فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران:

جلوی چینی‌ها برای صید ماهی در دریای جنوب را گرفته ایم

تنگسیری گفت: در حال حاضر جلوی چینی‌ها را گرفته‌ایم و هیچ گونه صید غیرقانونی توسط آن‌ها در آب‌ای خلیج فارس صورت نمی‌گیرد.

تنگسیریبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در همایش ارگانهای دریایی با بیان اینکه کارهای بسیار بزرگی در طول سال‌های گذشته در حوزه دریایی کشور انجام شده است، گفت: دریا برای یک کشور یک فرصت بسیار بزرگ به شمار می رود و باید برای حفظ منافع ملی خود در این حوزه اقدامات موثری انجام شود.

 او افزود: ما در جغرافیایی هستیم که دارای  مزایای متعددی است و در حوزه دریا دسترسی ما به دریای شمال و جنوب کشور و آب‌های آزاد و همچنین اقیانوس هند می تواند به عنوان یکی از بزرگترین مزیت ها برای کشور ما به شمار رود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۹۰ درصد تجارت کشور از طریق دریا و حمل کالا در این بخش صورت می‌گیرد، گفت: ضرورت دارد برای توسعه دریایی کشور و همچنین توسعه ناوگان دریایی کشور بتوانیم توسعه آن را هرساله مورد توجه خود قرار دهیم.

سردار تنگسیری با اشاره به اینکه تحریم های ظالمانه آمریکا بعد از جنگ هشت ساله ایران با عراق پررنگ‌تر شده است، گفت: لازمه حفظ شریان تجارت دریایی کشور آن است که بتوانیم تداوم در صادرات داشته باشیم. بخش دریایی در حوزه های اقتصادی و سیاسی کشور همواره مورد توجه بوده اما متاسفانه در سالیان گذشته این حوزه در سطح متوسط و رو به پایین نگه داشته شده است.

وی در ادامه به پیشنهاداتی برای تقویت حوزه دریایی و بندری کشور اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم ارگان‌های دریایی کشور از امکانات آموزشی در حوزه سپاه و ارتش استفاده کنند و از این امکانات در جهت رفاه حال مردم به ویژه در حوزه های دریایی و بندری هم استفاده کنند.

تنگسیری با بیان این که هم اکنون مدیریت سواحل امر مهمی برای کشور است، بیان کرد: متاسفانه هم اکنون قوانین قدیمی و به روز نشده باعث ایجاد محدودیت برای حوزه دریایی کشور شده است. یکی از این قوانین محدود کننده مربوط به قدرت موتور‌های دریایی است. در کشور به بهانه جلوگیری از قاچاق اجازه ساخت قایق‌ها با موتور بالاتر از ۹۵ اسب بخار را نمی‌دهند.

وی با طرح این سوال که مگر چند درصد از قاچاق خلیج فارس توسط قایق‌ها انجام می‌شود، گفت: عمده قاچاقی که در خلیج فارس انجام می‌شود مربوط به لنج‌ها و شناور‌های بزرگ است، در حوزه قایق دو مشکل مهم داریم که یکی با جان انسان‌ها و دیگری با حیثیت کشور در ارتباط است. این در حالی است که در کشور‌های عربی شناور‌های دو موتوره با قدرت ۳۵۰ اسب بخار و ایمنی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با تاکید بر این که قایق‌هایی با قدرت اسب بالاتر از ۹۵ هیچ مشکلی در خصوص امنیت کشور ایجاد نخواهد کرد، افزود: اگر قرار بر این است که با قاچاق مبارزه کنیم قایق‌های تندرو در نوبت آخر قرار دارند. این محدودیت‌ها باعث شده تا مردم و صیادان نیز با محدودیت بالایی مواجه باشند.

تنگسیری با بیان این که در بحث توسعه دریایی باید به مردم توجه شود، تصریح کرد: نیروی دریایی سپاه قادر به کنترل خلیج فارس و قایق‌هایی با قدرت بالای ۹۵ اسب بخار است، محدودیت استفاده از موتور‌های بالای ۹۵ اسب بخار توهین به مردم ماست. اکثر مردم در جنوب و شمال، شغل طاقت‌فرسای صیادی دارند و فاقد امکانات متعدد از جمله شناور و امکانات کمک ناوبری هستند.

وی با یادآوری این که کشور‌های همسایه قایق‌هایی با قدرت بالا بدنه قوی و سیستم‌های کمک ناوبری بسیار پیشرفته در اختیار دارند اظهار کرد: مگر ما از کشور‌های منطقه کمتر هستیم، باید به حال این نوع مدیریت شناور در کشور فکری اساسی شود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: اخیرا با ماهیگیران و صیادان نشستی داشتیم که آن‌ها خواستار آن بودند که به لحاظ موتوری شناور‌های آن‌ها تقویت شود، اما متاسفانه پیگیری‌های ملی تاکنون این مشکل را حل نکرده است.

تنگسیری با یادآوری این که در حوزه طراحی و ساخت شناور‌های تندرو جزو کشور‌های پیشرفته هستیم، بیان کرد: در حال حاضر شناور‌هایی با سرعت ۱۰۰ نات توسط نیروی دریایی سپاه طراحی و ساخته می‌شود. سرعتی که بسیاری از کشور‌های مدعی توان رسیدن به آن را ندارند.

وی با اشاره به این که استعمار ما را از دریا ترسانده است، گفت: با وجود ۲۲۰۰ کیلومتر ساحل در جنوب از یکسو جلوی مردم را به انحاء مختلف برای ورود به حوزه دریا گرفته‌ایم و از سوی دیگر از توسعه دریا محور دم می‌زنیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این که در حوزه ناوگان کشتی‌رانی و دریانوردی در غرب آسیا نمونه هستیم، تصریح کرد: در سپاه بر این باوریم که امنیت فقط با حضور مردم به دست می‌آید، در این راستا بوده که بسیج دریایی را طراحی کرده‌ایم که با استقبال خوبی مواجه شده است، به طوری که تاکنون ۱۷ هزار فروند شناور برای حضور در این مجموعه نام نویسی کرده‌اند.

تنگسیری با بیان این که به دلیل ساخت شناور در داخل وضعیت خوبی در حمل و نقل مسافری کوتاه برد داریم، اظهار کرد: نیروی دریایی سپاه ناو‌های بالگرد بر به طول ۵۵ متر را طراحی و ساخته است. ضمن این که به زودی ناو‌های ۶۵ متری را نیز به دریا می‌آوریم.

جلوی چینی‌ها برای صید ماهی در دریای جنوب را گرفته ایم

او درباره نحوه عضوگیری و فعالیت بسیج دریایی، اظهار داشت: محور فعالیت بسیج دریایی در خلیج فارس، دریای عمان و سواحل مکران است.
وی ادامه داد: معتقدیم امنیت را باید مردم ایجاد کنند و اگر امنیت مردمی شود پایدار می‌شود.

تنگسیری با بیان اینکه نیرو‌های بسیج دریایی همین مردم هستند، گفت: در صیدگاه‌های عمومی خلیج فارس و دریای عمان همین مردمی که فعال هستند، بسیج دریایی هستند و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم و هر گاه نیاز شد همکاری عملیاتی با ما دارند و حتی مسلح می‌شوند و در مقابل دشمن حضور می‌یابند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در مقطعی ما دریابست را داشتیم که موجب شد بسیاری از ماهیگران بیکار شوند، زیرا کشتی‌های صنعتی صید بیگانه در آب‌های ما فعال بودند. ما تعدادی از آن‌ها را بازداشت کردیم و ماهی‌های آن‌ها را هم مصادره کردیم.

وی افزود: در آب‌های خلیج فارس به دلیل بسته بودن محیط صید ترال موجب می‌شود مرجان‌های کف زمین از بین برود. این محل زیستگاه ماهی‌ها است و اگر صید شود، هیچ موجود زنده‌ای در خلیج فارس نمی‌ماند.

تنگسیری افزود: ۱۳۷۵ کیلومتر ساحل در خلیج فارس داریم یعنی اگر هر ۲۰ کیلومتر یک روستا در نظر بگیریم با این کار روستا‌های زیادی بیکار می‌شوند و مجبورند ترک دریا کنند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر جلوی چینی‌ها را گرفته‌ایم و هیچ گونه صید  غیرقانونی ترال نداریم، گفت: اگر در آب‌های فراتر از آب‌های سرزمینی ما در عمق کمتر از ۲۰۰ متر صید ترال انجام شود جلوی آن‌ها گرفته می‌شود. ما نمی‌توانیم رنج مردم خود را تحمل کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار