جمال احمدی، مدیر ارتباطات و رسانه کافه بازار:

در فهرست ۲۰ برنامه پرجست‌وجو کافه بازار، ۱۶ برند ایرانی وجود دارد

جمال احمدی، مدیر ارتباطات و رسانه کافه بازار، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان از بیشترین کلمات جست‌وجو شده در این نرم‌افزار می‌گوید.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دنیای امروز مکانی است که بسیاری از کار‌های روزمره بشر به فناوری وابسته شده است. از تصویربرداری گرفته تا سفارش غذا به صورت آنلاین، همگی با فناوری آسان‌تر شده و کیفیت آن افزایش پیدا کرده است. پیشرفت فناوری در این زمینه به کمک انسان‌ها آمده است تا بتواند به او برای زندگی راحت‌تر یاری برساند.

بخش عمده‌ای از فناوری‌های جدید حول محور گوشی‌های هوشمند می‌گردد. از زمانی که تلفن‌های معمولی (فیچرفون) با دستگاه‌های هوشمندی جابه‌جا شدند که توانایی انجام بسیاری از عملیات مختلف را داشتند، زندگی انسان روز به روز تغییر کرد. شاید در ابتدا این تغییر آن چنان هم برای افراد مختلف محسوس نبود، اما پس از مدتی، شکاف به وجود آمده بین فناوری قدیم و جدید به قدری زیاد شد که دیگر نمی‌شد به عقب بازگشت. در واقع روزی انسان متوجه شد گوشی هوشمندی که در دست دارد، دیگر تنها یک دستگاه نیست، زیرا بسیاری از کار‌های او را انجام می‌دهد.

.

به مرور زمان سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند توسعه یافته و پیشرفته‌تر شد. از بین پتلفرم‌هایی که برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده بودند دو سیستم عامل اندروید و آی‌اواس موفق شدند کاربران بسیار بیشتری را نسبت به رقبای دیگر مانند ویندوز فون به سوی جذب کنند. اندروید از لحاظ تعداد کاربر در جایگاه بالاتری در مقابل iOS قرار دارد، زیرا هم اکنون این سیستم‌عامل دارای ۲.۵ ملیارد کاربر فعال است.

.
نرم‌افزارهای گوشی هوشمند و فروشگاه‌های آنان

نرم‌افزار‌های مختلف با قابلیت‌های جدید آمدند و بعضی از آن‌ها توانستند جای خود را بین کاربران پیدا کنند. در این میان فروشگاه‌هایی برای دانلود این برنامه‌ها ساخته شدند که از آن‌ها می‌توان پلی‌استور، اپ‌استور، بازار، مایکت، اول مارکت و موارد این چنینی اشاره کرد.

در بین فروشگاه‌های نرم‌افزار اندرویدی ایرانی، "بازار" را می‌توان معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین گزینه معرفی کرد. این برنامه کاربران فعال بسیاری دارد و دلیل آن هم وجود نرم‌افزار‌ها و بازی‌های بسیار زیاد و متنوع در آن است. همچنین در این فروشگاه بروزرسانی برنامه‌های مختلف نیز به سرعت برای کاربران ارائه می‌شود.

.

تعداد دفعات جستجوی کلمات

تقریبا در تمامی نرم‌افزار‌هایی که قابلیت جستجو دارند، مانند شبکه‎های اجتماعی و فروشگاه‌های نرم‌افزاری، کلماتی که کاربران به دنبال آن بوده‌اند در بخشی ذخیره می‌شود. از این اطلاعات می‌توان به موارد مختلفی دست یافت؛ برای مثال از اطلاعات به دست آمده از بیشترین کلمات جستجو شده در شبکه‌های اجتماعی می‌توان فهمید در هر بازه زمانی چه مسئله‌ای ترند بوده است. در فروشگاه‌های نرم‌افزاری هم به همین گونه است. البته با استفاده از آمار تعداد جستجوی کلمات در این نرم‌افزارها می‌توان مسائل دقیق‌تری را متوجه شد. برای مثال برای فهمیدن محبوب‌ترین و مورد استفاده‌ترین برنامه یا بازی تنها کافیست به تعداد دفعات جستجو شدن آن دقت کرد.

.


گفت‌وگوی کوتاه با مدیر ارتباطات و رسانه کافه بازار

بخش دریچه فناوری فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان در گفت‌وگوی کوتاه اخیر خود با جمال احمدی، مدیر ارتباطات و رسانه کافه بازار، از آمار تعداد کلمات جستجو شده توسط کاربران پرسید. جمال احمدی اطلاعات بسیار خوبی در اختیار ما قرار داد که در این گزارش به بخش‎‌هایی از آن می‌پردازیم. در ادامه توضیحات مدیر ارتباطات و رسانه کافه بازار درباره بیشترین تعداد کلمات جستجو شده در بازار را مطالعه می‌کنید:

«پلتفرم برنامه و بازی موبایلی «بازار» ۱۶۲ هزار برنامه و ۴۰ میلیون کاربر دارد. کافه بازار سازنده برنامه «بازار» با انتشار شانزدهمین گزارش فصلی خود اطلاعاتی در مورد دسته‌های پرتقاضا و کم‌رقیب در برنامه‌ها و بازی‌ها، حجم پراکندگی یا تمرکز درآمد در هر دسته و نیز بیشترین واژه‌ها و برند‌های جستجوشده در بازار ارائه کرد. در گزارش فصلی کافه بازار که شانزدهمین گزارش این مجموعه به شمار می‌رود. آمار جستجو‌های انجام شده در برنامه بازار ذکر شده است. کاربران این پلتفرم بازی و برنامه موبایلی ایرانی در فصل پاییز ۲۰۲ میلیون جستجو انجام داده اند؛ که از این تعداد ۸۹ درصد آن‌ها موفق بوده‌اند و باعث نصب یک برنامه شده است. در بخش جستجو، به دو قسمت «موضوع» و «برند» اشاره شده است.»

.

وی ادامه داد: «۳۲ درصد از جستجوها، موضوعی بوده‌اند یعنی کاربر نام برنامه خاصی را مد نظر نداشته، اما موضوع مورد نظرش را جستجو کرده تا به برنامه‌ای برسد که بتواند نیازش را برطرف کند. در بیست کلمه برتر جستجو شده، کلمه بازی در صدر است و در رده‌های بعدی کلمات  «بازی جدید دخترانه»، «ماشین بازی» و «بازی ماشین» قرار دارد. چهار کلمه برتر جستجوی کاربران شامل بازی، بازی جدید دخترانه، ماشین بازی و بازی ماشین می‌شوند.»

.
احمدی درباره جستجوی کاربران برای برندها گفت: «۶۸ درصد از حجم کل جستجو‌ها به برند‌ها اختصاص دارد. در بیست برند پرجستجو توسط کاربران از کافه بازار، برنامه‌های خارجی یعنی واتس‌اپ و اینستاگرام هستند. اما به طور کلی از ۲۰ برنامه در لیست بیست برند پرجستجو ۱۶ برند ایرانی وجود دارد».

.

کافه بازار همزمان با این گزارش لیست ۵۰۰ کلمه بازار را به طور مجزا منتشر کرده است. شما با مشاهده این فایل متوجه شوید کاربران چه کلمه‌ای را بیشتر از دیگر عبارات جستجو کرده‌اند. در ادامه فایل این گزارش را مشاهده می‌کنید:

برای دانلود فایل فهرست گزارش ۵۰۰ کلمه بازار کلیک کنید


سخن آخر

در انتهای این گزارش باید به شما بگوییم که برای بررسی بهتر سلایق و نیازهای کاربران هدف خود می‌توانید از این فهرست استفاده کرده و آن را مورد بررسی قرار دهید. شاید اطلاعاتی که می‌توان از چنین فهرستی به دست آورد، محدود باشد اما نباید فراموش کرد که می‌توان از آن استفاده‌های بسیاری در زمینه مانیتورینگ انجام داد. 

 

گزارش مصطفی عسگری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
سلام من بازار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
خیلی وقتگیر بود
آخرین اخبار