رویکردهای غلط در سیستم یارانه‌دهی کشور، کمر توسعه را شکسته است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: رویکرد‌های غلط در سیستم یارانه‌دهی کشور، عامل رشد‌ نیافتگی کشور به شمار می‌آید.

رویکردهای غلط در سیستم یارانه‌دهی کشور، کمر توسعه را شکسته استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد گفت: رویکرد‌های غلط در سیستم یارانه‌دهی کشور، کمر توسعه را شکسته و عامل رشد‌ نیافتگی کشور به شمار می‌آید.

او ادامه داد: بخش آسیب‌دیده جامعه، نیازمند حمایت جدی است. چه آن شهروند کهنسالی که منبعی برای کسب درآمد ندارد و چه آن بازنشسته‌ای که سال‌ها خدمت کرده و حق نیست که امروز برای تامین معاش خانواده‌اش، ناگزیر از اشتغال مجدد باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: با پرداخت یارانه یکسان به ۷۸ میلیون یارانه‌بگیر کشور، یک بی‌عدالتی بزرگ رخ می‌دهد و منابع کشور با چالش روبه‌رو می‌شوند.

شافعی افزود: متاسفانه هیچ‌گاه اقدامات و رویکرد‌های توسعه‌ای در کشور، از روستا آغاز نشده و همواره ملاک شهر‌ها بوده اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در پایان گفت:مشهد از منظر مولفه‌های مختلف، یک شهر استثنایی به شمار می‌آید. میزبانی از ۲۵ تا ۳۰ میلیون زائر و گردشگر در سال، اقتضائات ویژه‌ای را برای این شهر ایجاد کرده است.
 
شافعی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد گردشگری و زیارت مشهد، کمتر مدیریت شهری را منتفع می‌کند و چه بسا، شهرداری باید هزینه‌های سنگین‌تری را برای توسعه زیرساخت ها، نگهداری و شهرآرایی در مشهد هزینه کند. از سوی دیگر، اگرچه این کلانشهر را «ملی» و «بین المللی» خطاب می‌کنند، اما سهمی از ردیف‌ها و درآمد‌های ملی، نصیب آن نمی‌شود و به جای امتیاز دادن، در حق این شهر اجحاف می‌کنند. در مجموع باید اذعان کنیم که مدیریت شهری مشهد، در شرایط موجود با رسالتی دشوار روبه روست.

او در بخش دیگری از اظهارات خود، نسبت به روند توسعه شهر که سیمای هویتی آن را مخدوش کرده انتقاد نمود و ادامه داد: در مسئله توسعه شهری و روند نوسازی و بهسازی، هویت تاریخی، فرهنگی و معماری شهر از اهمیت بسزایی برخوردار است و نگرانیم که روند پُرشتاب توسعه، مجال حراست و حفاظت از این هویت را از ما دریغ کند. به همین منظور، درخواست ما توجه ویژه شهردار و تیم مدیریت شهری به ضروریات مهم است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی  با یادآوری مسئولیت شهرداری مشهد در اجرای ماده ۱۶ قانون بهبود محیط کسب و کار، گفت: نص این بند از قانون، شهرداری‌ها را موظف کرده تا به منظور بالابردن امکان دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط ایرانی به بازار مصرف و ایجاد امنیت برای فروشندگان کم سرمایه "با استفاده از زمین‌های متعلق به خود و یا وزارت راه و شهرسازی"، مکان‌های مناسبی را برای عرضه کالا‌های تولید داخل آماده نمایند و بر مبنای قیمت تمام شده به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه به متقاضیان عرضه کالا‌های ایرانی اجاره دهند.

شافعی افزود: در حال حاضر، در بسیاری از شهر‌های کشور این ماده قانونی به مرحله اجرا درآمده، اما در مشهد، شاهد تحقق آن نبوده ایم. امیدواریم با تمرکز و حمایت تیم فعلی شهرداری، این مهم میسر گردد.

او به برنامه‌های پارلمان بخش خصوصی در راستای توسعه آموزش‌ها به ویژه ایجاد مدرسه کسب و کار اشاره وتصریح کرد: علاوه بر آن در تلاشیم تا در بحث اوراسیا، حمایت از تشکل‌های تحت پوشش و اتاق‌های مشترک برنامه‌های توسعه‌ای مختلفی را به مرحله اجرا درآوریم. تلاش پارلمان بخش خصوصی ایران در راستای تربیت مدیران آینده، کلید خورده است و این مهم را در مشهد، در چارچوب مدرسه کسب و کار پیگیری خواهیم کرد. درخواست داریم تا مدیریت شهری نیز در این باب همکاری و مساعدت لازم را داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: معتقدیم که پارلمان بخش خصوصی این توان را دارد تا جنبه‌های بین‌اللملی نمایشگاه مشهد را احیا و تقویت کند.


ضرورت ایجاد کارگروهی مشترک میان شهرداری مشهد و اتاق بازرگانی


در ادامه این جلسه تریبون در اختیار اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد قرار گرفت تا از دغدغه‌های خود در باب موضوعات شهری سخن بگویند.

محمود سیادت نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، هم در ادامه کار مدیریت شهری مشهد را دشوار و پیچیده توصیف و گفت: خوشبختانه به رغم تمامی مشکلات موجود، در همین مدت کوتاه اقدامات ارزشمندی در مشهد انجام گرفته است.

او خواستار ایجاد کارگروهی مشترک میان شهرداری مشهد و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به منظور پیشبرد همکاری‌های مشترک شد و ادامه داد: این کارگروه می‌تواند به سامان‌بخشی همکاری‌ها و تعاملات طرفین منجر شود. از سوی دیگر، معتقدیم در عرصه بین‌المللی برای شهر مشهد اقداماتی انجام گرفته که البته در حوزه تولی‌گری اتاق نبوده‌اند پس به موازات همین تعاملات، می‌توان در این بخش اقدامات مشترکی را پیگیری نمود.
 

ایجاد شهرک پوشاک در مشهد


رضا حمیدی رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد هم در ادامه این جلسه با تمجید از تلاش مدیریت شهری برای ساماندهی و بهسازی جاده "حسن آباد" به عنوان یک مشکل کهنه واحد‌های صنعتی این شهر، گفت: در این دوره شاهد بودیم که مدیریت شهری، توجه خوبی نسبت به مقام کارآفرینان و صنعتگران دارد و اقداماتی که در این رابطه انجام گرفته ارزشمند هستند.

او ادامه داد: آماده‌ایم تا طرح ایجاد شهرک پوشاک مشهد را با مساعدت و همراهی مدیریت شهری مشهد به مرحله اجرا درآوریم. طرحی که به باور ما، به توسعه اشتغال این شهر منجر می‌شود.


درخواست برای نصب المان‌های شهری ویژه کشور‌های همسایه خراسان


مجید محمد نژاد عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد خواستار توسعه تعاملات مشهد از مسیر مدیریت شهری با کشور‌های همسایه استان و به ویژه ترکمنستان شد و گفت: پیشبرد تعاملات بین المللی با همسایگان در چارچوب مناسبات و اشتراکات فرهنگی این کشورها، می‌تواند به ارتقای روابط اقتصادی، سیاسی منجر شود. از این منظر، تقاضا داریم برای کشور ترکمنستان، المان ویژه‌ای در شهر مشهد ساخته و نصب شود که گواه پیوند مردمان دو کشور باشد.
 
 

توسعه زیرساخت‌ها در مناقصات، قرارداد‌ها و پروژه‌های پیمانکاری شهرداری مشهد

 

محمدعلی چمنیان رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق مشهد هم در سخنانی خواستار توسعه زیرساخت‌هایی شد که به شفافیت بیشتر در مناقصات، قرارداد‌ها و پروژه‌های پیمانکاری شهرداری مشهد منجر می‌شوند و گفت: توجه به این مهم، موجب حضور نیرو‌های کارآمدتری در بحث اجرای پروژه‌های شهرداری خواهد شد.
 

صنعت پوشاک دارای شاخص صنایع سبز است

 
غلامعلی رخصت رئیس کمیسیون صنعت اتاق مشهد م در این جلسه بر مساعدت بیشتر شهرداری مشهد نسبت به واحد‌های صنفی دوخت و دوز تاکید کرد و گفت: بخشی از صنعت پوشاک دارای شاخص صنایع سبز است. این واحد‌ها عمدتا مزاحمتی برای همسایگان خود ندارند، پس درخواست ما این است که با هدف حفظ اشتغال موجود، نسبت به استقرار فعلی آن ها، مساعدت انجام بگیرد.


پیشنهاد ایجاد اکسپو دائمی، به منظور توسعه زنجیره‌های تولید

 
محمود امتی مسئول نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد هم در سخنانی، بر ضرورت تسهیل‌گری و روان‌سازی رویه‌های موجود در بحث صدور پروانه از سوی شهرداری تاکید کرد و گفت: سرعت اقدامات در دفاتر پیشخوان شهرداری مطلوب نیست و از سوی دیگر، پرونده‌هایی که باید در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی شوند، بعضا روندی چندماهه را طی می‌کنند که این مسئله مشکلات و هزینه‌هایی را برای افراد رقم می‌زند.
 

استفاده هرچه بیشتر از فرصت‌های کلان شهر مشهد


علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد هم در این جلسه با چند پیشنهاد، شهردار مشهد را خطاب قرار داد و گفت: برنامه ریزی هدفمند به منظور استفاده هرچه بیشتر از فرصت‌های کلان شهر مشهد، در راستای ایجاد توسعه بازار و زنجیره‌های تولید تا مصرف محصولات کشاورزی استان و کشور "با نگاه ویژه به مزیت ۲۵ میلیون زائر استان" در قالب یک اکسپو دائمی، مورد تاکید و تقاضای ما است.

او به اشاره به اینکه پیشنهاداتی برای توسعه تعاملات میان این دو بخش پرداخت و ادامه داد: همکاری در زمینه ایجاد و توسعه نظام آموزش بازرگانی و کسب و کار کشاورزی ایران و استان، ایجاد مراکز بزرگ اقتصادی محصولات بخش کشاورزی "همچون بورس خشکبار، گیاهان دارویی" به عنوان قطب مبادلات این محصولات در مشهد "در قالب مدل مشارکت عمومی-خصوصی"، تقویت تولیدکنندگان گل و گیاه و ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در اطراف شهر مشهد، ایجاد فرصت معرفی و استفاده از اسامی و نماد‌های محصولات و شرکت‌های بخش کشاورزی در طراحی شهری و فضای تبلیغاتی، حمایت از تشکل‌ها و کسب و کار‌های مرتبط با بخش کشاورزی در قالب تسهیل در صدور پروانه‌های تجاری و همچنین همکاری در زمینه توسعه تولید و مصرف محصولات ارگانیک و نهایتا انجام فعالیت‌های مشترک در راستای معرفی مشهد به عنوان قطب غذای سالم و توسعه "گردشگری، کشاورزی، غذا" ، از دیگر پیشنهادات ما برای ارتقای روابط میان این دو بخش هستند.
 

ورود کیوسک‌های زائر به حوزه فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی

 
علی اکبر قناد رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد هم نسبت به ورود کیوسک‌های زائر به حوزه فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، ابراز نگرانی کرد و گفت: شنیده‌ها از عزم بعضی بخش‌ها برای ورود این کیوسک‌ها به امر رزرواسیون هتل و فروش بلیت، حکایت دارد. از آنجایی که این کیوسک‌ها عمدتا در مراکز توریستی و پُررفت و آمد مشهد استقرار دارند، این اقدام آن‌ها مصداق ورود و رقابت با دفاتر خدمات مسافرتی خواهد بود.

او ادامه داد: این اتفاق بدون هماهنگی با انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان در حال انجام است و به ایجاد چالش برای این مراکز منجر خواهد شد. قانون در این باب، اخذ مجوز از میراث فرهنگی را مورد تاکید قرار داده است. در حال حاضر حدود ۵۰۰ آژانس نیز در سطح شهر مشهد فعالند و با دغدغه‌هایی جدی مواجه هستند. درخواست داریم، اگر مدیریت شهری بر این مهم اصرار دارد، لااقل امور این کیوسک‌ها را به انجمن مربوطه بسپارد تا رقابتی مخرب شکل نگیرد.

قناد گوشه‌ چشمی به قانون مدیریت پسماند و ماده ۸ آن داشت وافزود: شهرداری در حال حاضر در قالب عوارض مختلفی، هزینه پسماند و جمع آوری زباله را از اصناف و واحد‌های خدماتی اخذ می‌کند. مضاف بر آنکه در چارچوب قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز، این واحد‌ها به نوعی هزینه خدمات شهری را پرداخت می‌نمایند. از این جهت تقاضا داریم تا روند موجود اصلاح شود.

 

 آمادگی شهرداری مشهد برای مشارکت در ایجاد "مدرسه کسب و کار"

 
در ادامه این جلسه، تریبون در اختیارمحمدرضا کلایی شهردار مشهد قرار گرفت. وی یکی از دغدغه‌های خود را توسعه تعاملات با پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی عنوان و ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های این دو بخش در آتیه افزون شود.

محمدرضا کلایی شهردار مشهد به نکات مطرح شده از سوی هیات نمایندگان اتاق مشهد پاسخ داد و گفت: تصدیق می‌کنیم که با مشکلاتی در بحث پیشخوان‌های شهرداری مواجهیم. تلاش ما الکترونیکی کردن رویه‌های موجود بود، اما مقاومت‌هایی در این مسیر شکل گرفت که نشان می‌داد، برای عده‌ای در این بخش، منافعی موجود است. به هر رو، برنامه داریم تا با توسعه خدمات الکترونیکی، هم رویه‌ها را اصلاح کرده و هم مسیر کار را شتاب ببخشیم.

او در باب اقدامات مدیریت شهری در راستای شفاف‌سازی رویه‌های موجود در این مجموعه ارائه نمود و تصریح کرد: این تلاش‌ها اگرچه ما را به نقطه ایده‌آل نرسانده، اما معتقدیم، چنانچه روند امروز با آنچه که در گذشته وجود داشته مقایسه شود، پیشرفتی مطلوبی را شاهد هستیم.

شهردار مشهد از مخالفت خود در بحث موازی‌کاری کیوسک‌های زائر با خدمات آژانس‌ها سخن گفت :  قول می دهم تا موضوع را بررسی و پیگیری کنم.

کلایی به سبقه پیگیری ماده ۸ قانون پسماند در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان پرداخت و افزود: در آن جلسات، تفاهماتی میان شهرداری و بخش خصوصی حاصل آمد، اما متاسفانه به دلایلی موضوع به ثمر نرسید. تلاش خواهیم کرد تا بار دیگر این موضوع را بررسی کنیم و حتی از مسیر شورای گفتگو آن را به نتیجه لازم برسانیم.

او ادامه داد: از پیشنهادات ارائه شده در باب ساخت و نصب المان‌های ویژه برای کشور‌های همسایه در مشهد استقبال می کنم و آن را بسترساز توسعه مناسبات فرهنگی می دانم.

شهردار مشهد گوشه‌چشمی به مشکلات واحد‌های دوخت و دوز صنفی داشت و گفت: این واحد‌ها عمدتا دارای تجاری موقت هستند بوده و ممیزی‌های سختی در بحث این نوع مجوز وجود دارد. در حال حاضر کمیسیونی در موضوع تجاری موقت، در حال احصاء مصادیق این حوزه است. در بحث واحد‌های صنفی دوخت و دوز اگر ملاک و مستنداتی در باب اشتغالزایی یا سبز بودن آن‌ها ارائه شود، می‌توان موضوع را در کمیسیون مذکور مورد بررسی قرار داد.

کلایی  بر حمایت مدیریت شهری از تشکل‌های اقتصادی تاکید کرد و افزود: قول می دهم تا موضوع انتقال اتاق بازرگانی به نمایشگاه بین المللی را در جلسه‌ای با حضور تمامی ذی‌نفعان بررسی کرده و به ثمر برسانم.

او ادامه داد: در اجرای ماده ۱۶ قانون بهبود محیط کسب و کار کوتاهی شده و باید این مهم را در مدیریت شهری پیگیری کنیم.

شهردار مشهد گفت: شهرداری مشهد برای مشارکت در ایجاد "مدرسه کسب و کار" آمادگی دارد و از اتاق بازرگانی استان خواستارم تا در برقراری پیوند موثر میان تشکل‌های بخش خصوصی و مدیریت شهری، همکاری و همراهی لازم را به عمل آورد.
 

اورژانس جاده‌ای از مهم‌ترین اقدامات عمرانی خیران برای فرزندان ایران

 
این گزارش حاکیست؛ پیش از حضور شهردار مشهد در این جلسه، "علی دادور"، مدیرعامل جامعه یاوری خراسان به ارائه گزارشی از اقدامات خیرانه این تشکل تحت پوشش اتاق مشهد پرداخت.

علی دادور مدیرعامل جامعه یاوری خراسان گفت: از اعضای هیات نمایندگان خواستارم تا "جامه یاوری" را در برنامه‌های آتی آن، مورد حمایت قرار دهند.

او گوشه چشمی به سه دهه فعالیت "جامعه یاوری خراسان" داشت و ادامه داد: احداث مدرسه، هنرستان، مجتمع‌های آموزشی و خوابگاهی، کتابخانه، اورژانس جاده‌ای از جمله مهم‌ترین اقدامات عمرانی خیران و این تشکل، برای فرزندان ایران بوده است. همچنین در این سال‌ها دانش‌آموزان نخبه محروم تحت پوشش کمک‌های این تشکل قرار گرفته اند و بعضا موفق به اخذ مدارج عالی تحصیلی شده اند.
 
انتهای پیام//ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.