در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سخنگوی ستاد انتخابات کشور: امکانات و مقدمات برگزاری انتخابات در سراسر کشور فراهم شده است/ نتیجه انتخابات تا یکشنبه اعلام می‌شود

آخرین اقدامات اجرایی و نظارتی انتخابات در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب یکم اسفندماه بررسی شد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور: امکانات و مقدمات انتخابات در سراسر کشور فراهم شده استبه گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیلچی مدیرکل انتخابات شورای نگهبان و هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان و سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور امشب یکم اسفندماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آخرین اقدامات اجرایی و نظارتی انتخابات پرداختند.

سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه همه امکانات و مقدمات مورد نیاز برای انتخابات در همه شعبه سراسر کشور فراهم و به استان‌ها و شهرستان‌ها منتقل شده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه از ۸ صبح فردا بیش از ۵۷ میلیون نفر پای صندوق‌های رای می‌روند افزود: بیش از ۳ میلیون نفر رای اولی هستند و کسانی می‌توانند رای دهند که متولد ۲ اسفند ۸۰ و قبل از آن باشند.

او درباره آخرین آمادگی‌های این ستاد برای برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بعد از طی مراحل مختلف انتخابات از چند ماه گذشته، اکنون در آستانه برگزاری انتخابات هستیم.

موسوی با اشاره به اینکه برای رصد تخلفات در مراحل مختلف علاوه بر هیئت‌های اجرایی هیئت‌های نظارت نیز انجام وظیفه خواهند کرد همچنین از سوی دیگر هیئت‌های بازرسی اقدام به نقش آفرینی می‌کنند گفت: قبل از شروع رای گیری در پیرامون شعب باید تمامی آثار تبلیغاتی پاک و جمع‌آوری شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: به دلیل برف و باران در برخی از نقاط کشور مشکلاتی در مناطق کوهستانی ایجاد شده لذا بسیاری از دستگاه اجرایی و مسئول را دعوت کردیم تا در این خصوص چاره اندیشی کنیم به طوری که بسیاری از راه های مسدود بازگشایی و دغدغه ما در این خصوص کمتر شده است، بالگردهایی را به غیر از هوانیروز در مناطق مختلف کشور به‌کار گرفته‌ایم و سایر دستگاه‌ها را بسیج کرده‌ایم تا هر جایی که نیاز باشد در این خصوص اقدام کنند ، همچنین برای بیمارستانها ،پادگانها و زندانها نیز صندوق سیار در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه تا الان ۳ هزار ۴۶۹ نفر از داوطلبان از مجموع ۱۶ هزار و ۳۳نفری که ثبت نام کردند انصراف داده اند خاطرنشان کرد: نامزدهای باقیمانده ۵ هزار و ۲۷۷ نفر هستند که به تفکیک ۴۶۴۸ مرد که ۸۸ درصد نامزدها و ۶۲۹ خانم که ۱۲ درصد ثبت نام کنندگان را تشکیل می دهد، ۵۵ هزار شعبه اخذ رای و ١۴ هزار صندوق سیار داریم لذا کماکان شمارش آرا به روش سنتی انجام می شود و نتیجه انتخابات تا یکشنبه اعلام خواهد شد.

موسوی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد کل آراء صحیح هر حوزه انتخابیه به عنوان حد نصاب منتخبین برای ورود به مجلس در نظر گرفته می شود افزود: ماده ۶۰ قانون به صراحت اعلام کرده است که تمامی مجریان، ناظران، بازرسان، ستادهای انتخاباتی و امثالهم حق اظهار نظر به نفع یا ضرر هیچکدام از نامزدها و جریانات سیاسی مربوطه را ندارند.

او با اشاره به اینکه ماده ۶۵ قانون می گوید هر آنچه که در فضای حقیقی جرم و تخلف محسوب می‌شود در فضای مجازی هم این حکم ساری و جاری است ادامه داد: فرماندار و البته در کنار آن ها هیئت های بازرسی در حال رصد اوضاع هستند لذا از ساعت ۸ صبح تبلیغات از سوی نامزد ها ممنوع اعلام شد، فضای مجازی فضای بازتری برای فعالیت تبلیغاتی است لذا حجم فعالیت ها در این دوره از تبلیغات در فضای مجازی خیلی بیشتر بود، وقتی وارد فضای مجازی می‌شدیم انبوهی از آثار تبلیغاتی را مشاهده می کردیم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه رای گیری از ساعت ۸ صبح فردا شروع می‌شود و بر این اساس حداقل ۱۰ ساعت باید رای گیری را انجام دهیم گفت: در صورت درخواست استان‌ها، شهرستان‌ها و به تشخیص وزیر کشور امکان تمدید زمان رای گیری وجود دارد، در ادوار گذشته انتخابات ،معمولاً شاهد این موضوع هستیم که زمان تمدید می شود لذا به مردم شریف توصیه می‌کنم از همان ساعات اولیه در انتخابات شرکت کنند و اگر این کار را به بعد از ظهر موکول کنند شعبه ها شلوغ تر می شود و زمان بیشتری را باید در صف ها بمانند، مردم بهتر است اسامی نامزدهای مورد علاقه خود را به صورت کامل یادداشت کنند، برای هر یک از نامزدها کد تعریف شده است ممکن است تشابه اسمی وجود داشته باشد و این مسئله کار شمارش را سخت می کند.

نیلچی با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۲۰۰ گزارش را وصول کرده ایم که بیش از ۱۰ درصد آن قابلیت پیگیری و تعقیب را دارد افزود : شبکه نظارت لایه‌های مختلفی دارد به طوری که ناظران آموزش های منحصر به خود را فرا دیده اند مثلاً کف شعبه که اولین فرد است که با مردم مواجه می شود به عنوان ناظر محسوب می شود و ناظر مسئول هم به عنوان نماینده هیئت نظارت در شعبه حضور پیدا می‌کند ،حدود ۲۷۰ هزار نفر در کشور برای این منظور سازماندهی شده‌اند لذا، فردا ۲۷۰ هزار نفر کار نظارت بر اجرای انتخابات را بر عهده دارند، مهمترین وظیفه ناظر مسئول امضاء صورت جلسه نهایی است.

او با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد از این تعداد خانم ها و ۷۰ درصد نیز آقایان هستند گفت: متوسط سن این عزیزان ۳۸ سال در کل کشور است، هیئت های نظارت در استانها درخواست اعزام بازرس از هیئت مرکزی و شورای نگهبان را داشتند که طی دو روز گذشته ۱۱ تیم را به استان‌های مختلف بنا به درخواست آنها اعزام کرده ایم.

مدیرکل انتخابات شورای نگهبان تصریح کرد: مردم می تواند شکایت خود را از طریق سامانه مردم ناظر و تلفن گویای شورا مطرح کنند ، بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات ،اگر داوطلبی اعتراض به نحوه شکایت داشته باشد ما آن را در صحن شورا بررسی می کنیم.

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه برنامه طی تماس زنده تلفنی با اشاره به اینکه با ضعف های قانونی در فضای مجازی در خصوص تبلیغات مواجه هستیم گفت: متولیان مختلف در قانون انتخابات نسبت به تخلفات تبلیغاتی وظیفه و ماموریت دارند، در خصوص تخلفات تبلیغاتی گزارشات مختلفی را دریافت کرده ایم .

او با اشاره به اینکه انتخابات این دوره مانند دوره‌های گذشته باعث تقویت آبروی کشور خواهد شد گفت: دشمن به طور کامل از دخل و تصرف در موضوعات مربوط به کشور باید مایوس شود، لذا با حضور در انتخابات می توان توطئه های دشمنان را خنثی کرد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه نتیجه انتخابات را وزارت کشور اعلام می کند افزود: بررسی صحت انتخابات در حوزه های انتخابات بر عهده شورای نگهبان است لذا زمانی برای این منظور در نظر گرفته است تا کسانی که شکایت دارند، مسئله خود را به شورای نگهبان اعلام کنند، باید شکایات با ادله و اسناد باشد به طوری که شورای نگهبان این موضوع را بررسی می کند.

طحان نظیف با اشاره به عملکرد شورای نگهبان در اجرای مر قانون و در بررسی صلاحیت ها و همچنین صیانت از آرا مردم در انتخابات به عنوان حق الناس ادامه داد: آمریکا تعدادی از اعضای شورای نگهبان را تحریم کرده است این موضوع مدال افتخاری برای اعضای شورای نگهبان است و به آنها تبریک می گویم، خوشحالم از اینکه دشمنان ایران ناراحت هستند ،دشمنان ایران نتوانستند بغض و کینه خود را نسبت به ملت ایران ولو برای یک روز قبل از انتخابات به عنوان جشن ملی ایرانیان پنهان کند.

او گفت: شورای نگهبان چند روز پیش مدال اصلی خود را از دست رهبر انقلاب دریافت کرده است، ایشان با بیانات حکیمانه ای که داشتند خستگی و تلاش شبانه روزی اعضا و همکاران ما را در شورای نگهبان را رفع کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار