عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در نشست خبری:

راه‌حل مشکلات را می‌دانیم/ از وظایف مجلس انتخاب مجریان صالح برای کشور هست

میرسلیم گفت: یکی از وظایف نمایندگان مجلس انتخاب مجریان صالح برای کشور هست.

راه حل مشکلات را می دانیم/  از وظایف مجلس انتخاب مجریان صالح برای کشور هستبه گزارش خبرنگار  حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید مصطفی آقا میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب  در نشست خبری خود که  امروز شنبه در خبرگزاری مهر برگزار شد، با اشاره به اهمیت انتخابات اخیر مجلس گفت: این انتخابات بسیار مهم بوده، زیرا شرایط کشور بسیار حساس است.

او با تاکید بر اینکه بن‌بستی وجود ندارد هرچند مشکلاتی هست، گفت: امید داریم که بتوانیم دست به دست هم نمایندگان و خود مردم در صدد گشایش در مشکلات باشیم.

میرسلیم با بیان اینکه در سال‌های گذشته فرصت‌های گرانقدری از دست رفته، ولی می‌توان آن‌ها را بازیافت، گفت: نکته اساسی اینکه اگر بخواهیم در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موفق شویم شرط لازم آن اعتماد است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با تاکید بر اینکه اعتماد مردم به امام بود که انقلاب را پیروز کرد، تصریح کرد: ما در شرایط بحرانی قرار نداریم، ولی در روز‌هایی که کشور در بحران بوده با اعتماد مردم به کارگزاران موفق شده‌ایم و الان به اعتماد خدشه وارد شده و دلیل آن کمبود صداقت است و مردم از مسئولان انتظار صداقت دارند.

او افزود: کشور با مشکل رکود و تورم و سقوط ارزش پول ملی و گرانی مواجه است، ولی اگر بخواهیم از پس آن‌ها بر بیاییم باید اعتماد بین مردم و مسئولان برقرار شود.

میرسلیم ضمن تاکید بر اینکه دست یافتن به اعتماد نیازمند این است که مردم در نامزد‌های انتخابات صداقت و از خودگذشتگی و فداکاری را ببینند، اظهار داشت: در این صورت آنچه به عنوان تباهی و آلودگی حتی در سطح مجلس هم بوده، قابل جبران خواهد بود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس ضمن تاکید بر اینکه از وظایف مهم مجلس انتخاب مجریان شایسته است و مجلس برای این است که افراد کاردان سرکار بیایند و برای این نیست که عده‌ای مشغول کارچاق‌کنی شوند، عنوان کرد: نشت مالیاتی به عده‌ای واسطه و دلال زالوصفت می‌رسد و برای رفع آن نیازمند مجری صادق و توانا هستیم.

میرسلیم با بیان اینکه ائتلاف نیرو‌های انقلاب براساس آینده شکل گرفته نه گذشته‌ای که ممکن است هرکدام از اعضا صعف‌هایی در آن داشته باشند، اظهار داشت: شاید می‌شد بهتر از این فهرست هم لیستی بدهیم، ولی این بطور نسبی از پشتیبانی خوبی برخوردار است و ان‌شاءالله با اقبال مردم روبرو خواهد شد.

عضو فهرست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با اشاره به برخی اختلافات در جریان اصولگرا تصریح کرد: ائتلاف با این دیدگاه شکل گرفت که برای حل مسائل کشور در آینده چاره جویی کند و افرادی هم که حضور دارند تجربیاتی دارند که شاید صددرصد هم درست نباشد، چون انسان بی نقص نیست و ممکن است هرکسی در صحنه فعالیت حضور داشته باشد، ضعف‌ها و قوت‌هایی دارد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه به خاطر اختلاف نظر بین افرادی که همگی اصول را قبول داشتند، نتوانستیم همه اصولگرایان را صددرصد کنار هم قرار دهیم، گفت: با زحمت شورای ائتلاف، ۴۰ حزب، گروه اجتماعی و شخصیت سیاسی گرد هم آمدند و بر مبنای اعتقاد به موفقیت برای حل مشکلات کشور ائتلاف شکل گرفت.

او با تأکید بر اینکه ائتلاف بر مبنای آینده است نه گذشته، تصریح کرد: هریک از اضلاع ائتلاف ممکن است ضعف‌ها و ایراداتی داشته باشند؛ اما با زحمت شورای ائتلاف، توانستیم هماهنگی نسبی ایجاد کنیم؛ شاید می‌توانستیم فهرست بهتری با یک همگرایی بیشتر ایجاد کنیم و نمی‌توانیم بگوییم این لیست به طور مطلق بدون اشتباه است؛ اما به طور نسبی این لیست خوب است و ان‌شالله با اقبال مردمی روبر خواهد شد.

میرسلیم در پاسخ به سوالی در مورد برنامه مجلس آینده در حوزه نظارت بر رفتار نمایندگان، خاظرنشان کرد: من عضو هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم و در انتقاد کردن کوتاهی نمی‌کنم و انتقاد من هم توأم با پرخاش نیست و دلسوزانه است. یکی از اشکالات مجلس، عدم توجه به رفتار نمایندگان است و رهبری هم دو سال پیش این موضوع را تذکر دادند و این در حالیست که خود نمایندگان باید نظارت بر رفتار خودشان را جدی می‌گرفتند نه اینکه از بیرون بر رفتار آنان نظارت شود و کار به جایی برسد که برای انتخابات پیش رو شورای نگهبان وارد کار شود و نمایندگان متخلف را رد صلاحیت کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن بیان اینکه کاش نمایندگان مراقبت می‌کردند و نمی‌گذاشتند چنین فضایی پیش بیاید و این برازنده نمایندگان و هیئت رئیسه مجلس نیست، تصریح کرد: نظارتی که در دوره اول و دوم مجلس وجود داشت بی‌نظیر بود؛ ولی به تدریج در نظارت بر رفتار نمایندگان اشکالاتی پیدا شد و کار به اینجا رسید که ما حتی شاهد زندانی شدن یک نماینده بودیم.

میرسلیم با بیان اینکه اگر ما در صحنه مجلس آینده حضور پیدا کنیم قطعاً بر رفتار خودمان به طور جدی نظارت خواهیم کرد و کوچکترین خطا را نخواهیم بخشید، اظهار داشت: مجلس در رأس امور است و اگر این رأس، فاسد شود کل کشور به فساد کشیده خواهد شد و این از وظایف مهم مجلس است و حتی اگر ما به مجلس راه پیدا نکنیم این موضوع را در بیرون مجلس رها نخواهیم کرد.

او با بیان اینکه فهرست شورای ائتلاف تقریباً تکمیل شده و یک نکته مبهمی درباره نماینده اسلامشهر وجود دارد که امیدواریم به زودی برطرف شود، اظهار کرد: پس از تدوین نهایی این فهرست، دیگر مردم مشکلی برای انتخاب نمایندگان خود نخواهند داشت، چون چهره‌های حاضر در این لیست کاملاً شناخته شده هستند.

میرسلیم با تاکید بر اینکه رای دادن مردم به کل فهرست بسیار مهم است، گفت: از نظر محاسبات انتخاباتی وقتی به کل ۳۰ نفر رأی داده نشود به نفع جریان رقیب خواهد بود.

عضو فهرست شورای ائتلاف نیرو‌های انفلاب ضمن تاکید بر اینکه به خاطر ضعف در قانون، مردم سردرگم می‌شوند و مجبورند به کسی رأی بدهند که او را نمی‌شناسند، تصریح کرد: در این مورد قانون انتخابات مجلس بسیار مهم است و باید به این کار اساسی با دقت پرداخت شود.

او با بیان اینکه باید به موضوع بسیار مهم اعتبار نمایندگان نیز دقت شود، تصریح کرد: نماینده‌ای که با ۲۰ درصد آرا وارد مجلس می‌شود، نماینده اکثریت مردم نیست و خود نمایندگان که قانون انتخابات را فشل کردند، نمی‌دانستند که در حال تضعیف جایگاه خودشان هستند و انتخابات هرچه پیچیده‌تر شود، اشکالات بیشتری در آن پیش می‌آید.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه ما هنوز نتوانستیم از سامانه‌های پیشرفته برای برگزاری انتخابات استفاده کنیم و این به اعتماد مردم صدمه می‌زند و دولت باید در این زمینه دست به کار می‌شد، گفت: فروردین ۹۶ به شخص وزیر گفتم چرا در حالی که سیاست‌های این موضوع ابلاغ شده، قانون تدوین نکردید و باید دراین موضع جوابگو باشید.

میرسلیم در عین حال افزود: به هر حال قانون بد بهتر از بی‌قانونی است و این بار هم باید با همین قانون بسازیم و انتخابات را به بهترین شکل برگزار کنیم.

میرسلیم در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون تلاش دولت برای دستیابی به توافق هسته‌ای اظهار داشت: دولت ما وقت زیادی برای دستیابی به برجام صرف کرد و مذاکرات متعددی در این زمان انجام شد و در این مذاکرات که نمایندگان اروپا و آمریکا حضور داشتند، متعهد شدند و امیدی را در دل دولت ما ایجاد کرده بودند که بر مبنای ایجاد برجام راه‌هایی را که پیش بینی کرده بود و آن‌ها بیشتر متوجه به سمت غرب بود را به اجرا بگذارد.

او ادامه داد: این دولت، دولتی است که فکر می‌کند نجات‌بخش از مناسبات خوب با آمریکا و اروپا است البته ما مخالف روابط خوب با کشور‌های دیگر نیستیم، اما این را هم قبول نداریم که از سوراخی که تاکنون چند بار گزیده شده ایم باز هم گزیده شویم ما از اول می‌دانستیم اعتمادی به آمریکا نیست.

میرسلیم افزود: آمریکایی‌ها قبل از انقلاب از دوران مصدق و چه بعد از انقلاب با آنچه که در سفارتخانه آمریکا افشا شد اثبات کرده بودند، هدف آن‌ها محترم شمردن حیثیت و استقلال ملت ایران نیست بلکه هدفشان به زانو درآوردن ایرانیان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن بیان اینکه نباید به اروپایی‌ها اعتماد کنیم، گفت: اروپایی‌ها در مقابل آمریکا آن استقلالی که ایران دارد را ندارند و من به دلایل غیر سیاسی در سفر‌هایی که به اروپا داشته‌ام از آن‌ها شنیده بودم که می‌گفتند حق با شماست، ولی از ما توقع نداشته باشید که بیاییم و شما را به آمریکا ترجیح دهیم، زیرا خسارت فراوانی می‌بینیم، شما هستید که در قدرت هستید و در مقابل آمریکا ایستاده‌اید.

میرسیلم با بیان اینکه آن‌ها واقعاً از آمریکا می‌ترسند از این رو اینگونه اعتماد کردن به اروپایی‌ها آنهم بعد از پیمان‌شکنی آمریکا که نشان دهنده بدعهدی اروپایی‌ها است راه نجات برای ما نخواهد بود، خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها باید بدانند که ما نیازمند آن‌ها نیستیم و اگر درایت به خرج دهیم بدون نیاز به اروپا و آمریکا و نه با دشمنی با آن‌ها می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

او ضمن تاکید بر اینکه اهل مذاکره هستیم، اما نه مذاکره از موضع ضعف، تصریح کرد: ایران صحنه مذاکره از موضع عزت را ترک نخواهد کرد، ولی تن به ذلت دادن را از ایران توقع نداشته باشد، ما از پس مشکلاتمان بر خواهیم آمد و می‌توانیم مسائل خود را حل کنیم و با دوستان و همراهان مان در دنیا همکاری داشته باشیم، اما آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به ما خیانت کردند و با خائن نمی‌توان دوستی و رفاقت کرد.

میرسلیم با بیان اینکه قوانین مناسبی برای اجرای این ۳۵ سیاستی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و ابلاغ شد، وجود ندارد گفت: متاسفانه با نوعی کم کاری و کم توجهی مجلس روبرو شدیم البته برخی اقدامات جزئی صورت گرفت، اما آنقدر جزئی بود که در صحنه عمل نتوانست اثری از خود بجا بگذارد.

او تاکید کرد: اگر برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مجلس نامزد شده اند برای کمک به تدوین قوانین مناسب جهت اجرایی کردن سیاست‌های کلی ابلاغی است؛ یقین دارم تحول عظیمی در مجلس یازدهم در این زمینه شکل خواهد گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه اگر قوانین مناسبی تدوین و با مجریان شایسته، پیاده شود، این سیاست‌ها راه نجات مردم را از مسائل و مشکلاتی که امروز با آن درگیر هستند هموار خواهد کرد، اظهار داشت: یکی از آن سیاست‌ها اقتصاد مقاومتی است که از بهمن ماه ۱۳۹۲ تا بهمن ۱۳۹۸ جز در تدوین این آیین‌نامه‌ها و تشکیل برخی جلسات چیز دیگری مشاهده نکرده‌ایم.

میرسلیم افزود: اجرای هرکدام از ۲۴ بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توانست بخشی از مشکلات مردم را هموار کند، مبارزه با فساد جلوگیری از نفوذ بیگانگان در داخل کشور در این ۲۴ بند به طور صریح و آشکار ترسیم شده است که مشکلات را حل کند از این رو امیدواریم در مجلس آینده با استفاده از ظرفیت قانون گذاری زمینه اجرای این مسائل را شکل دهیم.

او ضمن تاکید بر نظارت مجلس بر دستگاه‌های اجرایی گفت: نظارت‌ها باید در مجلس صورت بگیرد و سازوکار‌های موجود در قانون در این خصوص پیاده شود نه اینکه نمایندگان مماشات کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: از سوی دیگر نظارت مردم نیز وجود دارد و مردم حق دارند که از نمایندگان بپرسند چه کار کرده‌اید و چه می‌خواهید بکنید و نمایندگان نیز باید پاسخگو باشند نه اینکه در برج عاج مجلس بنشینند و مردم را رها کنند. همچنین از طریق مجمع نیز ما می‌توانیم پیگیر چگونگی اجرا و یا عدم اجرای سیاست‌ها در مجلس باشیم.

میرسلیم در پاسخ سوالی در برخی اظهارات حاشیه‌ای رئیس جمهور گفت: در انتخابات سال ۹۶ یکی از اعتراضات من این بود که اگر دولت می‌خواهد به مردم کمک کند باید در طول سال این کمک‌ها را انجام دهد، نه شب انتخابات، اقدامات شب انتخاباتی دولت این شبهه را ایجاد می‌کند که دولت با استفاده از ابزار‌هایی که در دست دارد، به انتخابات ورود کرده است. این کار خروج از صداقت است. اینکه معاون رئیس جمهور در مناظره‌های انتخاباتی کنارش می‌نشیند تزویر است و به معنای خوردن از سرمایه اعتماد مردم است که موجب کاهش اعتماد عمومی می‌شود.

میرسلیم با بیان اینکه دولت مجری انتخابات است، گفت: بنده اولین مجری انتخابات در جمهوری اسلامی بودم و می‌دانم کجا و چطور دولت می‌تواند خدمت و کجا و چطور می‌تواند خیانت کند. دولت باید خود را از هر گونه دخالت در انتخابات به نفع یک جناح در سخنرانی‌ها و کنفرانس‌های مطبوعاتی مبرا کند. الان زمان سخنرانی و کنفرانس مطبوعاتی نامزد‌های مجلس است، نه رئیس جمهور. دولت نباید وارد صحنه شود.

او با بیان اینکه دولت نباید به نفع یا ضرر نامزد‌های انتخاباتی موضع گیری کند، گفت: این اقدامات موجب ضربه زدن به اعتماد مردم شده و غلط است. دولت باید از چنین اقداماتی خودداری کند.

عضو فهرست ائتلاف نیرو‌های انقلاب گفت: ما باید احترام رئیس جمهور را حفظ کنیم، اما رئیس جمهور هم باید جایگاه مردم را حفظ کند و سوءاستفاده نکند. اگر ببینم دولت در جریان انتخابات خلاف می‌کند، افشا می‌کنم. دولت نباید کاری انجام دهد که بیش از این به سرمایه اعتماد مردم ضربه وارد شود.

میرسلیم گفت: جناحی که در حال حاضر هم مسئولیت دولت و هم اکثریت مجلس را برعهده دارد، با توجه به عملکرد ضعیفش امید چندانی نتواند که بتواند به طور مستقیم برای مردم جلب توجه کند و فقط امید به این دارند که اصولگرایان آنچنان دارای تشتت شوند که نتوانند هیچ‌کدامشان اکثریتی بدست بیاورند و این‌ها باز از اکثریتی برخوردار شوند و حتما سعی می‌کنند به تفاهمی بین خود برسند که بتوانند از این ۲۰ درصد برخوردا شوند و بتوانند رای بیاورند.

او افزود: بالاخره هستند افرادی که بخواهند به آن‌ها رای دهند و اگر کوشش کنند و مقداری بر صداقت خود بیافزایند می‌توانند ۲۰ درصد را بدست بیاورند. البته گرایش مردم به آن‌ها بیش از این نخواهد بود و گرایش به سمت کسانی است که مردم را از وضعیت کنونی نجات دهند، ولی متاسفانه متشتت هستند و امیدوارم که از این تشتت تا روز پنجشنبه هرچه بیشتر کاسته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار