معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

رونق و توسعه حوزه حمل ونقل با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی

آدم‌نژاد گفت: انتخاب نادرست منجر به هدر رفت سرمایه و اتلاف منابع در بخش دریایی می شود بنابراین سرمایه گذاری مناسبی برای این بخش باید انتخاب شود.


رونق و توسعه حوزه حمل ونقل  با ورودسرمایه گذاران و بخش خصوصیبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت راه وشهرسازی بکارگیری فناوری اطلاعات در صنعت حمل و نقل و لجستیک در جهت افزایش بهره‌وری و رونق اقتصادی در حوزه حمل و نقل دریایی بسیار مهم است  به منظور بهره‌برداری حداکثری از توان تخصصی و علمی بخش‌های دولتی و خصوصی فعال، اساتید دانشگاهی، صاحب‌نظران و تشکل‌های صنفی، پژوهشگران و سرمایه‌گذاران به مناسبت هفته حمل و نقل برخوردار می شویم.

آدم نژاد معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی در این رابطه گفت:  بخش دریایی و فراساحل جمهوری اسلامی ایران فرصت مناسب برای ارائه محیط موثر و روشن مقررات و شبکه بنیادی مناسب زیر ساخت و ارتباط پسکرانه از سوی بخش دولتی و فراهم آوردن سیستم حمل و نقل مقرون به‌صرفه از سوی بخش خصوصی به‌شمار می‌رود و انتظار است علاوه بر فراهم آمدن بستری برای اصلاح مقررات فعلی، قوانین و مقرراتی برای رفع موانع و مسائل و مشکالت موجود بین این دو بخش وضع شود.

اوبیان کرد:   ارائه دستاوردهای صنعت دریایی و دریانوردی، حضور شرکت استارت‌آپی و دانش‌بنیان و برگزاری رویدادهای استارت‌آپی در کنار حضور سرمایه‌گذاران، متخصصان، فعالان بخش‌های خصوصی و دولتی و دانشگاهیان زمینه را برای رشد سریع این صنعت فراهم کند.


بیشتر بخوانید: توسعه صنعت دریایی و فراساحل کشور گامی در رونق تولید


او افزود: چنین اقداماتی فرصت طلایی برای دسترسی به پروژه‌های کلان دریایی کشور و ارائه خدمات و دستاوردها و تبادلات دانش نوین حوزه دریایی توسط شرکت‌های داخلی و خارجی شامل ارائه راهکارها، برنامه‌های مؤثر جهت تقویت صنعت دریایی و دریانوردی کشور به‌شمار می‌رود.

او گفت: از برنامه‌های ویژه در این حوزه استارت‌آپ ویکند دریایی، ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دریا، برگزاری جلسات B۲B با حضور شرکت‌های داخلی و شرکت‌های آسیایی، و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها توسط فعالان این حوزه است.

او اضافه کر‌د: یکی از ارزش‌های صندوق نوآوری و شکوفایی انتخاب استارت‌آپ مناسب برای سرمایه‌گذاری است زیرا انتخاب نادرست منجر به هدر رفت سرمایه و اتلاف منابع می‌شود‌ از این رو ضرورت دارد تا به کمک کارشناسان و متخصصان حوزه حمل و نقل که اکثریت آنها در وزارت راه و شهرسازی سابقه فعالیت داشته و یا دارند، این صندوق می‌تواند از حمایت کارشناسی آنها  بهره مند شده و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی مناسبی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند.

او بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها نقش حائز اهمیتی در بخش دریایی ایفا می‌کنند این استارت‌آپ‌ها می‌توانند در زمینه‌های تقویت صنعت دریایی و دریانوردی، مدیریت زیرساخت و شناورهای دریایی، تأمین و نگهداشت نیروی دریایی، بهبود عملکرد دریانوردان، ناوبری دریایی و تأمین محصولات و فرآورده‌ها‌ی دریایی ایده‌ها و دستاوردهای خود را ارائه کنند.

او اظهار کرد:رویدادهای استارت‌آپ ویکند دریایی در کنار سایر استارت‌آپ‌های حمل و نقلی در زمینه‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی با هدف برقراری ارتباط مستقیم بین صاحبان ایده و شرکت‌های دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاران و با حضور شرکت‌های نوپا، استارت‌آپ‌ها و ایده‌پردازان این حوزه برگزار خواهد شد و سپس جلسات خصوصی بین صاحبان ایده و سرمایه‌گذاران برگزار شده و طرح‌های آنان مورد ارزیابی دقیق سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

او افزود: پس از ارائه طرح‌ها، سرمایه‌گذاران در جلساتی معاملات به صورت B۲B را با صاحبان ایده و طرح‌های منتخب برگزار کرده و قردادهای سرمایه‌گذاری منعقد می‌شود.

او اظهار کرد: هیچ محدودیتی برای زمینه فعالیت اپلیکیشن‌های قابل ارائه در رویداد مطرح نبوده و صرفاً ارتباط و کاربرد آن با حوزه دریا اهمیت دارد، طرح‌های مطرح شده می‌توانند در یک حوزه تخصصی دریا با رویکردهای خدماتی و اجتماعی باشند.

او توضیح داد:به منظور رونق هر بیشتر حوزه دریایی و فراساحل جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر دعوت از دبیرخانه ارگان‌های دریایی از جمله نهادها و سازمان‌های حمل و نقلی، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم، ارتباطات و فناوری اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تعدادی از کارآفرینان حوزه حمل و نقل دریایی و صنایع فراساحل، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به صورت ماهانه جلسات منظمی را با دبیرخانه‌های این ارگان‌ها برگزار می‌کند تا در جریان نیازمندی‌ها و برنامه‌های آنها در دستور قرار گرفته و مسائل و مشکلات احتمالی را قبل از  مرتفع سازد.

آدم‌نژاد اظهار کرد: موضوع مرزبندی میان بخش‌های خصوصی و دولتی در صنعت حمل و نقل دریایی یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه حمل و نقل است که باید به صورت شفاف به آن پرداخته شود.

او افزود: بدین منظور لازم است تعریف مشخصی از وظیفه بخش دولتی و رابطه آن با شریک بخش خصوصی با درنظر گرفتن امکان هدایت توان سرمایه‌گذاری و تسریع توسعه از سوی بخش خصوصی صورت پذیرد؛ این موضوع نیازمند درک عمیق و متقابل منافع موجود بخش دولتی و بخش خصوصی در مدیریت صنعت حمل و نقل دریایی است به نحوی که بخش دولتی و بخش خصوصی در موقعیتی قرار گیرند که قادر به ارائه خدماتی شوند که از آنها در این مرز بندی انتظار می‌رود، ارائه دهند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: عبور از گفتمان صرفاً مبتنی بر مسائل تخصصی حمل و نقل به سمت گفتمانی فراگیر مشتمل بر سایر وجوه توسعه‌ای نظیر تجارت، اقتصاد و صنعت، یکی از ویژگی‌های برجسته منشور دیپلماسی حمل‌ونقل بوده که این ویژگی، در یکسان سازی رفتار‌های اقتصادی دستگاه‌های مختلف و تولید رفتار واحد اقتصادی ملی در تعاملات منطقه‌ای و بین المللی حمل و نقلی و ترانزیتی ظهور و بروز خواهد نمود.

آدم نژاد اضافه کرد: نمایشگاه بین‌المللی دریایی و فراساحل جمهوری اسلامی ایران که در آذر ماه امسال برگزار می‌شود فرصت مناسب برای ارائه محیط موثر و روشن مقررات و شبکه بنیادی مناسب زیر ساخت و ارتباط پسکرانه از سوی بخش دولتی و فراهم آوردن سیستم حمل و نقل مقرون به‌صرفه از سوی بخش خصوصی به‌شمار می‌رود و انتظار است علاوه بر فراهم آمدن بستری برای اصلاح مقررات فعلی، قوانین و مقرراتی برای رفع موانع و مسائل و مشکالت موجود بین این دو بخش وضع شود.

او تأکید کرد: بدیهی است با توجه به ماهیت فراوزارتخانه‌ای امور هماهنگی حمل و نقل بین المللی و ترانزیت، شورای دیپلماسی حمل و نقل، مرکب از نمایندگان کلیه بخش‌ها و دستگاه‌های ذیربط، در وزارت راه و شهرسازی تشکیل خواهد شد، تا ظرفیت سازی لازم جهت همسوسازی اقدامات و ترتیبات اجرایی در چارچوب منشور دیپلماسی حمل و نقل ایجاد بشود.

آدم نژاد با بیان اینکه منشور دیپلماسی حمل و نقل با نظرداشت سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و با رویکرد انعطاف پذیری، فرصت سازی، مولّد، درون‌زا، پیشرو و برون گر نمودن اقتصاد حمل و نقل تدوین گردیده، اظهار داشت: خوشبختانه با رویکردی که معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در افزایش تعاملات با واحد‌های تابعه وزارت و همچنین سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها به خصوص وزارت امور خارجه اتخاذ نموده و همکاری مطلوبی بین طرفین وجود دارد که این فضای تعاملی، منجر به دستاورد‌هایی قابل توجه در بهبود روابط حمل و نقلی به ویژه با همسایگان و کشور‌های منطقه و پیشبرد برنامه‌های مرتبط با فعال سازی کریدور‌های ترانزیتی عبوری از کشور شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار