیلویی 70 هزار تومان باشه ولی چیزی تو این مملکت گرون بشه ارزون نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۲:۲۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
بله تو خواب باید قیمتش کیلویی 70 هزار تومان باشه ولی چیزی تو این مملکت گرون بشه ارزون نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
حقتونه وقتی برنامه ندارین دامداربره کیلویی ۵۰خریدچاق کردکیلویی ۳۰دادوکلاضرر وبعدش کسی جرات نکردبره های کوچیک بخره وبره های وزن پایین کشتارشدواین میشه که دوباره بازاربهم بریزه
Iran (Islamic Republic of)
دامدار
۱۲:۱۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
مسئولین قیمت علوفه و خوراک دام رو بیارن پایین، بعد بحث ارزونی گوشت رو مطرح کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
مسولان فقط یک هفته واقعا جلوی قاچاق دام را بگیرند و مردم ببینند که چطور قیمت دام برمیگرده به جایی که باید باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
موندیم کی مسوله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
ممنون بابت اطلاع رسانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
کرمان 120تومنه چرا تنظیم بازار تو کرمان نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
باسلام چرا مرزهای کشور ما این قدر بی دروپیکر وبی صاحب هست مواد مخدر وارد میشود دام خارج میشود باید هرکس قاچاق کرد همونجا باید اعدامشون کنند تا درس عبرت باشه برای دیگران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
چرا در مرزهای کشور نظارتی نیست
Iran (Islamic Republic of)
رحمت
۰۹:۰۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
وقتی دام به سهولت قاچاق میشود چیزهای دیگر که جای خود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
میشه گرونش هم کرد تا قاچاقش نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
اگر کیلو ۲۱۰ تومن بشه شاید دیگه قاچاق نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
میشه اینم سهمیه بندی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
مسئولان کاری کنند تا قاچاقش کم بشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
راهکارهای زیادی رو برای مبارزه با قاچاق میشه انجام داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
سال‌هاس بحث قاچاق مطرح است چرا اقدام عملی انجام نشده است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
مسئولان باید پیگیر شوند تا مشکلان مردم در آستانه عید کمتر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
یکسال است هی میگین گوشت دام گوشت دام
این چه وضعه که در مورد یک مساله کوچک معیشتی مردم یکساله سردرگم هستند و نمی توانند حل کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
کشورراقاچاق برداشته!! دولت ومسؤلین کجاهستند! ؟! ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
تنها راهکار دولت برای کاهش قیمت دام گران کردن علوفه و به صرفه نکردن نگه داری دام برای دامداره.اخه ما دامدارا چه گناهی کردیم ک صبح تا شب کنار دارم زحمت میکشیم بوی بدش رو تحمل میکنیم.اخر هم وقتی میخایم بفروشیم هزینه ای ک خرج دام کردیمم نمیتونیم پس بگیریم.پشیمونم این شغل رو انتخاب کردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
قاچاقچی‌ها باعث بر هم خورن نظم بازار کشور میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
چرا کسی بفکر دامدار نیست؟هیچکس نمی گوید دامی که کلیویی۳۵۰۰۰ تومان خریده شده است حالا باید کلویی۲۴۰۰۰ تومان بفروشد یعنی کلیویی ۱۱۰۰۰ تومان از اصل خرید ضرر بعلاوه ده ماه زحمت کشید و وام ۱۸ درصد برداشته برای جوانی بیکار که کار افرینی کند حالا بعد از ده ماه برای هر گاوی ۱۰ میلیون هزینه شده است چرا باید دام ها روی دستماند بماند و دامدار اینقدر ضرر و زیان کند خدا لعنت کند کسانی که واردات بی رویه انجام می دهند و تولید را دچار ضرر و زیان میکنند چرا کسی بفکر دامدار نیست؟
آخرین اخبار