چگونه بهداشت عمومی را رعایت کنیم؟

در این مطلب درباره این که چرا رعایت بهداشت شخصی بسیار مهم است، بهترین روش‌ها برای تمرین آن و اینکه چگونه می‌توانید عادات خود را تغییر دهید تا احساس بهتری داشته باشید و بهتر به نظر برسید، را بررسی می‌کنیم.

چگونه بهداشت عمومی را رعایت کنیم؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بهداشت فردی روشی است که شما به بدن خود اهمیت می‌دهید و از آن مراقبت می‌کنید. این تمرین شامل استحمام، شستن دست ها، مسواک زدن دندان‌ها و موارد دیگر است. هر روزه شما با میلیون‌ها میکروب و ویروس در تماس هستید.

آن‌ها می‌توانند روی بدن شما بمانند و در برخی موارد، ممکن است شما را بیمار کنند. فعالیت‌های بهداشت فردی می‌تواند به شما و افراد اطراف شما کمک کند تا از بروز بیماری‌ها پیش گیری کنید. علاوه بر این با رعایت بهداشت شخصی در مورد ظاهر خود نیز احساس خوبی خواهید داشت.

در این مقاله مطالبی در مورد این که چرا رعایت بهداشت شخصی بسیار مهم است، بهترین روش‌ها برای تمرین آن و اینکه چگونه می‌توانید عادات خود را تغییر دهید تا احساس بهتری داشته باشید و بهتر به نظر برسید، را بررسی می‌کنیم. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

انواع بهداشت فردی
نظر هر فرد درباره بهداشت شخصی متفاوت است. این دسته بندی‌های اصلی مکانی مفید برای شروع عادات بهداشت خوب هستند.

بهداشت توالت
بعد از استفاده از توالت دستان تان را بشویید. سعی کنید ۲۰ تا ۳۰ ثانیه بین انگشتان، پشت دست و زیر ناخن‌های تان را تمیز کنید. سپس دست هایتان را با آب گرم آب بکشید و با یک حوله تمیز خشک کنید. شستن دست‌ها با ضد عفونی کننده حاوی الکل نیز کارساز خواهد بود. در این صورت از ضد عفونی کننده‌ای استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل دارد.

بهداشت دوش گرفتن
مدت زمان دوش گرفتن و تعداد حمام در هفته یک ترجیح شخصی است و از فردی به فردی دیگر متفاوت است. اما اکثر مردم روزی یک بار دوش می‌گیرند. دوش گرفتن با صابون باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها و روغن‌ها می‌شود.

همچنین باید موهایتان را حداقل دو بار در هفته بشویید. تمیز کردن مو و پوست سر به از بین بردن چربی پوست سر کمک کرده و در برابر باقیمانده‌های چربی که می‌تواند پوست شما را تحریک کند، محافظت می‌کند.

بهداشت ناخن
به طور مرتب ناخن‌های خود را کوتاه و تمیز نگه دارید. زیر ناخن‌ها را با براش یا دستمال مرطوب تمیز کنید تا خاک و هر میکروب دیگری که زیر ناخن‌ها باشد، از بین برود. تمیز کردن ناخن‌ها به شما کمک می‌کند تا از انتشار میکروب به دهان و بدن خود جلوگیری کنید. همچنین باید از جویدن ناخن‌ها که عادت بسیاری از افراد است خودداری کنید.

بهداشت دندان
بهداشت دندان خوب چیزی بیش از داشتن مروارید‌های سفید است. مراقبت از دندان و لثه یک راه هوشمندانه برای جلوگیری از بیماری‌های لثه است. حداقل ۲ بار در روز یعنی قبل از خواب و بعد از بیدار شدن مسواک بزنید. اگر می‌توانید، بعد از هر وعده غذایی نیز مسواک بزنید. روزانه بین دندان‌های تان را با نخ دندان تمیز کنید و از دندانپزشک خود در مورد استفاده از دهانشویه ضد باکتری سوال کنید. این دو مرحله می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان و از بین بردن پلاک که می‌توانند توسط باکتری و میکروب ایجاد شوند نیز کمک کند.

بهداشت بیماری
اگر احساس خوبی ندارید و احساس می‌کنید بیمار هستید، باید از گسترش میکروب به دیگران جلوگیری کنید. این می‌تواند شامل پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه، پاک کردن سطوح مشترک با پاک کننده ضد باکتری و جلوگیری از اشتراک گذاشتن وسایل الکترونیکی با دیگران باشد.

بهداشت دست‌ها
میکروب‌های دستان شما می‌تواند به راحتی از طریق دهان، بینی، چشم‌ها و یا گوش وارد بدنتان شوند. لازم است در موارد زیر نیز دست هایتان را بشویید:

قبل از خورن غذا
هنگام حمل زباله‌ها
هنگام عطسه
هنگام لمس حیوانات
به همین ترتیب، دستان خود را بعد از تعویض پوشک کودک، کمک به شخصی برای تمیز کردن خود یا هنگام تمیز کردن زخم، به خوبی بشویید.

بهداشت شخصی برای بچه‌ها
بهداشت شخصی خوب به فرزندان شما کمک می‌کند تا سالم بمانند، از بیماری‌ها دور شوند و خودآگاهی بهتری ایجاد کنند. شروع به آموزش بهداشت به کودکان هیچوقت زود نیست. می‌توانید بعد از تعویض پوشک یا قبل از غذا دست‌های کودک خود را تمیز کنید، دندان‌ها و لثه‌های او را قبل از خواب مسواک بزنید و کودک را به یک دوش کوتاه روزانه عادت دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا فرآیند آموزش رعایت بهداشت فردی به کودک را شروع کرده و این موارد را به او یاد بدهید.

در قسمت زیر لیستی از فعالیت‌های بهداشتی، نحوه معرفی آن‌ها و زمان مناسب برای شروع کار آورده شده است:

مسواک زدن دندان‌ها
شما می‌توانید مسواک زدن دندان‌ها و لثه کودک را از لحظه ظاهر شدن اولین دندان شروع کنید. کودک می‌تواند از سن ۳ سالگی مسواک زدن دندان هایش را شروع کند. با این وجود، ممکن است مجبور شوید هنگام مسواک زدن کنارش باشید تا نکات لازم در این مورد را به او گوشزد کنید.

وقتی نوبت مسواک زدن است، یک آهنگ ۲ دقیقه‌ای پخش کنید. این کار به کودک شما اجازه می‌دهد تا مدت زمان مسواک زدن را بداند و به این روند عادت کند. به همین ترتیب، شما می‌توانید در سنین بالاتر نخ دندان کشیدن را به فرزندتان آموزش دهید تا در حدود ۷ سالگی بتواند این کار را به خوبی انجام دهد.

حمام کردن
درست است که از بدو تولد تا چندین سال شما مسئول حمام کردن کودکتان هستید، اما تقریباً در سن ۵ سالگی، او باید بتواند به تنهایی این کار را انجام دهد. از آنجا که کودک در حال رشد است و شما بر زمان حمام نظارت می‌کنید، باید از این فرصت استفاده کنید تا در مورد شستشوی تمام قسمت‌های مختلف بدن، به خصوص موارد زیر به او آموزش دهید:

زیر بغل
کشاله ران
گردن
شکم
زانو
آرنج
پشت
پا
همچنین می‌توانید از این زمان برای آموزش نحوه شستن موهایش بدون اینکه کف صابدون به چشم هایش برود، استفاده کنید. حتی باید به او یاد بدهید که اگر کف صابون به درون چشم هایش رفت در این شرایط چه کاری انجام دهد.

شستن دست‌ها
دستان نوزاد خود را قبل از خوردن غذا، پس از خوردن غذا و بعد از تعویض پوشک بشویید. زمان مناسب برای شستن دست‌ها ۲۰ ثانیه است، این مورد را نیز در هنگام آموزش به او گوشزد کنید.

از کودکتان بخواهید بهداشت مناسب و خوب دست‌ها را، با شستن آن‌ها قبل از غذا، بعد از بازی در خارج از خانه، بعد از دست زدن به حیوان خانگی یا بعد از ارتباط با دوست بیمارش رعایت کند.

بهداشت ناخن
فرزندان خود را تشویق کنید که در هر حمام زیر ناخن هایش را به خوبی بشوید، برای این کار یک برس ناخن بچه گانه برایش تهیه کنید و با این وسیله او را به این کار ترغیب کنید. سپس هر هفته بعد از حمام، کنارش بنشینید و ناخن هایش را بگیرید. بعد از حمام ناخن‌ها نرم‌تر هستند و راحت‌تر گرفته می‌شوند. تا سن ۷ سالگی، بیشتر کودکان باید به تنهایی از عهده این کار برآیند.

عوارض جانبی بهداشت فردی ضعیف
عادات بهداشت فردی خوب به طور مستقیم به ابتلا به بیماری‌های کم‌تر و سلامت بهتر مرتبط هستند. اما عادات بهداشت فردی ضعیف می‌توانند به برخی عوارض جانبی مثل بوی بدن و پوست چرب منجر شوند. عدم رعایت بهداشت حتی می‌تواند منجر به مشکلات جدی تری هم شود.

به عنوان مثال، اگر شما اغلب دست هایتان را نشویید، می‌توانید به راحتی میکروب‌ها و باکتری‌ها را به دهان یا چشمان خود منتقل کنید. این می‌تواند منجر به مشکلاتی همچون ویروس‌های معده و چشم صورتی شود.

عدم رعایت بهداشت دندان‌ها و مسواک نزدن می‌تواند منجر به مشکلات دندانی و ایجاد پلاک شود. مراقبت ضعیف از دندان نیز یک عامل خطر برای چندین مشکل سلامتی از جمله بیماری‌های قلبی است.

علاوه بر این، عادت‌های بهداشتی ضعیف، می‌تواند بر روی عزت نفس شما نیز تأثیر بگذارد. ظاهر مرتب و تمیز می‌تواند باعث تقویت اعتماد به نفس در وجود شما شود.

با انجام بهداشت فردی خوب، می‌توان از شرایط دیگر جلوگیری کرد یا خطر را به حداقل رساند. چندین نمونه از این شرایط عبارتند از:

گال یا خارش
شپش سر
شپش بدن
اسهال
پای ورزشکار
قارچ پوستی یا کرم پپوستی
کرمک (کرم‌های کوچک روده بزرگ و معقد)
بیماری گوش شناگر
ایجاد یک روتین بهداشت فردی:
اگر می‌خواهید بهداشت شخصی خود را بهبود ببخشید یا به کودک کمک کنید عادت‌های بهداشتی بهتری داشته باشد، این راهکار‌ها می‌تواند مفید باشد:

آلارم یا یادآور‌هایی را تنظیم کنید
اگر نمی‌توانید انجام کار‌هایی مثل دوش گرفتن، شستن موها، گرفتن ناخن‌ها و یا مسواک زدن دندان‌هایتان را به یاد داشته باشید، یک یادآور بر روی موبایل تان ایجاد کنید. به این صورت شما شروع به رعایت فعالیت‌های نظافتی کرده و از آن‌ها غافل نمی‌شوید.

از نشانه‌ها استفاده کنید
یک یادآوری در دستشویی آویزان کنید تا به شما یادآوری کند که بعد از استفاده از دستشویی دستانتان را بشوید. یک نشانه کوچک روی بشقاب یا کاسه در آشپزخانه بگذارید تا قبل از خوردن غذا، دست‌هایتان را بشوید. این نشانه‌ها می‌توانند به بهبود عادت‌های بهداشتی شما کمک کنند.

تمرین کنید
برای یادگیری یک عادت جدید زمان لازم است. در ابتدای هفته با یک عادت جدید شروع کنید و آن را در اولویت خود قرار دهید. یک یا دو هفته آن را تمرین کنید. وقتی احساس راحتی کردید، چیز جدیدی اضافه کنید. به مرور زمان عادات مورد نظر خود را ایجاد خواهید کرد.

و، اما سخن پایانی …
رعایت بهداشت فردی در کنار تمام تاثیرات سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها، در جهت بهبود اعتماد به نفس و بهتر به نظر رسیدن ظاهر بسیار موثر است. موارد گفته شده را رعایت کنید و رعایت آن را به فرزندتان نیز آموزش دهید.

منبع: مجله آلامتو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار