مراقبت از محصولات کشاورزی به کمک اینترنت اشیا

محصولات کشاورزی همواره در معرض آسیب و بیماری هستند که به تازگی محققان موفق شدند با کمک اینترنت اشیا از آن‌ها مراقبت کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کشاورزی یک صنعت سخت به شمار می رود که تنها بیدار شدن در اول صبح و کار فیزیکی نیست بلکه  غیر قابل پیش‌بینی بودن یکی از خصوصیات  این شغل است. در حالی که احتمالا تصاویری از خانه‌ها و مناطق روستایی سنتی در ذهنمان می‌پروریم، کشاورزان به هر فناوری که به آن‌ها قدرت کنترل بیشتری بدهد با اشتیاق خوشامد می‌گویند.

اینترنت اشیا به تولیدکنندگان درک بهتری از محصولاتشان ارائه می‌دهد. از مارچوبه تا سیب و سید صدف دریایی، کشاورزان در حال جمع‌آوری داده‌های و خودکارسازی فرایند‌ها برای افزایش عملکرد محصولاتشان هستند. به این دریچه جدید در دنیای کشاورز اکنون گوجه فرنگی و سایر محصولات گلخانه‌ای را هم باید افزود.

در ژوئیه ۲۰۱۷، یک شرکت ژاپنی پلانتک را عرضه داشت؛ یک سیستم پیش‌بینی و نظارت بر بیماری‌ها برای کشت گلخانه‌ای، بزرگ‌ترین تهدیدی که کشاورزی در گلخانه با آن روبه‌رو می‌شود، حمله بیماری‌ها به محصولات است. به عنوان مثال گوجه فرنگی نسبت به شیوع انواع بیماری‌های مختلف بسیار حساس است و در بین این بیماری‌ها، بیماری‌های قارچی شایع‌ترین‌ها به حساب می‌آیند. مبارزه با این مواد چالش برانگیز خواهد بود، زیرا اغلب کشاورزان از وجود آلودگی خبر ندارند تا زمانی که دیگر خیلی دیر شده است.

این یک معضل قدیمی به حساب می آید به طور مثال، یکی از بزرگ‌ترین بلایای کشاورزی در تاریخ، قحطی سیب‌زمینی ایرلندی نام دارد. کشاورزان فقط زمانی می‌توانستند بگویند که محصولاتشان تحت تاثیر قرار گرفته یا خیر که سیب‌زمینی‌ها را از زمین خارج می‌کردند. با وجود تحولات تکنولوژیکی گسترده در ۱۷۰ سال گذشته، پیش‌بینی اولیه این بیماری و بسیاری دیگر همچنان به عنوان یک چالش مطرح است.

کشاورزان امروزی به آفت‌کش‌ها و دیگر راهکار‌های کشاورزی دسترسی دارند. اما بدون دانستن زمان کاربرد آن‌ها عملکرد نهایی مطلوب نخواهد بود. انتخاب اعمال آن‌ها تنها به صورت احتیاط است که هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و پیامد‌های زیست محیطی دارد و یا این که باید با احتمال از دست رفتن محصول کنار آمد.کشاورزی

راهکار اینترنت اشیا 

احتمال شیوع بیماری‌ها در گیاهان به عوامل زیادی در گلخانه بستگی دارد، شامل دما، رطوبت، نور خورشید، سطح دی‌اکسید کربن و رطوبت برگ. عوامل خارجی مانند وضعیت هوا نیز مؤثر است. پلانتک از سه نوع سنسور برای جمع‌آوری این اطلاعات بهره می‌گیرد.

در حالی که این یک نوآوری مفید ارزیابی می‌شود، تنها بخشی است از آنچه که سیستم می‌تواند اجرا کند. خلق یک راهکار واقعا ارزشمند اینترنت اشیا تنها به سنسور‌هایی که اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند، محدود نمی‌شود. این دستگاه‌ها بخشی از یک سیستم پیچیده به حساب می‌آیند که برای ایجاد امکان درک بهتر با یکدیگر همکاری دارند.


بیشتر بخوانید: از بین بردن بافت تومورهای سرطانی با نانوذرات


بخش ابداعات نرم‌افزاری این شرکت ژاپنی  با بهره‌گیری از عناصری از شبکه اینترنت اشیا خود به طراحی این سیستم یاری رسانده:

با کمک ارتباطات وایرلس، نرم‌افزار گیت وی اینترنت اشیا این شرکت سنسور‌های کم مصرف و تغذیه‌شونده به وسیله باتری را با یکدیگر مرتبط می‌سازد. داده‌های محیطی از سنسور‌ها به صورت از راه دور در سیستم کلاود اینترنت اشیا بوش جذب می‌شود.

 در اصل، وجود سیستم کلاود باعث می‌شود که داده‌های در هر کجا قابل دسترسی باشند، اما با کمک پروتکل‌های نظارتی اینترنتی اشیا تنها افراد مناسب امکان دسترسی به آن‌ها را پیدا می‌کنند، با توانایی مدیریت و تأیید کاربران و استفاده‌کنندگان با توجه به زیر مجموعه‌ها مانند نقش‌ها و عضویت در گروه، مدیریت این فرایند ساده است.مزرعه

علاو بر این، سیستم مدیریت از راه دور اینترنت اشیا اجازه می‌دهد تا سنسور‌ها و گیت‌وی‌ها بدون نیاز به سرکشی فیزیکی به تمام گلخانه‌ها از راه دور نظارت‌ها و به روز‌رسانی شوند.

 قدرت عمل زود هنگام

سیستم می‌تواند کاری به مراتب بیشتر از گزارش‌های صرف در مورد شرایط گلخانه انجام دهد. مرکز داده هوش مصنوعی که این شرکت انجام داده الگوریتمی را خلق کرده که این داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و آن‌ها را با پیش‌بینی آب و هوا مرتبط می‌سازد تا احتمال حمله بیماری‌ها را تخمین بزند کشاورزان سپس اخباری را در مورد ریسک شیوع بیماری دریافت می‌کنند. با توجه به این که در اثر حمله بیماری‌های گیاهی احتمالا تا بیش از ۷۰ درصد محصولات از دست می‌روند، وجود این اخطار‌ها بسیار مؤثر به حساب می‌آیند.

بررسی داده‌های گذشته نشان می‌دهد که این سیستم می‌تواند احتمال وقوع حمله بیماری را با دقت ۹۲ درصد پیش بینی کند که به این معنی است که کشاورزان قادرند زمان دقیق انجام عملیات مبارزه با چنین عوارضی را در اختیار داشته باشند. یک تولیدکننده که در سیستم آزمایشی پلانتک شرکت دارد می‌گوید میزان تولیدش حدود ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد و در حال، انتظار می‌رود بیشترین عملکرد خود را داشته باشد.

 راهکار ساده و در دسترس

هنگام به کارگیری فناوری‌های جدید سهولت استفاده عامل اصلی برای کشاورزان است. برای آغاز استفاده از پلانتک، نیازی به مهارت‌های فنی خاصی نیست. بسته اصلی با سه سنسور و یک دستگاه گیت‌وی عرضه می‌شود، کشاورزان تنها باید سنسور‌ها را از جعبه خارج کرده و آن‌ها را در گلخانه نصب کنند، سپس سنسور‌ها به طور خودکار به دستگاه گیت وی متصل می‌شوند. یک دستگاه دیگر را می‌توان در فاصله ۱/۵ کیلومتری گلخانه نصب کرد، بنابراین یک دستگاه گیت وی می‌تواند برای چندین گلخانه به کار گرفته شود. کشاورزان می‌توانند داده‌های تصویری را در سیستم کلاود در هر نقطه‌ای از طریق یک برنامه مبتنی بر وب روی گوشی هوشمند یا رایانه خود پیدا کنند. بوش این سرویس را براساس اشتراک ارائه می‌دهد. این سخت افزار بدون هزینه اضافی عرضه می‌شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار