برخورد با معضل سگ گردانی از مطالبات جدی مردم است

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه برخورد با معضل سگ گردانی را از مطالبات جدی مردم در مواجهه آن‌ها با فرمانده و مسوولان انتظامی کرمانشاه برشمرد و گفت : پلیس خود را مکلف می‌داند که به این خواسته مردم توجه کند.

به  گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،«محمدرضا آمویی» معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه گفت : با توجه به اینکه برخورد با پدیده سگ گردانی جزو مطالبات مردمی است در همین راستا پلیس ابتدا اقدام به تذکر، سپس اخذ تعهد و در نهایت معرفی فرد خاطی به مراجع قضایی می‌کند.

او به برخی علل شیوع سگ گردانی میان جوانان در جامعه نیز اشاره کرد و گفت : ضعف در فراهم کردن سرگرمی، کمبود برنامه برای پرکردن اوقات فراغت، احساس تنهایی و فاصله بین والدین و فرزندان و همچنین کاهش ارتباط با خویشاوندان و همسایگان از جمله آنهاست.

 آمویی سگ گردانی را نوعی الگوبرداری سطحی از زندگی غربی همراه با احساس تفاخر به دیگران عنوان کرد و گفت: اگر سگ قیمت بالایی هم داشته باشد این احساس تفاخر فزونی هم پیدا می‌کند.

معاون اجتماعی پلیس کرمانشاه با بیان اینکه در این شهر سگ گردانی عموما در مناطق مرفه نشین دیده می‌شود، گفت: عموما افراد سگ گردان از تمکن مالی مناسبی برخوردار هستند به گونه‌ای که برخی از آن‌ها بیش از چهار میلیون تومان در ماه برای آن هزینه می‌کنند.

او خواستار فرهنگ سازی برای جلوگیری از سگ گردانی در سطح جامعه شد و گفت: این پدیده تهدیدی علیه سلامت روانی و بهداشتی جامعه به حساب می‌آید و باید افراد را از خطرات آن آگاه کرد.

 آمویی با بیان اینکه تاکنون بیش از هزار و ۷۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوانات شناسایی شده است، افزود: حدود ۸۰۰ مورد آن از طریق سگ قابل انتقال است که می‌تواند موضوع قابل تاملی برای افرادی که از نزدیک با آن مواجه هستند، باشد.

این مقام انتظامی افزود: از سوی دیگر حضور سگ گردانان در خیابان ها، بوستان‌ها و اماکن عمومی موجب سلب آسایش و امنیت روانی سایرین می‌گردد و خالی از خطر هم برای آن‌ها نیست، کما اینکه چند ماه پیش شاهد حمله ۲ سگ به دختر بچه‌ای در منطقه لواسانات تهران نیز بودیم.

او گفت: نکته قابل تامل دیگر، بازشدن پای سگ‌ها به آپارتمان‌ها با گسترش آپارتمان نشینی بخصوص در شهر‌های بزرگ است که این موضوع باعث آزار و اذیت برای ساکنان آن مجتمع شده و ترس را بین زنان و کودکان افزایش می‌دهد.

 آمویی افزود: از سوی دیگر انتشار تصاویر سلبریتی‌ها همراه با سگ در فضای مجازی نیز خود باعث گسترش این ناهنجاری اجتماعی می‌شود و بسیاری از جوانان و نوجوانان به تقلید از آن‌ها به این کار روی می‌آورند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به پدیده سگ گردانی در کشور‌های غربی، گفت: در عین حال آن‌ها ورود سگ و یا سایر حیوانات با خوی درندگی را به برخی تفرجگاه‌ها و پارک‌ها ممنوع کرده اند که ما نیز می‌توانیم اقدامی مشابه انجام دهیم.

او خواستار ایجاد محلی برای حضور افراد سگ گردان در شهر کرمانشاه شد و گفت: اگر قرار بر ممنوعیت حضور این افراد به برخی از پارک‌ها و تفرجگاه‌ها هست از سوی دیگر باید محلی نیز برای حضورشان فراهم شود تا راحت‌تر با این موضوع کنار آمده و از تعارض و برخی تبعات منفی جلوگیری شود.

 آمویی، ارایه آموزش در خصوص مخاطرات نگهداری سگ را بر برخورد قهری مقدم دانست و گفت: پلیس می‌تواند با همکاری سایر دستگاه‌ها مانند شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل دامپزشکی، صداوسیما و دیگر رسانه‌ها آموزش‌های لازم را به عموم شهروندان و بخصوص افراد سگ گردان ارایه کند.

معاون اجتماعی انتظامی استان کرمانشاه گفت: از آنجایی که سگ گردانی تهدیدی علیه بهداشت عمومی تلقی شده و احتمال صدمه و ایراد جراحت از سوی سگ‌ها به مردم و بخصوص کودکان و سالخوردگان وجود دارد لازم است در جهت دفاع از حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم هرچه سریعتر راه چاره‌ای برای این قضیه اندیشید .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار