آموزش و پرورش در پاییز ۹۸؛

از ماجرای کاهش تنوع مدارس تا تصویب رتبه‌بندی معلمان

آموزش و پرورش در سه ماهه سوم ۹۸ با اخبار و اتفاقاتی درباره وقایع مالی از تعیین بودجه گرفته تا تصویب رتبه بندی فرهنگیان سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در پاییز سال گذشته با اخباری درباره تصویب رتبه بندی فرهنگیان بعد از چندین سال کشمکش، مطرح شدن موضوع تنوع کاهش و کاهش آن و بررسی بودجه سال آینده این وزارتخانه که همواره هم حرف اصلی را در بهبود درهای مزمن این دستگاه تعلیم و تربیتی دارد، گذشت.

طرح رتبه‌بندی فرهنگیان تصویب شد

هیئت دولت بعد از ۶ سال کشمکش، نظام رتبه‌بندی فرهنگیان را تصویب کرد؛ طرحی که آنقدر اجرای آن پر فراز و نشیب بود و در بحبوحه رفت و آمد سکانداران هر کدام تفسیری از تغییرات قبل و بعد از پیاده‌سازی این نظام داشتند که حالا سوالات بسیاری از اجرای روی کاغذ تا واقعیت آن مطرح می‌شود.

در شرایطی که قرعه تصویب و اجرای نظام رتبه‌بندی در زمان فعالیت محسن حاجی‌میرزایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش کلید خورد، او از افزایش حقوق معلمان متناسب با کسب رتبه، سابقه کاری، صلاحیت حرفه‌ای و مدرک تحصیلی سخن گفت.

اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک «رتبه‌بندی فرهنگیان» در دولت به تصویب رسید قابل مشاهده است.

اما و اگرهای کاهش تنوع  در مدارس 

وجود منوی رنگارنگ برای موضوع کاهش تنوع مدارس در مجلس مطرح شد که در کنار این موضوع حذف کامل مدارس سمپاد هم محتمل است البته این موضوع در حالی پیش می‌رفت که به تازگی رئیس جمهور اساس نامه سمپاد را امضا کرده بود و این اقدام در مقابل زمزمه حذف سمپاد در مصوبه کاهش تنوع پارادوکسی را در فعالیت این مدارس به وجود آورده است البته برخی کارشناسان حوزه تعلیم و تربیتی معتقد هستند جداسازی دانش آموزان در مدارس باعث ایجاد نظام چند طبقگی می‌شود و حتی دانش آموزان نخبه هم نباید از دانش آموزان عادی تفکیک شوند.

اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک مصوبه حذف تنوع مدارس با اسناد بالادستی تناقض دارد قابل مشاهده است.

بررسی بودجه ۹۹ عیالوار‌ترین وزارتخانه کشور

طبق آنچه محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پروش اشاره کرده بود، این وزارتخانه برای پیشبرد برنامه‌های به ۷۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا بتواند نیاز‌های حداقلی جامع عظیم مخاطبان را پاسخگو باشد، اما بر اساس آنچه دولت تعیین کرده بودجه آموزش و پرورش بسیار کمتر از میزان پیشنهادی آقای وزیر است و در اعلام اولیه مبلغ ۵۴ هزار میلیارد تومان برای این وزارتخانه در نظر گرفته شود که نسبت به سال قبل از آن هم ۲ هزار میلیارد تومان کمتر است.

صحبت از دیروز و امروز نیست، آموزش و پرورش به سبب عریض و طویل بودن ساختار و مخاطبانش و اخیرا بی‌ثباتی در سکانداری آن همواره در تامین حداقل‌ها با مشکل مواجه بوده است حال آنکه این دستگاه تعلیم و تربیت ماموریت‌های خطیر و تاثیرگذاری را باید در جامعه به ثمر برساند اما همین که در گام اولیه اوضاع چندان تعریفی ندارد، در نتیجه ادامه مسیر هم دچار اختلال است.

اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک  آخرین جزئیات از نحوه تامین بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۹قابل مشاهده است.

مدرسه‌داری مسئولان در آموزش و پرورش منع قانونی دارد؟

 بعد از مطرح شدن کاهش تنوع مدارس، یکی از نگرانی‌ها در این موضوع قدرت پیدا کردن مدارس غیردولتی بود، به ویژه مدارسی که دارای موسسان ذی نفوذ و دولتمردان بودند، البته قبل از این هم مدرسه‌داری این افراد مورد انتقاد گرفته بود و برخی منتقدان معتقدند که مدارس به اصطلاح لاکچری و دریافت شهریه‌های نجومی اغلب در مدارس همین موسسان شکل می‌گیرد.

اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک  مدرسه داری مسئولان، زیر ذره بین قانون تعارض منافع قابل مشاهده است.

جنجال ورود کیک‌های آلوده به قرص در مدارس

ماجرا از چند فیلم وعکس در فضای مجازی شروع شد،‌ تصاویری که نشان می‌داد قرص در تغذیه میان وعده دانش آموزان پیدا شده است و حتی برخی مدعی بودند این قرص‌ها از انواع مخدرهاست؛ به تدریج این اخبار در فضای مجازی منتشر شد و سر و صدای زیادی به پا کرد،‌ از طرفی دیگر از گوشه و کنار کشور اخباری مبنی بر پیدا شدن قرص در برخی خوراکی‌ها به گوش می‌رسد که استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی بیشترین مواجهه را با این موضوع داشتند.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در این باره گفت : این کیک‌ها لزوما در مدرسه یافت نشده است در برخی از استان‌ها داخل بعضی از کیک‌ها قرص‌هایی قرار داده شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این کار در فرآیند تولید اتفاق نیفتاده بود.

اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک یک بام و دوهوای مسئولان در ماجرای قرص‌های مشکوک در کیک‌های خوراکی قابل مشاهده است.

برندینگ انحصاری در مدارس 

حتما برای شما هم بار‌ها اتفاق افتاده است که گشت و گذاری در شبکه‌های اجتماعی مجازی داشته باشید و مجذوب فضای پر رنگ و لعاب آن شوید و ساعت‌های در صفحات مختلفی که اغلب با چاشنی تبلیغات هستند، وقت بگذرانید؛تبلیغاتی که مصرف کالا‌ها و خدمات مختلف را ناخودآگاه به شما القا می‌کنند و حتی امروز به عنوان یک کسب و کار مجازی پر رونق مطرح هستند و اینفلوئنسر‌هایی با درآمد‌های نجومی به یمن همین دنیای مجازی شکل گرفته‌اند.

اکنون پای تبلیغات به مدارس هم رسیده است و برند‌های تجاری بزرگ، این بار دانش‌آموزان و مدارس را که به جرات می‌توان آن را جز بزرگترین و موثرترین محل برای کنش‌های اجتماعی بر شمرد، هدف گرفته‌اند.

بر فرض که آموزش و پرورش مجوز ورود شرکت‌های تبلیغاتی را به مدارس داده باشد، اما چند سوال مطرح است چرا این کار مجوز انحصاری دارد؟ انتخاب این شرکت یا شرکت‌های خاص بر چه مبنایی صورت می‌گیرد؟ آیا مزایده‌ای وجود داشته است یا شرایط و ضوابطی برای دادن مجوز تعریف کرده‌اند؟

اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک واکنش وزیر آموزش و پرورش به ایجاد فضای تبلیغاتی مدارس قابل مشاهده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منتقد نظام آموزشی کشور
۱۹:۵۱ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
حذف مدارس به اصطلاح «برتر» کوچکترین کاریست که مسئولین می‌توانند در راستای عدالت آموزشی انجام دهند؛ چون این مدارس به طور معمول، دارای امکانات آموزشی هستند که مدارس دولتی ساده از آن محرومند و همچنین دبیرانی که حاضر نیستند در هیچ مدرسه‌ای بجر مدارس «برتر» تدریس کنند.
آخرین اخبار