عفونت شدید ریوی در کمین فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی

باکتری‌هایی که در زمین به ظاهر خطر چندانی ندارد و با مصرف دارو به آسانی درمان می‌شوند در فضا خطری مرگبار برای فضانوردان محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی اعلام کردند با وجود کشف منابع آب آلوده در دستگاه تصفیه آب آشامیدنی ایستگاه فضایی بین المللی، این آب آلوده سبب رشد باکتری‌های بسیارخطرناک و ابتلای فضانوردان به بیماری‌های مرگبار نخواهد شد.
 
محققان در جدیدترین نمونه برداری از آب آشامیدنی تولید شده به وسیله دستگاه تصفیه آب دو گونه باکتری را شناسایی کرده اند.

دستگاه تصفیه آب در ایستگاه فضایی بین المللی اولین بار درسال ۲۰۰۹ در این ایستگاه فضایی نصب و مستقر شد. علت استفاده از این وسیله، گران قیمت بودن هزینه حمل آب به فضاست. این آب از بقایای تعریق بدن فضانوردان و تصفیه ادرار آن‌ها به دست می‌آید.

دستگاه تصفیه آب دارای فیلتر‌های ویژه ید است که سبب تصفیه و ضدعفونی کردن آب پیش از مصرف به وسیله فضانوردان می‌شود.


بیشتر بخوانید: اعلام جدیدترین ماموریت‌های ناسا برای کشف اسرار ناشناخته فضا


کارشناسان پس از شناسایی باکتری‌های Burkholderia cepacia و Burkholderia به فضانوردان توصیه کردند از سیستم تصفیه آب فضانوردان آژانس فضایی روس کاسموس در قسمت آزمایشگاه این آژانس در ایستگاه فضایی استفاده کنند.

این باکتری‌ها موفق به عبور از تمامی سیستم‌های مراقبتی و بهداشتی در دستگاه تصفیه آب آشامیدنی فضانوردان شده اند و می‌توانند سبب آسیب به سیستم ایمنی بدن فضانوردان و ابتلای آن‌ها به بیماری هایی، چون فیبروز کیستیک شوند.


از جمله دیگر بیماری‌های ایجاد شده در اثر این گونه باکتری‌ها می‌توان عفونت ریوی را نام برد.کارشناسان وجود باکتری در دستگاه تصفیه آب را خطری جدی برای فضانوردان اعلام کرده اند. باکتری‌ها به دلیل وضعیت میکروگرانش موجود در فضا می‌توانند دچار جهش ژنتیک شوند و در برابر آنتی بیوتیک‌ها ازخودشان مقاومت نشان دهند.

این باکتری‌ها می‌توانند به تدریج به شدت مرگبار شوند و سبب به خطر افتادن جان فضانوردان در فضا شوند. پس از کشف گونه‌های باکتری در آب آشامیدنی فضانوردان در ایستگاه فضایی، قرار است دستگاه با نمونه جدیدی جایگزین شود.

برای کاهش کامل باکتری‌ها دانشمندان در نظر دارند از سیستم غربالگری و تصفیه نقره به جای ید استفاده کنند که به گفته آن‌ها می‌تواند به میزان بیشتری آلودگی‌ها را از آب آشامیدنی بزداید.

با وجود محدود بودن فضای ایستگاه فضایی بین المللی، این محل به طور کامل استریل نیست، زیرا انسان‌ها به آنجا رفت و آمد می‌کنند. انسان‌ها حامل گروه‌های متعددی از باکتری‌ها هستند که زمینه رشد انواع قارچ و دیگر ارگانیسم‌ها را در فضا به وجود می‌آورد.


به دلیل مسافت ایستگاه فضایی از زمین، کارشناسان به طور دائم وضعیت سلامت فضانوردان را کنترل می‌کنند. همچنین فضانوردان باید روزانه حداقل دو ساعت به انجام ورزش بپردازند تا از ابتلا به بیماری و ضعف قوای ماهیچه‌ای ایمن بمانند.

منبع:Space
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار