جایگزین‌هایی سالم‌تر برای چای

دمنوش‌ها جایگزین‌هایی مناسب، خوش طعم و مفید برای چای هستند، هرکس می‌تواند با توجه به بیماری یا نیاز بدنی خود یا براساس فصل‌های سال از این نوشیدنی‌ها بهره ببرد.

جایگزین‌هایی سالم‌تر برای چایبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دمنوش گیاهی در بسیاری از موارد می‌تواند جایگزین درمان‌های شیمیایی شود، هر کس می‌تواند بر اساس سلیقه و ذائقه خود و نیز با توجه به بیماری‌ها و یا نیاز‌های بدنی خود و حتی بر اساس فصول مختلف سال از این نوشیدنی‌ها بهره ببرد.

دمنوش‌های گیاهی علاوه بر طعم‌های منحصربه‌فردشان، فواید بی‌شماری نیز برای سلامتی دارند. در حقیقت دمنوش‌های گیاهی صد‌ها سال است که به‌عنوان دارو‌های طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و درد‌ها استفاده می‌شوند. جالب است بدانید که علم مدرن برخی از موارد استفاده دمنوش‌های گیاهی در گذشته را تأیید می‌کند و فواید جدیدی هم برای این دمنوش‌ها یافته است.

شب‌ها خوابتان نمی‌برد و تا صبح با حس ناخوشایند خواب و بیداری کلنجار می‌روید. استرس همراه همیشگی‌تان شده و دلتان آشوب است. این وقت‌هاست که مادر و مادربزرگ‌مان همیشه یک راه‌حل خوب و کم‌خطر دارند که خیلی از ما جوان‌تر‌ها هم معمولاً به آن بی‌اعتمادیم؛ خوردن انواع و اقسام دمنوش‌های گیاهی.

دمنوش چطور آماده می‌شود؟

ساقه، برگ و ریشه برخی گیاهان مثل گل‌گاوزبان، سنبل‌الطیب، اسطوخودوس و انواع دیگر، وقتی به همراه آب جوش در یک قوری ریخته شود و با حرارت ملایم و بخار آب کتری به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم بکشد، یک دمنوش است. فرق دمنوش و جوشانده هم در همین روش آماده کردن است؛ یعنی وقتی گیاه در آب در حال جوش و با روشی که گفتیم آماده می‌شود؛ دمنوش و وقتی در آب سرد ریخته می‌شود و با حرارت دادن آب کم‌کم با آب به جوش می‌آید سپس عصاره‌اش نوشیده می‌شود، جوشانده نام دارد.

حالا چند دمنوش پرخاصیت و معروف را برایتان معرفی می‌کنیم که متخصصان طب سنتی همیشه آن‌ها را توصیه می‌کنند.

دمنوش بابونه، یک دنیا خاصیت

گل بابونه همان‌قدر که زیبا و خواستنی است مفید هم هست. بابونه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و طبعاً برای پوست یک داروی عالی است. نوشیدن دمنوش بابونه به‌صورت ناشتا، ورم و زخم معده را التیام می‌دهد. چنان‌که متخصصان تب سنتی می‌گویند دمنوش بابونه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از مبتلا شدن دائمی به ویروس‌های سرماخوردگی پیشگیری خواهد کرد. درباره خواص بابونه عده‌ای از متخصصان به تأثیر این گیاه بر مو اشاره کرده‌اند؛ اینکه بابونه سبب کاهش حساسیت‌های پوست سر و تقویت ساقه موهایتان می‌شود و در درازمدت به پرپشت شدن مو‌ها کمک خواهد کرد. در مواردی دیده شده که بابونه درد‌های قاعدگی را کاهش می‌دهد و در آخر این‌که نوشیدن یک لیوان دمنوش بابونه به راحت‌تر خوابیدنتان کمک خواهد کرد.

دمنوش به‌لیمو؛ عطری خوش، طعمی بی‌نظیر

اگر طعم و عطر دمنوش‌ها به‌اندازه خاصیت‌شان برایتان مهم است حتماً یک‌بار دمنوش به‌لیمو را امتحان کنید. طعمی فوق‌العاده و عطری خوشایند که عاشقش خواهید شد. درباره خواص به‌لیمو متخصصان بر این باورند که ضد نفخ است و درد معده را کاهش خواهد داد؛ اما یکی از مهم‌ترین تاثیرات این گیاه که عده زیادی به آن معتقدند خاصیت آرام‌بخشی آن است. به‌لیمو استرس‌تان را کاهش خواهد داد و حسابی آرام‌تان می‌کند. در کاهش سردرد تأثیر دارد و نوشیدن دمنوش این برگ‌های معطر، یک خواب دل‌انگیز شبانه به شما هدیه خواهد داد.

دمنوش اسطوخودوس، درمان سردرد

اسطوخودوس که رایحه‌اش برای همه ما یادآور محصولات شوینده است، کاربرد فراوانی در طب سنتی دارد. دمنوش اسطوخودوس تلخ است و به احتمال قوی طعمی خوشایند برایتان نخواهد داشت؛ اما اگر از خواص بی‌شمار این گل قشنگ و دوست‌داشتنی بدانید قاعدتاً طعم تلخش موضوع مهمی برایتان نخواهد بود. از مهم‌ترین خاصیت‌های اسطوخودوس درمان سردرد به‌خصوص سردرد‌های میگرنی است. دمنوش این گیاه می‌تواند در درمان سرگیجه و ضعف کمک‌تان کند و نوشیدنش قبل از خواب در درمان بی‌خوابی‌های شبانه مؤثر است.

جالب دیگر اسطوخودوس کمک به کاهش التهاب، سوزش و خارش ناشی از نیش حشرات است. عصاره اسطوخودوس کمک‌تان خواهد کرد، جای نیش حشرات روی پوست کمتر آزارتان بدهد. همچنین روغن اسطوخودوس جای سوختگی و زخم را التیام می‌دهد. این گیاه به خاطر خواصش در صنایع آرایشی و بهداشتی هم بسیار پرکاربرد است.

دمنوش بهارنارنج، نشاط‌آور و خوش‌عطر

بهارنارنج هم از آن دسته دمنوش‌هایی است که خوش‌طعم و عطر است و از نوشیدنش لذت خواهید برد. اشتهایتان را افزایش می‌دهد و شادی و نشاط به شما خواهد بخشید. روغن بهارنارنج کمک‌تان خواهد کرد، گرفتگی و درد‌های عضلانی‌تان را کاهش دهید و برای ماساژ نوزادان این روغن انتخاب خوبی است که خشکی پوست آنان را برطرف کرده و شاداب‌شان می‌کند.

اگر دلتان می‌خواهد عطر خوش بهارنارنج در فضای خانه‌تان بپیچد و مستتان کند، کافی است در ظرف آبی روی بخاری کمی بهارنارنج بریزید. به این صورت آبی که قرار است از خشکی هوای خانه‌تان جلوگیری کند، عطر بهارنارنج هم در فضا می‌پراکند. بهارنارنج برای آفتاب‌سوختگی هم پماد مؤثر و مفیدی است. کافی است کمی روغن یا عرق بهارنارنج را روی نواحی آفتاب‌سوخته صورت یا بدن‌تان بمالید تا به بهبود هر چه سریع‌تر آن کمک کند.

دمنوش چای ترش، کاهش‌دهنده فشار خون

چای ترش با آن رنگ زیبا و دل‌فریبش خواص فراوانی هم دارد. شاید اولین خاصیتی که از چای ترش در ذهن همه ماست کاهش فشارخون باشد. معمولاً کسانی که فشارخون بالایی دارند خوردن یک لیوان چای ترش را هنگام بالا رفتن فشارخون به دیگران توصیه می‌کنند. این چای در کشور‌های زیادی نوشیدنی پرطرفداری است و حتی به‌صورت نوشابه‌های گازدار هم نوشیده می‌شود. ویتامین ث و آنتی‌اکسیدان‌های ضد چربی خون در این چای وجود دارد و در مواردی بر خواص ضدسرطانی داشتن این گیاه تاکید شده است. متخصصان طب سنتی درباره چای ترش معتقدند این گیاه اختلالات کبدی و صفرایی را التیام می‌دهد و کلسترول خون را کاهش خواهد داد. عده‌ای معتقدند چای ترش به روند کاهش وزن کمک خواهد کرد و در کنار رژیم و ورزش فرایند چربی سوزی‌تان را سرعت خواهد بخشید.

دمنوش آویشن، درمان سرماخوردگی

از اولین راه‌حل‌های مادربزرگم وقت سرماخوردگی، دم کردن یک لیوان دمنوش آویشن است. دمنوش آویشن سرفه را کاهش می‌دهد و بسیار خلط‌آور است. بخور آویشن برای کمک به التیام درد‌های سینوزیت مفید است و با استشمام بخور این گیاه راحت‌تر نفس خواهید کشید. برخی بر این باورند دمنوش آویشن بوی بد دهان را از بین خواهد برد، برای تقویت پوست سر مؤثر است و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. آویشن جزو دارو‌های گیاهی ادرارآور محسوب می‌شود و عده‌ای معتقدند در درمان سنگ کلیه مؤثر است.

دمنوش زنجبیل و لیمو، کاهش وزن و لاغری

کافی است یک لیوان آب به جوش آورید و یک تکه زنجبیل تازه را در آب در حال جوش انداخته بگذارید ۱۰ دقیقه به‌خوبی دم بکشد. کمی که سرد شد نصف یک لیمو را در دم‌نوشتان بچکانید. اگر دل‌تان می‌خواهد وزن کم کنید خوب است بدانید این دمنوش از نوشیدنی‌های محبوب کسانی است که قصد کاهش وزن دارند. تقویت سیستم ایمنی بدن به دلیل وجود ویتامین ث وآنتی‌اکسیدان در این دمنوش، در برابر سرماخوردگی در زمستان و پاییز ایمن‌تان می‌کند. کافی است صبح‌ها ناشتا از این دمنوش خوش‌طعم میل کنید. سم‌زدایی، کمک به هضم هرچه بهتر مواد غذایی، حفظ شادابی پوست و کمک به تصفیه خون از خواص این دمنوش پرطرفدار هستند.

دمنوش گل پنیرک

این دمنوش، دارای طبیعتی سـرد و تر، ملیّن، خلط آور، شست وشو دهنده کلیه، ضددرد کلیه و سوزش مثانه، درمان کننده زخم‌های گوارشی و یکی از بهترین دارو‌ها در درمان سینه درد، ورم حلق و گلو است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب ها: دمنوش ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار